SG.hu
A virtuális influencerek elveszik az igaziak munkáját
A nagyvállalatok hiperrealisztikus, mesterséges intelligencia által generált influencereket vetnek be egyes promócióknál.
A rózsaszín hajú Aitana Lopezt több mint 200 ezren követik a közösségi médiában. Koncertekről és a hálószobájából posztol szelfiket, miközben olyan márkákat jelöl meg, mint az Olaplex hajápoló termékcsalád és a fehérneműóriás Victoria's Secret. A márkák körülbelül 1000 dollárt fizetnek neki posztonként, hogy a közösségi médiában népszerűsítse a termékeiket - annak ellenére, hogy egy teljesen kitalált személy. Aitana egy mesterséges intelligencia eszközökkel létrehozott "virtuális influencer", egyike annak a több száz digitális avatárnak, amelyek betörtek a 21 milliárd dolláros növekvő tartalomkészítő gazdaságba. Felbukkanásuk miatt az emberi influencerek aggódnak, hogy jövedelmüket kannibalizálják és fenyegetik a digitális riválisok. Ezt az aggodalmat osztják a szakmában régóta dolgozók is, akik szerint megélhetésüket veszélyezteti a generatív mesterséges intelligencia - egy olyan technológia, amely másodpercek alatt képes emberihez hasonló szöveget, képeket és kódot kibocsátani.
A hiperrealisztikus mesterséges intelligencia mögött állók azonban azzal érvelnek, hogy csupán egy túlpörgött piacot zavarnak meg. "Megdöbbentett bennünket, hogy manapság milyen magasak az influencerek árai. Ez elgondolkodtatott bennünket: "Mi lenne, ha mi magunk hoznánk létre saját influencert?" - mondta Diana Núnez, az Aitana-t létrehozó barcelonai székhelyű The Clueless ügynökség társalapítója. "A többi már történelem. Akaratlanul is szörnyet teremtettünk, ami viszont gyönyörű."
Aitana Lopez havi több ezer euró bevételt termel a mögötte álló cégnek
Az elmúlt néhány évben voltak nagy feltűnést keltő együttműködések luxusmárkák és virtuális influencerek között, például Kim Kardashian sminkcsaládja, a KKW Beauty Noonoourival, vagy a Louis Vuitton Ayayival dolgozott együtt. A H&M egy virtuális influencerrel közreműködő reklámjának Instagram-elemzése azt mutatta, hogy 11-szer több embert ért el és 91 százalékkal olcsóbb volt egy reklámra emlékező személyre vetítve, mint egy hagyományos hirdetés. "Nem befolyásolja a vásárlást úgy, mint egy emberi influencer, de növeli a márka ismertségét, kedveltségét és emlékezetét" - mondta Becky Owen, a Billion Dollar Boy globális marketing- és innovációs vezetője, a Meta kreatív innovációs csapatának korábbi vezetője.
A márkák gyorsan elkezdtek virtuális influencerekkel foglalkozni, mint a figyelemfelkeltés új módjával, miközben ezzel egyben a költségeket is csökkentik. "Az influencereknek sok negatív asszociációjuk van azzal kapcsolatban, hogy hamisak vagy felszínesek, ami miatt keveseket zavar, hogy ezt a koncepciót mesterséges intelligenciával vagy virtuális influencerekkel helyettesítik" - mondta Rebecca McGrath, a Mintel média és technológia társigazgatója. "Egy márka számára teljes kontrollt biztosítanak az üzenet felett, szemben egy valódi személlyel, aki potenciális ellentmondásokkal, saját igényekkel és véleményekkel érkezik" - tette hozzá McGrath.
Az emberi influencerek azonban azt állítják, hogy virtuális társaiknak nyilvánosságra kellene hozniuk, hogy nem valódiak. "Ami engem kiakaszt ezekkel az influencerekkel kapcsolatban, az az, hogy milyen nehéz megmondani róluk, hogy hamisak" - mondta Danae Mercer, egy több mint 2 millió követővel rendelkező tartalomkészítő. Az Egyesült Királyság reklámipari önszabályozó szervezete, az ASA "nagyon is tudatában van a virtuális influencerek térnyerésének", de nincs olyan szabály, amely szerint a cégeknek nyilatkozniuk kellene arról, hogy mesterséges intelligencia által generált karaktert használnak. Számos más piac is küzd a problémával: India például arra kényszeríti a virtuális influencereket, hogy felfedjék származásukat.
