Berta Sándor
Szigorúbban akarja szabályozni az influenszereket Franciaország
A kormány elszántnak tűnik a kérdésben.
Az már januárban kiderült, hogy magatartási kódexet tervez Franciaország az influenszereknek. A helyi döntéshozók felmérés indítását is tervezték a kérdésben. A döntést Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter azzal indokolta, hogy emberek milliói kapnak utazási és divattanácsokat influenszerektől. "Szerepet játszanak a mindennapi életünkben. Ez különleges felelősséget ró rájuk" - mutatott rá a politikus. Bruno Le Maire most bejelentette, hogy a francia kormány tervet terjeszt elő a közösségi média influenszerek kereskedelmi tevékenységének erősebb szabályozására annak érdekében, hogy jobban védje mind magukat az influenszereket, mind a tartalmak címzettjeit.
A közösségi média influenszerek globális piacát 2022-re több mint 15,3 milliárd euróra becsülik. Franciaországban az influenszer marketing az egyik leghatékonyabb hirdetési forma: a helyi márkák 68 százaléka használ ilyen személyeket - különösen az Instagramon - termékei népszerűsítésére. Ez a példátlan eléréssel rendelkező piac azonban aggodalmakat keltett a döntéshozókban az influenszerek hatalmával és befolyásával kapcsolatban. "Az influenszerekre ugyanazoknak a szabályoknak kell vonatkozniuk, mint a hagyományos médiára. Az internet nem a vadnyugat, ezért nekik is státuszt akarok adni és az ellenőrzést erősíteni kell ezen a területen. Ez az egész nem az influenszerek elleni harcról szól, hanem olyan rendszerre van szükség, amely védi, nem pedig megbélyegzi őket" - nyilatkozta a francia gazdasági miniszter.
A politikus szerint az új jogszabály célja az influenszeripar "elfogadhatatlan túlkapásai" elleni küzdelem, hogy "megvédje a francia fogyasztókat". Egy felmérés becslése alapján 2022-re közel 10,5 millió olyan európai Instagram-felhasználó lesz, aki influenszernek számít, mert több mint 1000 követővel rendelkezik. Az év elején nyilvános konzultációt indítottak az influenszer-ágazat érdekelt feleinek bevonásával. Ennek eredményeképpen több olyan ajánlás született, amely bekerülhet a Le Maire által bejelentett tervbe. Az ajánlások közé tartozik az influenszerek és képviselőik jogi meghatározása, valamint szerződéses kötelezettségeik megerősítése. Egyes termékek reklámozásának betiltása vagy korlátozása is szóba jöhet, valamint a tartalomkészítő felelősségét igazoló címke létrehozása.
A Versenypolitikai, Fogyasztóvédelmi és Csalás Elleni Főigazgatóság (DGCCRF) az ellenőrzött influenszerek 60 százalékánál talált "anomáliákat", akik "nem feleltek meg a reklámozásra és a fogyasztói jogokra vonatkozó szabályoknak". A DGCCRF szerint "az összes ellenőrzött influenszer nem tartotta be a kiadványaik kereskedelmi jellegének átláthatóságára vonatkozó szabályokat". A jelentés szerint egyesek "félrevezették a fogyasztókat az értékesített termékek jellemzőivel kapcsolatban [...] vagy kockázatos termékeket vagy szolgáltatásokat népszerűsítettek". Ritkább esetekben egyesek felajánlották vagy akár meg is szerveztek pénzekkel való visszaélést, hogy ajándékokat vagy pénzügyi jutalmakat kapjanak. Továbbá néhányan közülük arra ösztönözték követőiket, hogy az egészségre veszélyes kozmetikai praktikákhoz folyamodjanak.
Az elmúlt években több influenszert bíróság elé állítottak csalás gyanújával, vagy akár el is ítéltek. Jelenleg az influenszereket csak azok a platformok korlátozzák, amelyeknek fel kell tüntetniük, hogy egy posztot díjazással vagy egy adott márkával együttműködésben készítettek-e. Az Európai Parlament illetékes bizottsága által megrendelt külső tanulmány alapján a fogyasztók önként lépnek kapcsolatba az influenszerekkel, ugyanakkor ki vannak téve "olyan reklámoknak, amelyek a fogyasztó és az influenszer közötti kapcsolatra építenek, ami fogyasztóvédelmi aggályokat vet fel".
A tanulmány meghatározása szerint az influenszer "olyan kereskedelmi szándékkal rendelkező tartalomkészítő, aki a hitelességen alapuló bizalmi kapcsolatot épít ki közönségével (főként a közösségi médiaplatformokon) és különböző üzleti modelleken keresztül online együttműködik kereskedelmi szereplőkkel monetizációs céllal". Az anyag ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy az influenszer marketing bizonyos gyakorlatok esetében negatív hatással lehet a fogyasztókra, köztük a gyermekekre és a fiatalokra. A dokumentum azt javasolja, hogy támaszkodjanak a meglévő fogyasztóvédelmi jogszabályokra, illetve bővítsék azokat, és segítsék a tagállamokat digitális eszközök kifejlesztésében, hogy jobban nyomon követhessék az influenszerek kereskedelmi tevékenységét. A tanulmány azt is hangsúlyozta, hogy a befolyásolók szabályozásakor ügyelni kell a megfelelő egyensúlyra, hogy ne akadályozzák az online társadalmi interakciókat és a nem kereskedelmi célú tartalomkészítést.
