SG.hu

Az Európai Parlament képviselői aggódnak a magyar digitális hatóság függetlenségének hiánya miatt

Az Európai Parlament képviselői aggodalmuknak adtak hangot a Magyarország által kijelölt hatóság függetlenségével kapcsolatban, amely az EU vadonatúj tartalommérséklési szabályrendszerének érvényesítésére hivatott.

2024. február 17-én lép majd hatályba a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA), mely jogszabály azt szabályozza, hogy az online szereplőknek hogyan kell kezelniük az illegális és káros tartalmakat. Ehhez minden uniós tagállamnak ki kell neveznie egy nemzeti digitális szolgáltatási koordinátort (DSC), aki a törvény végrehajtásával foglalkozik. Magyarország esetében ez a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) lesz. 36 európai parlamenti képviselő levelet írt Margrethe Vestagernek, az Európai Bizottság ügyvezető alelnökének és Thierry Breton belső piacért felelős biztosnak, mert szerintük az NMHH nemzeti koordinátori kinevezése sértheti "a rendeletben foglalt függetlenségi követelményeket".

"A magyar kormány az NMHH-ra bízná az online platformok és digitális szolgáltatások ellenőrzését, amely a kormánypropaganda egyik fő gerincét képezi. Ez további veszélyeket jelent a Magyarországon megmaradt nyilvánosság szabadságára, ezért fordulunk a Bizottsághoz" - mondta a levél egyik aláírója, Donáth Anna magyar EP-képviselő. "Az az elvárásunk, hogy a Bizottság szerezzen érvényt az európai jognak, és gondoskodjon arról, hogy az NMHH valóban független hatóság legyen" - mondta az Euractivnak. A levél hangsúlyozza, hogy a hatóságoknak a feladatok ellátása során "teljes függetlenséggel kell eljárniuk", és "mentesnek kell maradniuk minden külső befolyástól, legyen az közvetlen vagy közvetett, és nem kérhetnek és nem fogadhatnak el utasításokat más hatóságoktól vagy magánfelektől". Ez magában foglalja a "magán- és állami szervektől való függetlenséget is, anélkül, hogy kötelesek lennének vagy fogadhatnának el utasításokat, beleértve a kormányt is".

A digitális szolgáltatások koordinátorának függetlenségét a DSA rögzíti, mivel ez a hatóság lesz felelős a közösségi médiában a tartalom moderálásával kapcsolatos panaszok kezeléséért, ami valóban kényes feladat a szólásszabadság tekintetében. Az EP-képviselők levelükben megemlítik a magyar médiaszabályozó, az NMHH részét képező Médiatanács függetlenségének hiányát és hivatkoznak az Európa Tanács és civil szervezetek megállapításaira. A törvényhozók aggodalmukat fejezték ki amiatt is, hogy a Médiatanács vezetése változatlan maradt, annak ellenére, hogy az Európai Parlament már 2011-ben aggodalmát fejezte ki, "hogy Magyarország részéről egyértelműen fennáll a veszélye annak, hogy súlyosan megsérti azokat az értékeket, amelyekre az Unió épül".

A képviselők azt is megjegyezték, hogy "2022. július 15-én az Európai Bizottság úgy döntött, hogy az Európai Unió Bírósága elé citálja a magyar kormányt", "mivel az megsértette az uniós távközlési szabályokat azzal, hogy a Médiatanács rendkívül megkérdőjelezhető indokokkal elutasította a Klubrádió rádióspektrum-használati kérelmét". A Klubrádió a Médiatanács döntése nyomán már csak interneten hallgatható, mivel állítólag megsértette a magyar médiatörvény rendelkezéseit. Donáth 2019-ben azért fordult a Bizottsághoz, hogy "vizsgálja meg, hogy a Fidesz a saját embereivel töltötte-e fel tisztességtelenül a Médiatanácsot".

A levél kérdéseket is tartalmaz a Bizottsághoz arra vonatkozóan, hogy az NMHH megfelel-e a függetlenségi követelményeknek, továbbá a Bizottság "fontolgatja-e, hogy a Médiatanáccsal a DSA érvényesítésére vonatkozó megállapodás aláírását az elfogadás jeleként", és milyen intézkedéseket tesznek annak biztosítására, hogy a DSC-k "teljes függetlenséggel járjanak el, és minden külső befolyástól mentesek maradjanak". A Bizottság szóvivője az Euractiv kérdésére megerősítette, hogy a Bizottság megkapta a levelet, "elemezni fogja azt, és megfelelő időben válaszol". A szóvivő azt is megjegyezte: "A Bizottság jogsértési eljárást fog indítani, ha úgy ítéli meg, hogy a tagállamok nem tartják be az uniós jogot". Egy nemrégiben készült tanulmány azonban azt mutatja, hogy a Bizottság egyre kevesebb jogsértési eljárást indít a tagállamok ellen.