Nem kell költeni sminkesre, fotósra, fodrászra, és biztosan nem csinál botrányt a virtuális karakter
Bár a The Clueless az Instagram-profilján a #aimodel hashtaggel mutatja meg, hogy Aitana hamisítvány, sokan mások nem teszik ezt, vagy homályos kifejezéseket használnak, például a #digitalinfluencer szót használják. "Annak ellenére, hogy világossá tettük, hogy ő egy MI-generált modell, kezdetben a legtöbb követője nem kérdőjelezte meg a hitelességét, őszintén hittek a létezésében" - mondta Núnez, aki hozzátette, hogy Aitana több felkérést is kapott, hogy személyesen találkozzon a követőivel.
Az egyik első virtuális influencer, Lil Miquela mögött álló cég akár több százezer dollárt is elkér egy-egy üzletért, és a karakter dolgozott már a Burberryvel, a Pradával és a Givenchyvel. Bár Lil Miquela tartalmának létrehozásához mesterséges intelligenciát használnak, az alkotás mögött álló csapat "szilárdan hisz abban, hogy az igazi tartalomkészítők mögött álló történetmesélést nem lehet teljes mértékben megismételni a generatív mesterséges intelligenciával" - mondta Ridhima Kahn, a Dapper Labs üzleti fejlesztési alelnöke, aki a Lil Miquela partnerségeit felügyeli. "Sok vállalat jön ki virtuális influencerekkel, akiket egy nap alatt generáltak, de nem igazán teszik bele az emberi elemet a munkába. Nem hiszem, hogy ez hosszú távon működő stratégia" - tette hozzá.
Lil Miquela származása vegyes, közel 3 millió követőből álló közönsége az Egyesült Államoktól Ázsián át Latin-Amerikáig terjed. Eközben a Cluelessnek most egy másik kreációja van fejlesztés alatt, amelyet "gömbölyded mexikóiként", Laila néven emlegetnek. Francesca Sobande, a Cardiffi Egyetem digitális médiatudományok vezető oktatója úgy véli, hogy az egyes ilyen tulajdonságok megadása mögött álló motivációk "egyszerűen a marketing egy másik formája", hogy szélesebb közönséget célozzanak meg valamivel, "amit a profitra összpontosítva hoztak létre. Ez nagyon kényelmes lehet azon márkák számára, amelyek globális marketingstratégiákat akarnak megvalósítani, és megpróbálnak egy olyan illúziót előállítani, amelyet progresszívként állíthatnak be" - mondta Sobande.
A Dapper Labs hangsúlyozta, hogy a Lil Miquela mögött álló csapat sokszínű és tükrözi a közönségét. A Clueless elmondta, hogy alkotásaikat úgy tervezték, hogy "elősegítsék a befogadást és lehetőséget biztosítsanak olyan közösségeknek, amelyek hosszabb ideig kirekesztéssel szembesültek". A The Clueless kreációit a virtuális influencerek mellett azért is kritizálták, mert túlságosan szexualizáltak: Aitana rendszeresen alsóneműben jelenik meg. Az ügynökség szerint a szexualizáció "a valódi modellek és influencerek esetében is elterjedt", és alkotásaik "csupán tükrözik ezeket a bevett gyakorlatokat, anélkül, hogy eltérnének az iparág jelenlegi normáitól".
Danae Mercer emberi influencer szerint "Úgy érzem, hogy a nők az elmúlt években képesek voltak visszavenni az irányítást a testük felett, és akár az OnlyFans-en keresztül, akár a közösségi médiát használva képessé váltak azt mondani, hogy sokáig a férfiak kerestek rajtam pénzt, most én fogok pénzt keresni magamnak". De szerinte a mesterséges intelligencia által generált alkotások - amelyeket gyakran férfiak készítenek - ismét hasznot húznak a női szexualitásból. "Ez az oka annak, hogy egyre több ilyen karakter van. Egyetlen céljuk, hogy pénzt keressenek."
