Berta Sándor

Terjednek az ingyenes tesztnek álcázott előfizetések

Az Apple és a Google rendszerében is több száz becsapós alkalmazást találtak a szakemberek.

Az Avast biztonsági cég munkatársai fedezték fel, hogy mind az Apple App Store, mind a Google Play Store kínálatában 204 olyan úgynevezett Fleeceware program van, amelyek ingyenes tesztekkel csalogatják a felhasználókat, majd később kiderül, hogy ha időben nem mondják vissza a konstrukciót, akkor azok átalakulnak előfizetéssé. A fejlesztők ezzel a módszerrel több mint 400 millió dolláros bevételt generálnak. A 204 érintett szoftver együtt több mint egymilliárd letöltést könyvelhetett el.

A Fleeceware alkalmazások azzal tudják meggyőzni az érdeklődőket, hogy általában tényleg kínálják az ígért funkciókat, de azoknak nincs semmi olyan többletértékük, amely alapján jogos lenne az évi akár 3342 amerikai dolláros, rendkívül magas előfizetési díjuk. A programok elsősorban képszerkesztők, PDF-olvasók, QR-kód szkennelők, kameraszűrők, virtuális zenei eszközök vagy jóslási szoftverek, amelyeknek általában van olcsóbb vagy akár ingyenes alternatívájuk.

Az Avast kutatói a blogbejegyzésükben rámutattak, hogy a Fleeceware stratégiának része, hogy a fiatalabb célcsoportokat játékos témákkal és csalogató reklámokkal szólítják meg a népszerű közösségi hálózatokban, majd ingyenes telepítést vagy letöltést ígérnek. Mire a szülők észreveszik a gyermekeik heti kifizetéseit, addigra az alkalmazások fejlesztői már komoly összegeket levontak a számláikról.

Előfordul az is, hogy a csalásokat megpróbálják beleszőni a hagyományos és népszerű programok értékesítésébe, mint ha azok ajánlatait egészítené ki, de ez a módszer főleg a nagyobb számú áldozat esetében kifizetődő.

A legtöbb csalás azért sikeres, mert sokan nem tudják, hogy a szoftverek előfizetései miként működnek az Apple és a Google alkalmazásboltjában. Aki például letölt és telepít egy olyan programot, amely három nap ingyenes tesztelési időszakot ígér, az a szoftver első elindításával gyakorlatilag el is fogadja annak előfizetési konstrukcióját. Ez utóbbit azonban az első három napban még vissza lehet mondani.

A legnagyobb probléma, hogy sokan csupán letörlik az alkalmazásokat, ami viszont szigorúan véve nem jelenti az előfizetés felmondását. Emellett az is lehet, hogy valaki egyszerűen elfeledkezik az egész dologról és utána nem érti, hogy miért vonnak tőle le bizonyos összegeket.

A csalók szabályos hirdetési kampányokat is folytatnak a Facebook, az Instagram, a Snapchat és a TikTok rendszerében. Mivel sok pénzt fektetnek be, ezért mindent elkövetnek azért, hogy ezek a kampányok sikeresek legyenek. A hamis értékelések szintén segítenek a felhasználók megtévesztésében.

Az Avast javasolta, hogy a fejlesztőknek írják elő, hogy egy program törlésekor egyben kötelező legyen felhívniuk a figyelmet az előfizetési szerződés felmondásának lehetőségére is. A Google ezt jelezni is szokta, míg az Apple megkérdezi az illetőt, hogy meg akarja-e tartani az előfizetési konstrukciót. Ennek ellenére egyik megoldás sem elegendő arra, hogy megvédje az internetezőket a Fleeceware szoftverektől.

