SG.hu
Törvényt sérthet a YouTube hirdetésblokkolás elleni scriptje
Egy az EU adatvédelmi hatóságához benyújtott panasz azzal vádolja a YouTube-ot, hogy nem kért engedélyt a felhasználóktól a reklámblokkoló rendszere használatához, és ezzel megsértette az elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelvet.
Alexander Hanff adatvédelmi aktivista azt állítja, hogy a YouTube reklámblokkolás elleni megoldása az európai jog szerint jogellenes. November 6-án Patrick Breyer, a német Kalózpárt európai parlamenti képviselője Hanff állításával az Európai Bizottsághoz fordult, hivatalosan jogi állásfoglalást kérve arról, hogy "az eszközön tárolt információk védelme kiterjed-e arra az információra is, hogy a felhasználó eszköze elrejt vagy blokkol bizonyos oldalelemeket, vagy hogy az eszközön használ-e reklámblokkoló szoftvert", és - ami kritikus - hogy ez a fajta észlelés "feltétlenül szükséges-e egy olyan szolgáltatás nyújtásához, mint a YouTube".
A YouTube az év elején kezdte meg a reklámblokk-érzékelés bevezetését, és most megakadályozza, hogy egyes európai felhasználók megtekinthessék a tartalmait, ha engedélyezve van a reklámblokkoló. Az EU elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelve előírja, hogy az online szolgáltatóknak kifejezett engedélyt kell kérniük ahhoz, hogy "hozzáférjenek az előfizető vagy felhasználó végberendezésében tárolt információkhoz". Hanff, az Európai Adatvédelmi Testület szaktanácsadója szerint a YouTube JavaScript-alapú észlelőszkriptjének használata a felhasználó böngészője által megjelenített konkrét HTML-oldalelemek keresésére e követelmény hatálya alá tartozik, és szerinte a YouTube nem tartja be azt.
Az ír adatvédelmi biztoshoz (DPC) benyújtott panaszában Hanff felszólította a DPC-t, hogy "lépjen fel a YouTube ellen a törvény megsértése miatt, és követelje, hogy a YouTube hagyjon fel az adblocker-érzékelő eszközök jogellenes alkalmazásával". Hanff - aki részt vett az uniós elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelet közelgő frissítésének kidolgozásában - úgy véli, hogy a YouTube JavaScriptje sérti az uniós polgárok magánéletét. "A YouTube által telepített szkript figyeli, hogy az emberek milyen szoftvereket futtatnak a gépükön, vagy milyen viselkedést mutat a böngészőjük a magánjellegű tevékenységeikkel kapcsolatban. Ez nincs rendben. Ez illegális" - állítja Hanff. "Az Európai Alapjogi Charta 7. cikke szerint alapvető jogunk van a magánélethez. A 8. cikk értelmében alapvető jogunk van az adatvédelemhez".
A YouTube 2023 májusában kezdett adblocker-ellenes intézkedéseket bevezetni, és júniusban még "kísérletként" jellemezte a reklámblokkolók észlelését. Az európai felhasználók október közepétől kezdve jelezték, hogy észlelési üzeneteket látnak. Nem minden felhasználó érintett, és az emberek csak akkor láthatják ezeket az adblocker-ellenes üzeneteket, ha be vannak jelentkezve a YouTube-fiókjukba. Ha a YouTube olyan hirdetésblokkolót vagy egyéb olyan eszközt észlel, amely funkcióinak részeként blokkolja a hirdetéseket, akkor egy figyelmeztetést jelenít meg, amely szerint "A hirdetésblokkolók sértik a YouTube szolgáltatási feltételeit" vagy "A hirdetésblokkolók nem engedélyezettek a YouTube-on". Ennek az üzenetnek többféle változata létezik, köztük olyanok, amelyek teljesen megakadályozzák a videók lejátszását, és olyanok is, amelyek lehetővé teszik, hogy a blokkoló több videót is megnézhessen, mielőtt a streaming blokkolva lenne.