A rózsaszín hajú Aitana Lopezt több mint 200 ezren követik a közösségi médiában. Koncertekről és a hálószobájából posztol szelfiket, miközben olyan márkákat jelöl meg, mint az Olaplex hajápoló termékcsalád és a fehérneműóriás Victoria's Secret. A márkák körülbelül 1000 dollárt fizetnek neki posztonként, hogy a közösségi médiában népszerűsítse a termékeiket - annak ellenére, hogy egy teljesen kitalált személy. Aitana egy mesterséges intelligencia eszközökkel létrehozott "virtuális influencer", egyike annak a több száz digitális avatárnak, amelyek betörtek a 21 milliárd dolláros növekvő tartalomkészítő gazdaságba. Felbukkanásuk miatt az emberi influencerek aggódnak, hogy jövedelmüket kannibalizálják és fenyegetik a digitális riválisok. Ezt az aggodalmat osztják a szakmában régóta dolgozók is, akik szerint megélhetésüket veszélyezteti a generatív mesterséges intelligencia - egy olyan technológia, amely másodpercek alatt képes emberihez hasonló szöveget, képeket és kódot kibocsátani.
A hiperrealisztikus mesterséges intelligencia mögött állók azonban azzal érvelnek, hogy csupán egy túlpörgött piacot zavarnak meg. "Megdöbbentett bennünket, hogy manapság milyen magasak az influencerek árai. Ez elgondolkodtatott bennünket: "Mi lenne, ha mi magunk hoznánk létre saját influencert?" - mondta Diana Núnez, az Aitana-t létrehozó barcelonai székhelyű The Clueless ügynökség társalapítója. "A többi már történelem. Akaratlanul is szörnyet teremtettünk, ami viszont gyönyörű."
Aitana Lopez havi több ezer euró bevételt termel a mögötte álló cégnek
Az elmúlt néhány évben voltak nagy feltűnést keltő együttműködések luxusmárkák és virtuális influencerek között, például Kim Kardashian sminkcsaládja, a KKW Beauty Noonoourival, vagy a Louis Vuitton Ayayival dolgozott együtt. A H&M egy virtuális influencerrel közreműködő reklámjának Instagram-elemzése azt mutatta, hogy 11-szer több embert ért el és 91 százalékkal olcsóbb volt egy reklámra emlékező személyre vetítve, mint egy hagyományos hirdetés. "Nem befolyásolja a vásárlást úgy, mint egy emberi influencer, de növeli a márka ismertségét, kedveltségét és emlékezetét" - mondta Becky Owen, a Billion Dollar Boy globális marketing- és innovációs vezetője, a Meta kreatív innovációs csapatának korábbi vezetője.
A márkák gyorsan elkezdtek virtuális influencerekkel foglalkozni, mint a figyelemfelkeltés új módjával, miközben ezzel egyben a költségeket is csökkentik. "Az influencereknek sok negatív asszociációjuk van azzal kapcsolatban, hogy hamisak vagy felszínesek, ami miatt keveseket zavar, hogy ezt a koncepciót mesterséges intelligenciával vagy virtuális influencerekkel helyettesítik" - mondta Rebecca McGrath, a Mintel média és technológia társigazgatója. "Egy márka számára teljes kontrollt biztosítanak az üzenet felett, szemben egy valódi személlyel, aki potenciális ellentmondásokkal, saját igényekkel és véleményekkel érkezik" - tette hozzá McGrath.
Az emberi influencerek azonban azt állítják, hogy virtuális társaiknak nyilvánosságra kellene hozniuk, hogy nem valódiak. "Ami engem kiakaszt ezekkel az influencerekkel kapcsolatban, az az, hogy milyen nehéz megmondani róluk, hogy hamisak" - mondta Danae Mercer, egy több mint 2 millió követővel rendelkező tartalomkészítő. Az Egyesült Királyság reklámipari önszabályozó szervezete, az ASA "nagyon is tudatában van a virtuális influencerek térnyerésének", de nincs olyan szabály, amely szerint a cégeknek nyilatkozniuk kellene arról, hogy mesterséges intelligencia által generált karaktert használnak. Számos más piac is küzd a problémával: India például arra kényszeríti a virtuális influencereket, hogy felfedjék származásukat.
