SG.hu

Az EU-nak elege van a weboldalakon lévő sütikből

Az Európai Bizottság az érdekelt felekkel szeretné megvitatni, hogyan lehetne a fogyasztók figyelmét felhívni az online nyomon követésre és a nyomon követésen alapuló reklámok alternatíváira.

Didier Reynders uniós igazságügyi biztos bejelentette, hogy önkéntes kezdeményezést indítanak az internetezők egyre növekvő "cookie-fáradtságának" kezelésére, vagyis annak a ténynek a kezelésére, hogy egy weboldal megnyitásakor mindig bele kell egyezniük az adataik feldolgozásába, vagy vissza kell utasítaniuk azt. Ennek keretében az Európai Bizottság fogyasztóvédelmi osztálya kerekasztal-beszélgetéssorozatot szervez az érdekelt felekkel, például kiadókkal, hirdetőkkel, AdTech-vállalatokkal, digitális platformokkal és fogyasztóvédelmi szervezetekkel. Az első kerekasztal-beszélgetésre április 28-án kerül majd sor.

"A cél az, hogy egyszerűbb választási lehetőségeik legyenek a fogyasztóknak, tiszteletben tartva azt a kívánságukat, hogy ne legyenek nyomon követhetők. A cégeknek alternatív módszereket kell tudniuk kínálni a hirdetések személyre szabására a továbbra is ingyenes tartalomért cserébe" - olvasható a kerekasztal-beszélgetésről szóló vitairatban. Reynders előrevetítette, hogy az önkéntes kezdeményezéseket a kötelező érvényű szabályok előkészítésének egyik módjának látja.

A sütik olyan kódrészletek, amelyeket a weboldalak helyeznek el a felhasználó böngészőjében, és amelyek később visszakereshetők, például azért, hogy a weboldalnak jelezzék, hogy a felhasználó visszatért az oldalra. A sütiket az elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelv szabályozza, és az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) értelmében a személyes adatok feldolgozásához való hozzájárulás összegyűjtésére használják. "A jelenlegi cookie-kra vonatkozó hozzájárulási mechanizmusok nagyon bonyolultak: a cookie-figyelmeztetések minden alkalommal felbukkannak, amikor a felhasználók új webhelyet nyitnak meg" - áll a vitaindítóban - "és a választási lehetőségek gyakran zavaros módon kerülnek bemutatásra. Ez nem teszi lehetővé a felhasználók számára, hogy tájékozott döntést hozzanak, vagy olyan döntések meghozatalára készteti őket, amelyeket egyébként nem feltétlenül hoztak volna meg".

A Bizottság úgy véli, hogy sokan belefáradtak a felugró figyelmeztetésekbe és egyszerűen lemondanak arról, hogy kifejezzék adatvédelmi preferenciáikat. Az EU fogyasztóvédelmi osztálya továbbá úgy véli, hogy a cookie-kon keresztül történő reklámkövető eszközök erőteljes használata számos adatvédelmi aggályt okoz: célzott reklámokat és a fogyasztói bizalom elvesztését eredményezi, habár kutatások szerint a felhasználók egyértelműen nem akarják, hogy nyomon kövessék őket. "Ez azonban nem jelenti azt, hogy a fogyasztók elleneznék a személyre szabott reklámokat, mivel továbbra is szeretnének részesülni az ingyenes online tartalmakból és a releváns hirdetésekből. A személyre szabásnak jobban tiszteletben kell tartania a magánéletükre vonatkozó törekvéseiket" - tette hozzá a jegyzet.


A fogyasztók tájékozott döntéshozatalának lehetővé tétele a vita fontos része. A Bizottság átláthatóbb tájékoztatást kíván nyújtani a felhasználóknak arról, hogy milyen kereskedelmi kontextusban és milyen adatvédelmi következményekkel járna számukra a nyomon követésen alapuló reklám. Ezért az érdekelt feleket megkérdezik, hogy véleményük szerint hogyan lehet az üzleti modellre és a személyes adatok gyűjtésére vonatkozó információkat előre és átláthatóan bemutatni, és hogyan lehet ez kölcsönhatásban a GDPR és az elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelv szerinti átláthatósági kötelezettségekkel.

További kérdés, hogy a fogyasztókat hogyan lehet átfogóan és érthetően tájékoztatni a választásuk adatvédelmi következményeiről, elkerülve az "információs túlterhelést". Kritikus kérdés, hogy a webböngészők vagy alkalmazások segítségével központosítani lehetne-e a fogyasztók üzleti modellre vonatkozó döntését, ahelyett, hogy minden egyes alkalommal megkérdeznék őket, amikor valaki meglátogat egy weboldalt. Ez a javaslat nem új, és némileg ellentmondásos, mivel a világ legnagyobb reklámcége, a Google tulajdonában van a legnépszerűbb webböngésző, a Chrome.