A reklámblokkoló kikapcsolására felszólító felugró ablak aligha szokatlan látvány az interneten, de lehet, hogy törvénybe ütközik. A YouTube reklámblokkoló érzékelése egy JavaScript programot használ, amely a kliens böngészőjében fut. Jelenleg nem jelenik meg sem kifejezett értesítés, sem opt-out lehetőség, amikor a YouTube adatokat szerez arról, hogy a felhasználók eszközén vagy hálózati kapcsolatán aktívak-e hirdetésblokkoló eszközök. Hanff - aki a Maastrichti Egyetemen szerzett jogi diplomát a magánélet védelméből, kiberbiztonságból és adatkezelésből - azt állítja, hogy hiába hivatkozik a YouTube szolgáltatási feltételei elfogadására, "az EU fogyasztóvédelmi joga szerint nem lehet érvényesíteni olyan szerződési feltételeket, amelyek sértik egy uniós lakos alapvető jogait és szabadságait".
A YouTube nyilvánvalóan pénzt akar keresni, mert a szervereinek működését valamiből fizetnie kell. A reklámmentes YouTube Music és Premium 2022-ben 80 millió feliratkozóval rendelkezett, míg a YouTube 2023 harmadik negyedévében 7,95 milliárd dolláros reklámbevételről számolt be. A 13,99 dolláros (Európában 12,99 eurós) YouTube Premium elsődleges előnye a reklámmentes videó- és zenei streaming. De ha egy reklámblokkolót használva az előfizetés legnagyobb előnye élvezhető, akkor nem sok érv szól a fizetés mellett. A YouTube-nak arra is szüksége van, hogy a tartalomkészítők elég pénzt keressenek ahhoz, hogy erőfeszítéseik indokoltak legyenek. Ha valaki sem reklámokat nem néz, se nem fizet a YouTube Premiumért, akkor a felhasználók által nézett videó nem hoz pénzt a feltöltőjének.
A reklámblokkolás mellett szóló érvek a sávszélesség-fogyasztás csökkentésétől a pszichológiailag káros reklámok elkerüléséig terjednek. (A YouTube-on például simán lehetnek alkohollal, diétákkal és online kaszinókkal kapcsolatos hirdetések is.) A legnyomósabb érv a reklámblokkolás mellett azonban az online biztonság.
Van néhány módszer annak felderítésére, hogy egy felhasználó blokkolja-e a hirdetéseket. Ezek többsége egy JavaScript-program segítségével történik, amely ellenőrzi a megjelenített oldalt. Gyakori megközelítés, hogy a hirdetésbetöltő szkript beilleszt egy JavaScript-változót vagy egy HTML-elemet, amelyet ellenőrizni lehet. Természetesen a reklámblokkolók is megkereshetik és eltávolíthatják a reklámblokkoló szkripteket, és ez történik az olyan blokkoló eszközök esetében is, mint az Adblock Plus és az uBlock Origin, amelyek extra szűrőket biztosítanak, amelyeket le kell tölteni és hozzá kell adni a blokkolóhoz, hogy az eltávolíthassa a legújabb szkripteket. De ahogy az adblocker-ellenes szkriptek bekerülnek a szűrőlistákba, a YouTube kiadja a szkriptek frissített verzióit. Így most egy reklámblokkolás-érzékelési fegyverkezési verseny zajlik.
Az EU alapvetően azt mondja, hogy a weboldalak nem turkálhatnak engedély nélkül az állampolgárok dolgaiban. Ebben a legtöbb ember egyetért. A Google maga is tiltja az Android-alkalmazások fejlesztőinek a QUERY_ALL_PACKAGES engedély használatát, mivel a felhasználók telepített alkalmazásai "személyes és érzékeny információk". A DPC előtt álló kérdés az, hogy a YouTube adblock-érzékelő szkriptjei invazívak-e, és egy JavaScript rutin letöltése és futtatása egyenértékű-e egy cookie letöltésével és tárolásával? A YouTube határozottan állítja, hogy csak azt kívánja azonosítani, hogy a hirdetéseket kiszolgálták-e, de nem játszották le.