Nem kell költeni sminkesre, fotósra, fodrászra, és biztosan nem csinál botrányt a virtuális karakter
Bár a The Clueless az Instagram-profilján a #aimodel hashtaggel mutatja meg, hogy Aitana hamisítvány, sokan mások nem teszik ezt, vagy homályos kifejezéseket használnak, például a #digitalinfluencer szót használják. "Annak ellenére, hogy világossá tettük, hogy ő egy MI-generált modell, kezdetben a legtöbb követője nem kérdőjelezte meg a hitelességét, őszintén hittek a létezésében" - mondta Núnez, aki hozzátette, hogy Aitana több felkérést is kapott, hogy személyesen találkozzon a követőivel.
Az egyik első virtuális influencer, Lil Miquela mögött álló cég akár több százezer dollárt is elkér egy-egy üzletért, és a karakter dolgozott már a Burberryvel, a Pradával és a Givenchyvel. Bár Lil Miquela tartalmának létrehozásához mesterséges intelligenciát használnak, az alkotás mögött álló csapat "szilárdan hisz abban, hogy az igazi tartalomkészítők mögött álló történetmesélést nem lehet teljes mértékben megismételni a generatív mesterséges intelligenciával" - mondta Ridhima Kahn, a Dapper Labs üzleti fejlesztési alelnöke, aki a Lil Miquela partnerségeit felügyeli. "Sok vállalat jön ki virtuális influencerekkel, akiket egy nap alatt generáltak, de nem igazán teszik bele az emberi elemet a munkába. Nem hiszem, hogy ez hosszú távon működő stratégia" - tette hozzá.
Lil Miquela származása vegyes, közel 3 millió követőből álló közönsége az Egyesült Államoktól Ázsián át Latin-Amerikáig terjed. Eközben a Cluelessnek most egy másik kreációja van fejlesztés alatt, amelyet "gömbölyded mexikóiként", Laila néven emlegetnek. Francesca Sobande, a Cardiffi Egyetem digitális médiatudományok vezető oktatója úgy véli, hogy az egyes ilyen tulajdonságok megadása mögött álló motivációk "egyszerűen a marketing egy másik formája", hogy szélesebb közönséget célozzanak meg valamivel, "amit a profitra összpontosítva hoztak létre. Ez nagyon kényelmes lehet azon márkák számára, amelyek globális marketingstratégiákat akarnak megvalósítani, és megpróbálnak egy olyan illúziót előállítani, amelyet progresszívként állíthatnak be" - mondta Sobande.
A Dapper Labs hangsúlyozta, hogy a Lil Miquela mögött álló csapat sokszínű és tükrözi a közönségét. A Clueless elmondta, hogy alkotásaikat úgy tervezték, hogy "elősegítsék a befogadást és lehetőséget biztosítsanak olyan közösségeknek, amelyek hosszabb ideig kirekesztéssel szembesültek". A The Clueless kreációit a virtuális influencerek mellett azért is kritizálták, mert túlságosan szexualizáltak: Aitana rendszeresen alsóneműben jelenik meg. Az ügynökség szerint a szexualizáció "a valódi modellek és influencerek esetében is elterjedt", és alkotásaik "csupán tükrözik ezeket a bevett gyakorlatokat, anélkül, hogy eltérnének az iparág jelenlegi normáitól".
Danae Mercer emberi influencer szerint "Úgy érzem, hogy a nők az elmúlt években képesek voltak visszavenni az irányítást a testük felett, és akár az OnlyFans-en keresztül, akár a közösségi médiát használva képessé váltak azt mondani, hogy sokáig a férfiak kerestek rajtam pénzt, most én fogok pénzt keresni magamnak". De szerinte a mesterséges intelligencia által generált alkotások - amelyeket gyakran férfiak készítenek - ismét hasznot húznak a női szexualitásból. "Ez az oka annak, hogy egyre több ilyen karakter van. Egyetlen céljuk, hogy pénzt keressenek."