A vita másik központi témája a nyomon követésen alapuló reklámozás lehetséges alternatívái, amelyek továbbra is releváns hirdetéseket biztosítanának, kevésbé tolakodó személyre szabott megoldásokkal, de megszüntetnék a cookie-k és hasonló technológiák szükségességét. E tekintetben a Bizottság arra kíváncsi, hogy alternatív megoldások lehetővé teszik-e a kiadók és a reklámügynökségek számára, hogy összehasonlíthatóan "vonzó" hirdetéseket kínáljanak a hirdetőknek és a fogyasztóknak. Emellett az érdekelt feleket megkérdezik arról is, hogy milyen típusú információkra vagy felhasználói profilokra lenne szükség a személyre szabott hirdetések értelmes alternatívájának biztosításához.

Az automatizált megoldások biztosítását illetően az egyik felmerült ötlet az, hogy a fogyasztóknak lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a webböngészőjük beállításaiban alapértelmezett opcióként választhassák ki a nyomkövető alapú hirdetések alternatíváit. "Technikailag mit jelentenek a különböző alternatívák a böngésző és az operációs rendszerek beállításai vagy más technikai kérdésekre vonatkozó következmények szempontjából? Léteznek-e olyan megoldások a nem nyomkövetésen alapuló célzott hirdetésekre, amelyek függetlenek a böngészőktől és az operációs rendszerektől?" - kérdezi a jegyzet. Egy utolsó kérdés a weboldalak teljesítményének javítására és a hirdetési teljesítmény mérésére használt nyomkövetőkre vonatkozik. Az EU végrehajtó szerve azt próbálja megérteni, hogy milyen adatokat kellene még gyűjteni ebből a célból, és mi lenne a magánéletet jobban tiszteletben tartó megközelítés.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gabbbbbbbbbbbb #5
    Google féle kezdeményezést sikerül keresztülvinniük, akkor Chrome-ban akár az összes süti blokkolva lesz, de lesz ezek helyett a böngészőben egy modul, amiben benne lesznek a felhasználóról összegyűjtött adatok és ezen modulon keresztül tolják majd az arcunkba a reklámokat.
  • llax #4
    A sütik megközelítését kellene újragondolni a szabályalkotóknak. A sütik a web részei, majdnem a kezdetektől. Nem a létükkel kellene foglalkozni, hanem csakis a felhasználásuk módjával / céljaival.

    A teljes letiltás lehetősége az maradna a böngésző beállításainál, mint régen. Beleegyezés csak egy alaposan behatárolt keretet, a weboldal normális működéséhez szükséges adatokat meghaladó adattárolás esetén kellene. Így pl. a nem reklámokból élő, vagy személyre szabott reklámokat nem használó weboldalaknak akár kérdést se kellene feldobniuk. A többinél ha nemet mondasz, lesz hol eltárolniuk a döntésed. Aki böngészőben tiltja (általánosan vagy adott oldalakra), azt meg nem zaklatni kérdésekkel, a megjelenő hirdetésekre max. a látogatott oldal témája lehetne hatással.

    Így talán a kecske is jóllakna, a káposzta is megmaradna...
  • Tetsuo #3
    Azt nem lehetne, hogy a szerver tárolná az adott konfig választását?
  • kvp #2
    Pont az EU talalta ki, hogy mindig ra kell kerdezni a suti tarolasra minden weboldalon. Ez felvaltotta a korabbi bongeszooldali valasztast, amikor a bongeszo kerdezett ra vagy fogadta/utasitotta el az elozetes beallitasok alapjan. Mivel a dontes, hogy nem kerunk csak sutiben tarolhato, ezert ha valaki azt valasztja, hogy nem keri a sutiket, akkor minden kesobbi latogatasnal ra fog kerdezni, mert az oldal nem tudja elmenteni a donteset. Ez egy technologiai korlat.

    Egyebkent a cross site sutik letiltasa boven eleg lett volna az oldalakon at torteno kovetes megakadalyozasara, mig a bongeszooldali valasztas korabban mar jol kezelte a sutik kerdeset. Az, hogy az EU most utolag modositani akar az altala kitalalt hibas rendszeren nem meglepo, de nagyon sokat nem tudnak tenni, mert a bongeszos tamogatas idokozben vagy kikerult vagy nagyon eldugtak. Plusz az egesz szabalyozas szembe megy a digitalis szemelyi igazolvany tervevel, tehat azzal, hogy minden weboldal minden user-t azonositson a szemelyi digitalis alairasa alapjan. Nem hiszem, hogy ha becsszora megigerik az oldalak, hogy nem fogjak felhasznalni a szemelyi azonosito adatokat, akkor ezt be is tartjak. Ebbol a szempontbol a ket torvenyi szabalyozas ellentetes. (egyszeru GDPR kezelo megoldas volt az USA-ban az, hogy sok oldal IP alapon letiltotta az EU-t, ezen oldalak kore csak noni fog ha tovabb szabalyoznak)
  • IMYke2.0.0.0 #1
    Érdekes a cikk annak fényében, hogy mi folyik itt az SG.hu Fórumában épp ebben a témakörben... :(