A képviselők arra is rámutattak, hogy a DSC-k kinevezését a Bizottságnak szorosan nyomon kell követnie, hogy "betartják-e a DSA követelményeit és elveit". Emellett "iránymutatást és támogatást" kell nyújtaniuk a tagállamoknak, hogy segítsenek "a kinevezési folyamatban és az esetleges kihívások kezelésében" - olvasható a levélben. A Bizottságnak továbbá "szorosan együtt kell működnie" a DSC-kkel annak érdekében, hogy a DSA hatékony végrehajtását biztosítsa. A levél megemlíti, hogy a Bizottság testületei 2023 októberében "megkezdték az igazgatási megállapodások aláírását a nemzeti szabályozó hatóságokkal és a leendő DSC-kkel a DSA-val kapcsolatos hatékony koordináció biztosítása érdekében". "Az első megállapodásokat már több tagállami hatósággal is aláírták" - teszi hozzá a dokumentum. "Az uniós polgárok alapvető jogainak biztosítása a digitális terekben a DSA egyik fő célkitűzése, és reméljük, hogy gyorsan kivizsgálják ezt az ügyet" - zárul a levél.

Bár a DSA végrehajtásának határideje közeledik, eddig csak Magyarország, Olaszország és Spanyolország nevezte ki koordinátorát, Németország például valószínűleg le fogja késni a határidőt. Az Euractiv megkereste az NMHH-t kommentárért, de a cikk megjelenéséig nem kapott választ.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • noland #18
    Na igen, én is nagyjából így látom, ha ez a kényszerpálya megvalósul nem marad más mint a kényszerzubbony..
    Keresztül lehet verni egy ilyen forgatókönyvet Európával, csak nem biztos, hogy működőképes végeredmény jön létre. Létrehozható egy, az USÁhoz hasonló Észak és Dél típusú szembenállás, csak itt a meglévő Kelet-Nyugat felett egy többpólusú, etnikai alapú szembenállással kell számolni. Most tényleg úgy látszik az Ukrán háború összeforrasztotta a tagállamok szocialista vezetéseit, nem biztos, hogy ez elég egy föderális Európa létrehozásához. Még él a nemzeti indentitás a tagállamok állampolgáraiban, gondolom, inkább vidéken, ahova nem jutotta annyi migráns és inkább a sajátjaikkal élnek szívesebben együtt az emberek, mint behódolnának a mindenható globalizmusnak. Magyarország igaz, hogy EU párti és a kormányzat is ezt kommunikálja, de a függetlenségünket már nem biztos, hogy ennyire könnyen feladnánk (és ez a környező országokra is igaz). Szóval van ebben egy erős ellentmondás.

    Szerintem ami a vegyes és soknemzetiségű USÁban megvalósítható volt, az EU ban nem az, vagy nem olyan magától értetődő, bár nagyon igyekeznek itt is, ott is a bevándoroltatással. Másodsorban a föderális EU az amerikaiak érdeke, vagyis a globalistáké. Ha ez megvalósulna, az elsőszámú kultúrális, gazdasági, társadalmi védvonal szünne meg.

    Az, hogy mi lesz egy eléggé sokkomponensű dolog, függ az amerikai elnökválasztástól, a háború alakulásától, Kína pozíciójától, stb.. Megvárjuk mi történik.
  • kvp #17
    Magyarorszag egyszeruen nem kepes felfogni, hogy az EU tobbsege (kb. 97.5%-a) arra szavazott, hogy foderalis allama alakuljon a mostani konfoderaciobol. Ezt kepviseli minden hatalmon levo baloldali, liberalis, globalista es nepparti kormany. Egy foderalis strukturaban a helyi tagallami kormanynak csak annyi beleszolasa van az ugyekbe, mint pl. az USA vagy a Nemet Szovetsegi Koztarsasag (NSZK, roviden Nemetorszag) eseten pl. a Bajor Szabadallam (roviden Bajororszag) kormanyanak, tehat kb. a Budapesti fopolgarmester mai dontesi jogkorei maradnanak meg a magyar kormanynak, amit azonnal tovabb is oszthatna a polgarmestereknek.

