Berta Sándor
Hat európai állam jobban ellenőrizné az online piactereket
Az érintett országok nem tartják elegendőnek a jelenlegi szabályozást.
Az európai uniós tagországok egy része arra akarja kötelezni az online piactereket, hogy a termékek forgalomba hozatala előtt szúrópróbaszerűen ellenőrizzék azokat. Ez egy derült ki november 11-én nyilvánosságra hozott és a EURACTIV birtokába jutott nem hivatalos dokumentumból. Az anyag Spanyolország kezdeményezésére jött létre és azt támogatta Dánia, Franciaország, Hollandia, Németország és Portugália is. A hat állam együttesen úgynevezett blokkoló kisebbséget alkothat, mivel az Európai Unió összlakosságának több mint felét teszik ki.
A tagállamok által kidolgozott és benyújtott szöveg érinti az általános termékbiztonsági rendeletben (GPSR) az online piacterekre vonatkozó termékbiztonsági kötelezettségeket, valamint emellett arról is szól, hogy az utóbbiak hogyan fognak kölcsönhatásba lépni a digitális szolgáltatásokról szóló törvénnyel (DSA). A GPSR-ről jelenleg háromoldalú tárgyalások folynak az Európai Parlamenttel és a Bizottsággal. A DSA szabályokat vezet be az internetes gazdaság valamennyi szereplőjére vonatkozóan, a tartalomszabályozástól az illegális termékekig. Ezek az átvilágítási követelmények azt jelentik, hogy az online piacterek kötelesek észszerű erőfeszítéseket tenni annak ellenőrzésére, hogy a platformjukon található tartalmak vagy termékek nem illegálisak-e, többek között szúrópróbaszerű ellenőrzések révén.
Az online piacterek közé tartoznak az olyan elektromos kereskedelmi platformok, mint az Amazon és az eBay, valamint az olyan ajánlatok, mint a Facebook Marketplace. Míg a DSA előírja, hogy ezekre a szúrópróbaszerű ellenőrzésekre a forgalomba hozatalt követően kerüljön sor, a hat ország azt szeretné, ha az ellenőrzések inkább a forgalomba hozatal előtt valósulnának meg. Az ellenőrzéseket automatikusan végeznék a veszélyes termékek nyilvánosan elérhető listáinak, különösen az Európai Unió gyorsriasztási rendszerének (Safety Gate) felhasználásával.
"Az illegális tartalmak bizonyos más típusaitól eltérően a veszélyes termékekre vonatkozó ajánlatok azonosítása nem igényel tartalomelemzést vagy az online piacterek szolgáltatóinak szubjektív megítélését, hanem elegendő annak ellenőrzése, hogy azok nem szerepelnek-e hivatalos, szabadon hozzáférhető és gépileg olvasható online adatbázisokban vagy online felületeken" - olvasható a dokumentumban. Mivel a megfeleltetés automatikus, a hat állam úgy véli, hogy ez a módszer gyors és arányos megoldást jelentene a veszélyes termékek online terjesztésének problémájára.
Az országok arra is felszólították az Európai Bizottságot, hogy adjon iránymutatást arról, hogyan kell a gyakorlatban végrehajtani az ilyen szúrópróbaszerű ellenőrzéseket. A javaslat ellenzői azonban rámutattak, hogy ez sértené a vállalkozáshoz való jogot, mivel megakadályozható lenne, hogy a véletlenszerűen kiválasztott eladók megjelenhessenek az online piactereken, Ez elsősorban arra vezethető vissza, hogy egy olyan adatbázis, mint a Safety Gate, hibákat tartalmazhat. Amennyiben például egy terméktétel hibás volt és kivonták a forgalomból, ez az előzetes rendszer feltöltési szűrőként működhet, amely megakadályozza egy olyan új tétel forgalomba hozatalát, amelyben a hibákat kijavították.
