Berta Sándor

Virtuálisan a darabjaikra szedhetők szét a gépek

Minden alkatrész helye és állapota tökéletesen követhetővé válik.

A Spread nevű startup egy olyan szoftvert fejlesztett ki, amely a 3D-animált optika segítségével néhány másodperc alatt teljes gépeket képes szétszedni az egyes alkotóelemeire, amelyeket különböző színekkel jelöltek annak megfelelően, hogy az adott konstrukción belül pontosan hol találhatók. Számos befektető komoly lehetőségeket lát a digitális eszközben, köztük Till Reuter, a Kuka nevű robotgyártó korábbi vezetője. A terméket sok gyártó alkalmazza, köztük a Mercedes-Benz, a Porsche és a Volkswagen.

Valerij Asmus, a Mercedes-Benz folyamatdigitalizálási menedzsere koordinálja a különböző részlegeken átnyúló digitális kezdeményezéseket. Asmus kijelentette, hogy a termékek és a gépek bonyolultsága évek óta folyamatosan nő. A Spread új szoftverével a mérnökök multidimenzionális tudása egyszerű és intelligens módon hálózatba lehet kötni.

Robert Göbel, a Spread alapítója és ügyvezető igazgatója példaként egy repülőgépekbe beépített turbinán mutatta be a program működését. Az alkalmazás elemezte a turbina műszaki konstrukcióját és másodpercek alatt feljegyezte, továbbá külön színekkel jelölte meg az egyes komponenseket, köztük minden csavart, kábelt és tömítőgyűrűt. A szoftver gyakorlatilag a teljes termékciklus alatt alkalmazható, így végigkísérheti egy mosógép, kávéfőző, elektromos ablaktörlő vagy turbina életét, a fejlesztéstől a gyártáson át az összeszerelésig és a karbantartásig.

Reuter és a többi beruházó eddig összesen 2,9 millió eurót fektettek be a Spreadbe, amelynek legnagyobb vetélytársa a Dassault Systemes, amely szintén 3D-programot készített és több éves tapasztalattal rendelkezik a digitális 3D-animációk területén.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Ebben mi az ujdonsag? Meg a Lego ceg mara teljesen elavult Lego Digital Designer programja is tudja ezt, amit gyerekeknek csinaltak. (mint a robbantott rajzot, mint az automatikus osszeszerelesi utmutato generalast, mind az alkatresz lista eloallitasat, sot ez meg be is toltheto a BrickLink weboldal bevasarlo listajaba vagy arukeszlet nyilvantartasaba (attol fuggoen, hogy vevo vagy elado az ember). Plusz meg tudja mondani a rendszer, hogy a vilagon hol mennyi darab erheto el az adott alkatreszekbol es milyen aron.

    Miben is tud tobbet ez a szoftver? Vagy egyszeruen az ipar meg nem ismerte fel a cad/cam alapu gyartas tamogatas letezeset? (ha jol nezem mar kozel 50 eves technologia) Esetleg a cikkben emlitett startup el tudja adni a spanyol viaszt is?

    Akikrol biztosan tudom, hogy ilyen gyartasi rendszert hasznalnak az a Lego ceg, akik hazon belul alkalmazzak es az Airbus, akik mar a megalakulasukkor is igy szerveztek meg a gyartasi folyamatokat. (gyors google szerint 1982-ben mar evek ota hasznaltak CAD/CAM alapu tervezesi es gyartasi rendszert Computer Aided Engineering neven, na az mar pontosan tudta ezt, csak korai technologiaval, legeloszor meg megfelelo kijelzo hianyaban fizikai papirra plot-tolva a 3d modelleket, vicces lehetett az ora/frame-es kepfrissitesi sebesseg)

    Most nezem, hogy az Airbus CAD/CAM beszallitoja 1981 ota a Dassault, ami abbol az Eaerospatiale-bol jott letre, akik 1970-ben bevezettek a CAD/CAM technologia alapu gyartast. Ez a startup csak 40-50 ev lemaradasban van, de ertheto, hogy a nemetek nem fognak francia szoftvert hasznalni. :-D

    ps: Csak azt nem ertem, hogy a nemet mernokok hogyan tudtak 50 even at versenyezni a franciakkal modern digitalis tervezesi es gyartasi rendszerek nelkul?