Alexander Hanff adatvédelmi aktivista azt állítja, hogy a YouTube reklámblokkolás elleni megoldása az európai jog szerint jogellenes. November 6-án Patrick Breyer, a német Kalózpárt európai parlamenti képviselője Hanff állításával az Európai Bizottsághoz fordult, hivatalosan jogi állásfoglalást kérve arról, hogy "az eszközön tárolt információk védelme kiterjed-e arra az információra is, hogy a felhasználó eszköze elrejt vagy blokkol bizonyos oldalelemeket, vagy hogy az eszközön használ-e reklámblokkoló szoftvert", és - ami kritikus - hogy ez a fajta észlelés "feltétlenül szükséges-e egy olyan szolgáltatás nyújtásához, mint a YouTube".
A YouTube az év elején kezdte meg a reklámblokk-érzékelés bevezetését, és most megakadályozza, hogy egyes európai felhasználók megtekinthessék a tartalmait, ha engedélyezve van a reklámblokkoló. Az EU elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelve előírja, hogy az online szolgáltatóknak kifejezett engedélyt kell kérniük ahhoz, hogy "hozzáférjenek az előfizető vagy felhasználó végberendezésében tárolt információkhoz". Hanff, az Európai Adatvédelmi Testület szaktanácsadója szerint a YouTube JavaScript-alapú észlelőszkriptjének használata a felhasználó böngészője által megjelenített konkrét HTML-oldalelemek keresésére e követelmény hatálya alá tartozik, és szerinte a YouTube nem tartja be azt.
Az ír adatvédelmi biztoshoz (DPC) benyújtott panaszában Hanff felszólította a DPC-t, hogy "lépjen fel a YouTube ellen a törvény megsértése miatt, és követelje, hogy a YouTube hagyjon fel az adblocker-érzékelő eszközök jogellenes alkalmazásával". Hanff - aki részt vett az uniós elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelet közelgő frissítésének kidolgozásában - úgy véli, hogy a YouTube JavaScriptje sérti az uniós polgárok magánéletét. "A YouTube által telepített szkript figyeli, hogy az emberek milyen szoftvereket futtatnak a gépükön, vagy milyen viselkedést mutat a böngészőjük a magánjellegű tevékenységeikkel kapcsolatban. Ez nincs rendben. Ez illegális" - állítja Hanff. "Az Európai Alapjogi Charta 7. cikke szerint alapvető jogunk van a magánélethez. A 8. cikk értelmében alapvető jogunk van az adatvédelemhez".
Today I filed a formal complaint against @YouTube with the @DPCIreland for their illegal deployment of #adblock detection technologies on the basis that such a deployment requires #consent under Article 5(3) of 2002/58/EC.#privacy #law #surveillancecapitalism
— That Privacy Guy (@alexanderhanff) October 19, 2023
(more)
A YouTube 2023 májusában kezdett adblocker-ellenes intézkedéseket bevezetni, és júniusban még "kísérletként" jellemezte a reklámblokkolók észlelését. Az európai felhasználók október közepétől kezdve jelezték, hogy észlelési üzeneteket látnak. Nem minden felhasználó érintett, és az emberek csak akkor láthatják ezeket az adblocker-ellenes üzeneteket, ha be vannak jelentkezve a YouTube-fiókjukba. Ha a YouTube olyan hirdetésblokkolót vagy egyéb olyan eszközt észlel, amely funkcióinak részeként blokkolja a hirdetéseket, akkor egy figyelmeztetést jelenít meg, amely szerint "A hirdetésblokkolók sértik a YouTube szolgáltatási feltételeit" vagy "A hirdetésblokkolók nem engedélyezettek a YouTube-on". Ennek az üzenetnek többféle változata létezik, köztük olyanok, amelyek teljesen megakadályozzák a videók lejátszását, és olyanok is, amelyek lehetővé teszik, hogy a blokkoló több videót is megnézhessen, mielőtt a streaming blokkolva lenne.