Az már januárban kiderült, hogy magatartási kódexet tervez Franciaország az influenszereknek. A helyi döntéshozók felmérés indítását is tervezték a kérdésben. A döntést Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter azzal indokolta, hogy emberek milliói kapnak utazási és divattanácsokat influenszerektől. "Szerepet játszanak a mindennapi életünkben. Ez különleges felelősséget ró rájuk" - mutatott rá a politikus. Bruno Le Maire most bejelentette, hogy a francia kormány tervet terjeszt elő a közösségi média influenszerek kereskedelmi tevékenységének erősebb szabályozására annak érdekében, hogy jobban védje mind magukat az influenszereket, mind a tartalmak címzettjeit.
A közösségi média influenszerek globális piacát 2022-re több mint 15,3 milliárd euróra becsülik. Franciaországban az influenszer marketing az egyik leghatékonyabb hirdetési forma: a helyi márkák 68 százaléka használ ilyen személyeket - különösen az Instagramon - termékei népszerűsítésére. Ez a példátlan eléréssel rendelkező piac azonban aggodalmakat keltett a döntéshozókban az influenszerek hatalmával és befolyásával kapcsolatban. "Az influenszerekre ugyanazoknak a szabályoknak kell vonatkozniuk, mint a hagyományos médiára. Az internet nem a vadnyugat, ezért nekik is státuszt akarok adni és az ellenőrzést erősíteni kell ezen a területen. Ez az egész nem az influenszerek elleni harcról szól, hanem olyan rendszerre van szükség, amely védi, nem pedig megbélyegzi őket" - nyilatkozta a francia gazdasági miniszter.
A politikus szerint az új jogszabály célja az influenszeripar "elfogadhatatlan túlkapásai" elleni küzdelem, hogy "megvédje a francia fogyasztókat". Egy felmérés becslése alapján 2022-re közel 10,5 millió olyan európai Instagram-felhasználó lesz, aki influenszernek számít, mert több mint 1000 követővel rendelkezik. Az év elején nyilvános konzultációt indítottak az influenszer-ágazat érdekelt feleinek bevonásával. Ennek eredményeképpen több olyan ajánlás született, amely bekerülhet a Le Maire által bejelentett tervbe. Az ajánlások közé tartozik az influenszerek és képviselőik jogi meghatározása, valamint szerződéses kötelezettségeik megerősítése. Egyes termékek reklámozásának betiltása vagy korlátozása is szóba jöhet, valamint a tartalomkészítő felelősségét igazoló címke létrehozása.
A Versenypolitikai, Fogyasztóvédelmi és Csalás Elleni Főigazgatóság (DGCCRF) az ellenőrzött influenszerek 60 százalékánál talált "anomáliákat", akik "nem feleltek meg a reklámozásra és a fogyasztói jogokra vonatkozó szabályoknak". A DGCCRF szerint "az összes ellenőrzött influenszer nem tartotta be a kiadványaik kereskedelmi jellegének átláthatóságára vonatkozó szabályokat". A jelentés szerint egyesek "félrevezették a fogyasztókat az értékesített termékek jellemzőivel kapcsolatban [...] vagy kockázatos termékeket vagy szolgáltatásokat népszerűsítettek". Ritkább esetekben egyesek felajánlották vagy akár meg is szerveztek pénzekkel való visszaélést, hogy ajándékokat vagy pénzügyi jutalmakat kapjanak. Továbbá néhányan közülük arra ösztönözték követőiket, hogy az egészségre veszélyes kozmetikai praktikákhoz folyamodjanak.
Az elmúlt években több influenszert bíróság elé állítottak csalás gyanújával, vagy akár el is ítéltek. Jelenleg az influenszereket csak azok a platformok korlátozzák, amelyeknek fel kell tüntetniük, hogy egy posztot díjazással vagy egy adott márkával együttműködésben készítettek-e. Az Európai Parlament illetékes bizottsága által megrendelt külső tanulmány alapján a fogyasztók önként lépnek kapcsolatba az influenszerekkel, ugyanakkor ki vannak téve "olyan reklámoknak, amelyek a fogyasztó és az influenszer közötti kapcsolatra építenek, ami fogyasztóvédelmi aggályokat vet fel".
A tanulmány meghatározása szerint az influenszer "olyan kereskedelmi szándékkal rendelkező tartalomkészítő, aki a hitelességen alapuló bizalmi kapcsolatot épít ki közönségével (főként a közösségi médiaplatformokon) és különböző üzleti modelleken keresztül online együttműködik kereskedelmi szereplőkkel monetizációs céllal". Az anyag ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy az influenszer marketing bizonyos gyakorlatok esetében negatív hatással lehet a fogyasztókra, köztük a gyermekekre és a fiatalokra. A dokumentum azt javasolja, hogy támaszkodjanak a meglévő fogyasztóvédelmi jogszabályokra, illetve bővítsék azokat, és segítsék a tagállamokat digitális eszközök kifejlesztésében, hogy jobban nyomon követhessék az influenszerek kereskedelmi tevékenységét. A tanulmány azt is hangsúlyozta, hogy a befolyásolók szabályozásakor ügyelni kell a megfelelő egyensúlyra, hogy ne akadályozzák az online társadalmi interakciókat és a nem kereskedelmi célú tartalomkészítést.