"Az a kötelezettség, hogy észszerű erőfeszítéseket kell tenni a szúrópróbaszerű előzetes ellenőrzések elvégzésére, összhangban van azzal az igénnyel, hogy megakadályozzuk a már veszélyesnek minősített termékek újbóli forgalomba hozatalát" - mutattak rá az anyag készítői. Más érvek szerint az új rendelkezések nem terhelnék az online piactereket, mivel azok ugyanazt az automatizált rendszert használhatnák, mint az utólagos szúrópróbaszerű ellenőrzések esetében. Ezen túlmenően az előzetes ellenőrzések megakadályoznák a nem megfelelő kereskedők tisztességtelen versenyét, valamint csökkentenék a visszahívások és kártérítések költségeit. A javaslat kritikusai azonban kiemelték, hogy ez sértené a DSA egyik alapelvét, amely tiltja az általános megfigyelési kötelezettségeket és előírja az online közvetítők számára, hogy "aktívan keressék az illegális tevékenységre utaló tényeket vagy körülményeket".
Míg az általános felügyelet tilalmát úgy lehetne megoldani, hogy az ellenőrzéseket nem szisztematikusan, hanem szúrópróbaszerűen, minden termékre vonatkozóan végeznék, a meglévő adatbázisokkal való keresztellenőrzés a legális tevékenységek aktív keresésének tekinthető. A dokumentum továbbá megállapította, hogy "ha az automatizált eljárás nem azonosítja a veszélyes termékeket a tagállamban vagy az Európai Unióban elérhető online adatbázisokban vagy online felületeken, különösen a Safety Gate-ben, az online piacterek szolgáltatóit nem lehet felelősségre vonni, feltéve, hogy észszerű erőfeszítéseket tettek a szúrópróbaszerű ellenőrzések elvégzésére".
Ez a megfogalmazás vitákat fog kiváltani, mivel feltételként szabná meg azt az elvet, hogy az online piacterek nem felelősek a platformjukon értékesített illegális termékekért. Amennyiben a hat állam a saját útját járná, ez a felelősség alóli mentesség csak akkor lenne érvényes, ha a platformok előzetesen szúrópróbaszerűen ellenőrzik a tevékenységet. Az Európai Parlament (EP) egyik tisztviselője azt mondta a EURACTIV-nak, hogy a végleges megállapodás veszélybe kerülhet, ha a spanyol nem hivatalos dokumentum az Európai Unió Tanácsa hivatalos álláspontjává válik és hozzátette, hogy az érintett kormányok aktívan próbálják elképzelésüket az EP képviselőcsoportjai számára elfogadhatóvá tenni.
Az európai uniós tagországok egy része arra akarja kötelezni az online piactereket, hogy a termékek forgalomba hozatala előtt szúrópróbaszerűen ellenőrizzék azokat. Ez egy derült ki november 11-én nyilvánosságra hozott és a EURACTIV birtokába jutott nem hivatalos dokumentumból. Az anyag Spanyolország kezdeményezésére jött létre és azt támogatta Dánia, Franciaország, Hollandia, Németország és Portugália is. A hat állam együttesen úgynevezett blokkoló kisebbséget alkothat, mivel az Európai Unió összlakosságának több mint felét teszik ki.
A tagállamok által kidolgozott és benyújtott szöveg érinti az általános termékbiztonsági rendeletben (GPSR) az online piacterekre vonatkozó termékbiztonsági kötelezettségeket, valamint emellett arról is szól, hogy az utóbbiak hogyan fognak kölcsönhatásba lépni a digitális szolgáltatásokról szóló törvénnyel (DSA). A GPSR-ről jelenleg háromoldalú tárgyalások folynak az Európai Parlamenttel és a Bizottsággal. A DSA szabályokat vezet be az internetes gazdaság valamennyi szereplőjére vonatkozóan, a tartalomszabályozástól az illegális termékekig. Ezek az átvilágítási követelmények azt jelentik, hogy az online piacterek kötelesek észszerű erőfeszítéseket tenni annak ellenőrzésére, hogy a platformjukon található tartalmak vagy termékek nem illegálisak-e, többek között szúrópróbaszerű ellenőrzések révén.
Az online piacterek közé tartoznak az olyan elektromos kereskedelmi platformok, mint az Amazon és az eBay, valamint az olyan ajánlatok, mint a Facebook Marketplace. Míg a DSA előírja, hogy ezekre a szúrópróbaszerű ellenőrzésekre a forgalomba hozatalt követően kerüljön sor, a hat ország azt szeretné, ha az ellenőrzések inkább a forgalomba hozatal előtt valósulnának meg. Az ellenőrzéseket automatikusan végeznék a veszélyes termékek nyilvánosan elérhető listáinak, különösen az Európai Unió gyorsriasztási rendszerének (Safety Gate) felhasználásával.