A reklámblokkoló kikapcsolására felszólító felugró ablak aligha szokatlan látvány az interneten, de lehet, hogy törvénybe ütközik. A YouTube reklámblokkoló érzékelése egy JavaScript programot használ, amely a kliens böngészőjében fut. Jelenleg nem jelenik meg sem kifejezett értesítés, sem opt-out lehetőség, amikor a YouTube adatokat szerez arról, hogy a felhasználók eszközén vagy hálózati kapcsolatán aktívak-e hirdetésblokkoló eszközök. Hanff - aki a Maastrichti Egyetemen szerzett jogi diplomát a magánélet védelméből, kiberbiztonságból és adatkezelésből - azt állítja, hogy hiába hivatkozik a YouTube szolgáltatási feltételei elfogadására, "az EU fogyasztóvédelmi joga szerint nem lehet érvényesíteni olyan szerződési feltételeket, amelyek sértik egy uniós lakos alapvető jogait és szabadságait".
A YouTube nyilvánvalóan pénzt akar keresni, mert a szervereinek működését valamiből fizetnie kell. A reklámmentes YouTube Music és Premium 2022-ben 80 millió feliratkozóval rendelkezett, míg a YouTube 2023 harmadik negyedévében 7,95 milliárd dolláros reklámbevételről számolt be. A 13,99 dolláros (Európában 12,99 eurós) YouTube Premium elsődleges előnye a reklámmentes videó- és zenei streaming. De ha egy reklámblokkolót használva az előfizetés legnagyobb előnye élvezhető, akkor nem sok érv szól a fizetés mellett. A YouTube-nak arra is szüksége van, hogy a tartalomkészítők elég pénzt keressenek ahhoz, hogy erőfeszítéseik indokoltak legyenek. Ha valaki sem reklámokat nem néz, se nem fizet a YouTube Premiumért, akkor a felhasználók által nézett videó nem hoz pénzt a feltöltőjének.
A reklámblokkolás mellett szóló érvek a sávszélesség-fogyasztás csökkentésétől a pszichológiailag káros reklámok elkerüléséig terjednek. (A YouTube-on például simán lehetnek alkohollal, diétákkal és online kaszinókkal kapcsolatos hirdetések is.) A legnyomósabb érv a reklámblokkolás mellett azonban az online biztonság.
Van néhány módszer annak felderítésére, hogy egy felhasználó blokkolja-e a hirdetéseket. Ezek többsége egy JavaScript-program segítségével történik, amely ellenőrzi a megjelenített oldalt. Gyakori megközelítés, hogy a hirdetésbetöltő szkript beilleszt egy JavaScript-változót vagy egy HTML-elemet, amelyet ellenőrizni lehet. Természetesen a reklámblokkolók is megkereshetik és eltávolíthatják a reklámblokkoló szkripteket, és ez történik az olyan blokkoló eszközök esetében is, mint az Adblock Plus és az uBlock Origin, amelyek extra szűrőket biztosítanak, amelyeket le kell tölteni és hozzá kell adni a blokkolóhoz, hogy az eltávolíthassa a legújabb szkripteket. De ahogy az adblocker-ellenes szkriptek bekerülnek a szűrőlistákba, a YouTube kiadja a szkriptek frissített verzióit. Így most egy reklámblokkolás-érzékelési fegyverkezési verseny zajlik.
Az EU alapvetően azt mondja, hogy a weboldalak nem turkálhatnak engedély nélkül az állampolgárok dolgaiban. Ebben a legtöbb ember egyetért. A Google maga is tiltja az Android-alkalmazások fejlesztőinek a QUERY_ALL_PACKAGES engedély használatát, mivel a felhasználók telepített alkalmazásai "személyes és érzékeny információk". A DPC előtt álló kérdés az, hogy a YouTube adblock-érzékelő szkriptjei invazívak-e, és egy JavaScript rutin letöltése és futtatása egyenértékű-e egy cookie letöltésével és tárolásával? A YouTube határozottan állítja, hogy csak azt kívánja azonosítani, hogy a hirdetéseket kiszolgálták-e, de nem játszották le.