    Tehat a magyar kormany egyszeruen nem hajlando a tobbseg dontese alapjan lemondani a veto jogarol, gorcsosen ragaszkodva a tobbiek altal mar meghaladott konfoderacios EU modeljehez. Ugyanilyen modon nem hajlando atadni a torvenyhozasi es vegrehajtasi jogkoroket az ujonnan felallo foderalis kormanyoknak es hatosagoknak. Anno a lengyelekkel es meg a britekkel egyutt blokkolta az EU-s alapszerzodes modositasat ami hivatlosan is foderalis allama tette volna az EU-t. Ezt hivjak sokan Europai Egyesult Allamoknak, de nevben persze tovabbra is maradna Europai Unio, de mar valodi uniokent, mint az USA. (eredetileg ott is unionak hivtak, de valojaban csak konfoderacio volt, majd a polgarhaboru vegen csereltek le az onkentes barmikori kilepes jogat a tagallamok 100%-os hozzajarulasat igenylo kilepesi torvenyre, gyakorlatilag megtiltva az USA elhagyasat minden tagallamnak)

    Kozeptavon ket lehetoseget latok: Vagy tavozik az orszag az uniobol a tenyleges foderalis unio felallitasa elott, addig amig hagyjak mint ahogy hagytak a briteket is (csak bosszut alltak a gazdasagukon) es egy svajci tipusu fuggetlen, de tarsult strukturara all at (ha az EU ezt hagyja) vagy csatlakozik a foderalis uniohoz vagy olyan modon, hogy onkent alairja vagy ugy, hogy elveszik a szavazati jogat es megszavazzak nelkule. (a 7-es cikkely szerint felfuggesztett allamok neveben a tanacs szavaz, akar a fuggetlenseguk feladasarol is) Ugyanilyen modon csatoltak anno Ausztriat Nemetorszaghoz es igazan senki sem szolalt fel ellene a vilagban.

    ps: Par napja az ukran penzugyi tamogatasrol szolo szavazasnal a francia-nemet-olasz tengelyhatalmi kormanyzatok egyertelmuve tettek, hogy elfogyott a turelem, a magyar kormany innentol vagy megszavaz mindent amit eltesznek vagy elveszik a szavazati jogat es onnantol helyette szavaznak. Ez mar alapvetoen nem a penzrol szol, hanem a magyar allamisag vegenek a magyar kormany altal valaszthato modjarol.

    Mivel a magyar lakossag tobbsege tovabbra is tamogatja az unios tagsag megtartasat, ezzel a foderalis europai unio letrehozasat is, ezert a kormanynak nincs mas lehetosege mint engedelmeskedni es tamogatni (kesobb ha kell katonai erovel is) az EU a Szovjetunio, akarom mondani Oroszorszag elleni haborus erofesziteseit. Ha nagyobb lenne a tarsadalmi tamogatottsag, akkor meg lehetne probalni kiugrani, de egy svajci tipusu fuggetlen allam letrehozasra nem tunik realis celnak. Ezt hivjak kenyszerpalyanak.
  • noland #16
    Elég kemény, igen. De egyelőre nem lehet megoldani, hogy azok adóját kihagyják, akik, pl. migrikkel akarnak együtt élni, és belenyugodnának ha nyílt utcán megkéselnék. Teszem azt, de ugyanez az LMBTQ ról, ugyanígy elmondható.

    Különben is a nagy klasszikus megmondta már, hogy akkor ott kell élni, ahol a másik oldalra lejt a pálya és átélheti a romantikában hanvában holt multikulti "szépségeit". Csak valahogy érdekes módon (a megmondóemberek közül) annyian már nem tolonganak ezen ötlet után. Pedig állítólag, odakint minden szebb és jobb. ;)
    Utoljára szerkesztette: noland, 2024.02.06. 09:03:34
  • Gabbbbbbbbbbbb #15
    >Tudom, hogy egyeseknek fáj, hogy lejt a pálya.

    Konkréten nem ezzel van a bajom, egyelőre.

    >És ha azt nézzük, hogy a média eszköz a (köz)biztonság és az állam cselekvőképességének megtartásához, akkor lehet megéri, ha kicsit szorosabb a gyeplő.