"Az illegális tartalmak bizonyos más típusaitól eltérően a veszélyes termékekre vonatkozó ajánlatok azonosítása nem igényel tartalomelemzést vagy az online piacterek szolgáltatóinak szubjektív megítélését, hanem elegendő annak ellenőrzése, hogy azok nem szerepelnek-e hivatalos, szabadon hozzáférhető és gépileg olvasható online adatbázisokban vagy online felületeken" - olvasható a dokumentumban. Mivel a megfeleltetés automatikus, a hat állam úgy véli, hogy ez a módszer gyors és arányos megoldást jelentene a veszélyes termékek online terjesztésének problémájára.
Az országok arra is felszólították az Európai Bizottságot, hogy adjon iránymutatást arról, hogyan kell a gyakorlatban végrehajtani az ilyen szúrópróbaszerű ellenőrzéseket. A javaslat ellenzői azonban rámutattak, hogy ez sértené a vállalkozáshoz való jogot, mivel megakadályozható lenne, hogy a véletlenszerűen kiválasztott eladók megjelenhessenek az online piactereken, Ez elsősorban arra vezethető vissza, hogy egy olyan adatbázis, mint a Safety Gate, hibákat tartalmazhat. Amennyiben például egy terméktétel hibás volt és kivonták a forgalomból, ez az előzetes rendszer feltöltési szűrőként működhet, amely megakadályozza egy olyan új tétel forgalomba hozatalát, amelyben a hibákat kijavították.
"Az a kötelezettség, hogy észszerű erőfeszítéseket kell tenni a szúrópróbaszerű előzetes ellenőrzések elvégzésére, összhangban van azzal az igénnyel, hogy megakadályozzuk a már veszélyesnek minősített termékek újbóli forgalomba hozatalát" - mutattak rá az anyag készítői. Más érvek szerint az új rendelkezések nem terhelnék az online piactereket, mivel azok ugyanazt az automatizált rendszert használhatnák, mint az utólagos szúrópróbaszerű ellenőrzések esetében. Ezen túlmenően az előzetes ellenőrzések megakadályoznák a nem megfelelő kereskedők tisztességtelen versenyét, valamint csökkentenék a visszahívások és kártérítések költségeit. A javaslat kritikusai azonban kiemelték, hogy ez sértené a DSA egyik alapelvét, amely tiltja az általános megfigyelési kötelezettségeket és előírja az online közvetítők számára, hogy "aktívan keressék az illegális tevékenységre utaló tényeket vagy körülményeket".
Míg az általános felügyelet tilalmát úgy lehetne megoldani, hogy az ellenőrzéseket nem szisztematikusan, hanem szúrópróbaszerűen, minden termékre vonatkozóan végeznék, a meglévő adatbázisokkal való keresztellenőrzés a legális tevékenységek aktív keresésének tekinthető. A dokumentum továbbá megállapította, hogy "ha az automatizált eljárás nem azonosítja a veszélyes termékeket a tagállamban vagy az Európai Unióban elérhető online adatbázisokban vagy online felületeken, különösen a Safety Gate-ben, az online piacterek szolgáltatóit nem lehet felelősségre vonni, feltéve, hogy észszerű erőfeszítéseket tettek a szúrópróbaszerű ellenőrzések elvégzésére".
Ez a megfogalmazás vitákat fog kiváltani, mivel feltételként szabná meg azt az elvet, hogy az online piacterek nem felelősek a platformjukon értékesített illegális termékekért. Amennyiben a hat állam a saját útját járná, ez a felelősség alóli mentesség csak akkor lenne érvényes, ha a platformok előzetesen szúrópróbaszerűen ellenőrzik a tevékenységet. Az Európai Parlament (EP) egyik tisztviselője azt mondta a EURACTIV-nak, hogy a végleges megállapodás veszélybe kerülhet, ha a spanyol nem hivatalos dokumentum az Európai Unió Tanácsa hivatalos álláspontjává válik és hozzátette, hogy az érintett kormányok aktívan próbálják elképzelésüket az EP képviselőcsoportjai számára elfogadhatóvá tenni.