Berta Sándor
Nem hatékony a YouTube Dislike-gomb funkciója
A tavaly bevezetett megoldás egyáltalán nem működik tökéletesen. Rákattintás után a hasonló témáknak el kellene tűnniük, de ez egyáltalán nincs így.
A YouTube tavaly novemberben elrejtette a Dislike-számlálóját, hogy ne legyen látható, hogy hány embernek nem tetszett egy videó. Az információ azután kizárólag a YouTube-csatornák üzemeltetőinek volt elérhető. Az indoklás alapján a módosítással a platform a felhasználók jólétét akarta védeni és megakadályozni a célzott Dislike-kampányok folytatását, valamint így a portál kevésbé "mérgező" lehet.
A Mozilla most készített egy tanulmányt, amelynek keretében azt vizsgálta, hogy a Dislike (Nem tetszik), a Nem érdekel és a Nem ajánlom tovább a csatornát funkciók mennyire működnek a gyakorlatban. Nos, kiderült, hogy Dislike a vártnál kevésbé jól működik. A YouTube algoritmusa pont ezen gombok segítségével lehetővé tesz egy bizonyos fokú személyre szabást. Az így megjelölt videók és a hozzájuk illeszkedő javaslatok elvileg ritkábban kerülnek a felhasználó kezdőlapjára. A Mozilla tanulmánya megállapította, hogy a gombok a korábbi helyzethez képest aligha jelentenek különbséget és még a legjobb esetben is csak a nem kívánt témák körülbelül felét távolítják el. A legrosszabb esetben a gombok nagyrészt nem töltik be a funkcióikat és ezért nem használhatók érdemben.
Több mint 20 000 YouTube-felhasználó jelentkezett önként az adatgyűjtésre. A Mozilla Regretsreporter nevű eszközét használták. Amikor egy videó nem tetszett, a tesztalanyoknak az adott gombra kellett kattintaniuk. A vizsgálati alanyokat azonban három csoportra osztották. A gombok minden esetben más hatást váltottak ki: volt, akinek nem tetszett az adott tartalom, mást nem érdekelt vagy nem ajánlotta az adott YouTube-csatornát.
"A kontrolljaink nem szűrnek ki teljes témákat vagy nézeteket, mivel ez negatív hatással lehet a nézőkre, például visszhangkamrákat hozhat létre (azaz csak a nekik tetsző véleményeket látják). A Mozilla jelentése nem vette figyelembe, hogyan működnek a rendszereink valójában, így nehéz volt számunkra betekintést nyerni a vizsgálatba" - kommentálta a tanulmányt Elena Hernandez, a YouTube szóvivője.
A YouTube tavaly novemberben elrejtette a Dislike-számlálóját, hogy ne legyen látható, hogy hány embernek nem tetszett egy videó. Az információ azután kizárólag a YouTube-csatornák üzemeltetőinek volt elérhető. Az indoklás alapján a módosítással a platform a felhasználók jólétét akarta védeni és megakadályozni a célzott Dislike-kampányok folytatását, valamint így a portál kevésbé "mérgező" lehet.
A Mozilla most készített egy tanulmányt, amelynek keretében azt vizsgálta, hogy a Dislike (Nem tetszik), a Nem érdekel és a Nem ajánlom tovább a csatornát funkciók mennyire működnek a gyakorlatban. Nos, kiderült, hogy Dislike a vártnál kevésbé jól működik. A YouTube algoritmusa pont ezen gombok segítségével lehetővé tesz egy bizonyos fokú személyre szabást. Az így megjelölt videók és a hozzájuk illeszkedő javaslatok elvileg ritkábban kerülnek a felhasználó kezdőlapjára. A Mozilla tanulmánya megállapította, hogy a gombok a korábbi helyzethez képest aligha jelentenek különbséget és még a legjobb esetben is csak a nem kívánt témák körülbelül felét távolítják el. A legrosszabb esetben a gombok nagyrészt nem töltik be a funkcióikat és ezért nem használhatók érdemben.
Több mint 20 000 YouTube-felhasználó jelentkezett önként az adatgyűjtésre. A Mozilla Regretsreporter nevű eszközét használták. Amikor egy videó nem tetszett, a tesztalanyoknak az adott gombra kellett kattintaniuk. A vizsgálati alanyokat azonban három csoportra osztották. A gombok minden esetben más hatást váltottak ki: volt, akinek nem tetszett az adott tartalom, mást nem érdekelt vagy nem ajánlotta az adott YouTube-csatornát.
"A kontrolljaink nem szűrnek ki teljes témákat vagy nézeteket, mivel ez negatív hatással lehet a nézőkre, például visszhangkamrákat hozhat létre (azaz csak a nekik tetsző véleményeket látják). A Mozilla jelentése nem vette figyelembe, hogyan működnek a rendszereink valójában, így nehéz volt számunkra betekintést nyerni a vizsgálatba" - kommentálta a tanulmányt Elena Hernandez, a YouTube szóvivője.