    Az szerintem elég kemény, hogy az összes polgár adójából tolják a médiakampányokat, konzultációkat. Lehet nem lejtene annyira, ha ezt értelmesebb dolgokra költenék. (vagy megmaradna a zsebekben XD)

  • noland #14
    Tudom, hogy egyeseknek fáj, hogy lejt a pálya. Csak azt nem veszik számításba, hogy a világon mindenhol lejt, ráadásul, bizonyos területek életkörülményei sokkal rosszabbak. Persze ez szubjektív. (Csövesek, migrik, kábszeresek, terrorizmus, LMBTQ, az utcákon)
    És ha azt nézzük, hogy a média eszköz a (köz)biztonság és az állam cselekvőképességének megtartásához, akkor lehet megéri, ha kicsit szorosabb a gyeplő. De vígasz, hogy még mindig ott az RTL (meg a CEU) ;)
    Utoljára szerkesztette: noland, 2024.02.05. 21:51:01
  • noland #13
    Te vagy az Feri?
  • FL Zoli #12
    Osz' a vezír beszédeit bepótoltad már '88-ig visszamenőleg?
  • Gabbbbbbbbbbbb #11
    Elsősorban a "hogy mit szabad bemutatni és mit nem"-re gondoltam.
    (54%-os 2/3, egy olyan országban, ahol a csapból is propaganda folyik, de minden szuper és demokratikus)

  • noland #10
    Remélem olvasod magad. Jelenleg az EU a németek, szóval szerinted, ha jól értelek, jobb lenne ha egy külföldi hatalom dirigálna, az Magyarország 2/3 al megválasztott kormánya helyett?

    És mindezt a nagyobb médiaszabadságra hivatkozva, engednél be több tízezer migránst akik a sikátorban farkallnák meg a popódat, de lehet a torkodat vágnák át.

    Ugye te vagy az aki napestig a belpesti romkocsmákban múlatod az időt, miközben mindenféle ködös társadalomelméleteket szősz, hogy mi lenne a jobb? Te vagy az aki mindenféle mondvacsinált indokkal államellenes felforgató tevékenységet folytatsz, először csak kis lépésekben. Ugye te vagy?
  • kvp #9
    "Senki nem mondta, hogy külföldi szervezetnek kellene megfelelnie, csak annyit, hogy ne függjön semmitől (se kormánytól, se bármilyen (akár belföldi, akár külföldi) párttól,"

    A kovetkezo mondatban pedig kijelentik, hogy az adott szervezetnek a bizottsag kozvetlen iranyitasa alatt kell allnia, vegrehajtva annak minden donteset. Ertem, hogy a bizottsag nem kormany es nem part, hanem egy nem kozvetlenul valasztott burokratikus szervezet, de ez meg rosszabb mint a demokratikus modell (tehat a relativ tobbseg diktaturaja).

    "Annyira nem vágyok erre, de ha már muszáj, hogy valaki dirigáljon, akkor inkább EU, mint az állampártunk. Nagyobb lenne a médiaszabadság, jó nem lenne az sem, csak jobb."

    Valojaban az EU meg szigorubb, csak itthonrol nem latni. Nyugaton sokkal komolyabb a cenzura, de nem kozpontilag iranyitva, hanem az oncenzura elven, mivel minden ellentmodo szervezetet mar felszamoltak szelosegesseg cimen. Persze nem kozvetlen allamhatalmi modszerekkel, hanem gazdasagilag megfojtva oket es az EU sokkal erosebb gazdasagilag mint a magyar kormany.

    Szemely szerint egyebkent megertem, hogy az uj 4. birodalomhoz anyagilag jobb lenne tartozni, mint azt a harcot nezni ami az EU tobbsege es a magyar kormanyzat kozott zajlik. Anyagilag is jobban jarnank ez teny. Az a sok nativ nemet kisiparos is sokkal jobban jart kezdetben, amikor elvittek a nemet zsido konkurenciat, de osszessegeben a 2. vilaghaboru veszesegeivel es a szovjet-nyugati gyozelemmel mar nem jartak jol. Svajc ezzel szemben sikeresen kimaradt az egeszbol es jol is jart. Most is egy nemet vezetesu tengely alakult ki az oroszok ellen es eddig valahanyszor melle alltunk mindig vesztettunk.

    Lassan a magyar kormanynak vagy legalabb a magyar valasztoknak donteniuk kellene. Vagy onkent feladjuk az allamisagot es csatlakozunk az uj foderalis europai allamhoz vagy valamilyen modon izolalodni kell az europai hatalmi rendszertol. Az utobbit lehetoleg ugy, hogy valaszkent ne szalljon meg minket katonailag par nap alatt az EU, tehat lehetoleg a svajci modellt kovetve.

    ps: 1944-es vicc: "Mennyi időbe telik Magyarország megszállása? - 24 órába. - És ha ellenállnak? - Akkor 12 óra elegendő, mert elmaradnak az üdvözlő beszédek és a díszszemle."