A 204 érintett alkalmazás kétharmada volt megtalálható az Apple App Store rendszerében, ezek a Sensor Tower adatai alapján 365 millió amerikai dolláros bevételt termeltek. A Google Play Store kínálatában 70 program szerepelt, amelyek 500 millió letöltéssel 38,5 millió amerikai dolláros bevételhez juttatták a készítőiket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #8
    " ingyenes tesztekkel csalogatják a felhasználókat, majd később kiderül, hogy ha időben nem mondják vissza a konstrukciót, akkor azok átalakulnak előfizetéssé "

    én úgy látom hogy mindegyik ilyen, netflix/pixiv premium/xbox live gold/google stadia stb is ingyenes próbahónap, aztán bekapcsolt előfizetés amit le kellene mondani.
  • Frekvency #7
    értem, külön fizetsz egy olyan kártyáért amire semmi szükség nem lenne ha nem lennél hülye...
  • Liquido #6
    Én olyan kártyát adok meg amin nincs pénz, csak amikor fizetni akarok átrakok rá annyit amennyi kell. Erről próbáljanak lehúzni lóvét a nyomorékok. :)
  • MerlinW #5
    A banki adatokat a Google meg Apple AppStore-nak adod meg, anélkül nem vehetsz semmit. Az alkalmazások meg azon keresztül számláznak. Tehát max annyira idióták, hogy nem olvassák el az apró betűs részt / elnyomják a figyelmeztetést vásárlás folyamán.

    Az előfizetés és automatikus megújítás alapvetően kényelmes megoldás - már amennyiben tisztességesen használják. Netflix appot is egyszer megveszed, beállítod a csomagot és az havonta vonja le a pénzt. Amivel nincs is semmi gond.
    A kicsit sunyibb, de még elfogadható megoldás amit pl. a Tinder csinál, de ő is nagy betűkkel rákérdez hogy biztos vagy-e a dolgodban, havi ennyi meg ennyi lesz a díj.

    A probléma azokkal az appokkal van, amik nem jelzik, illetve árat emelnek a felhasználó tudta nélkül. Tehát az idióta (rajtad kívül) nem a felhasználó, hanem a szolgáltató.
    Utoljára szerkesztette: MerlinW, 2021.03.27. 02:03:54
  • kvp #4
    Egyetlen biztos vedekezes letezik, nem szabad a telefonos alkalmazasboltnak megadni semmilyen fizetesi modszert sem. Ha nem tudok semmiert fizetni az online boltjukban, akkor meg veletlenul sem fogok penzt kiadni szoftverert, max. ha valamilyen hardverhez kapom "ajandekba".

    "Egyaltalan engedely nelkul hogy a faszba tudnak tobb ezer dollart barmilyen szamlarol levoni ? Ki az az allat aki ismeretlen helyeken ilyen adatokat megad?"

    Akik fizetni szeretnenek valamilyen tartalomert, azok regisztralnak az Apple vagy a Google altal mukodtetett alkalmazasboltba a bankkartyajukkal es onnantol a fizetesek mar a fenti ket cegen keresztul tortennek. Ha ez nincs osszekotve egy megerositett, tobbfaktoros banki fizetesi rendszerrel (lasd pl. amit most az EU kotelezove tett az EU-n beluli bankszamla tulajdonosknak), akkor siman lehet, hogy csak a havi papiros szamlaegyenlegnel derul ki, hogy a Google vagy az Apple vonja le a penzt folyamatosan. Ha valaki amugy is szokott vasarolni ezekben a boltokban. Pl. Youtube vagy hasonlo elofizeto, annak lehet fel se tunik, mert a reszletes tetel listat nem a bank tudja kiadni, hanem a szolgaltato, igy az adatokat ket helyrol kell beszerezni. Arra jatszanak, hogy a legtobb ember a vilagban nem hasznal tobbfaktoros engedelyezest a kifizetesekhez vagy ha igen, akkor az alkalmazas a telefonon tudja engedelyezni a tranzakciot a felhasznalo ertesitese nelkul is. Lasd a legutobbi adatlopo alkalmazast itthon. Ez annak a "legalis" formaja.

    Sok embernek a telefonja a kocsikulcsa, a lakaskulcsa, a bankkartyaja es a szemelyes papirjai is azon vannak.
  • duke #3
    Az idiotak,jo dolgukba azt se tudjak mire szorjak el a penzuket.Egyaltalan engedely nelkul hogy a faszba tudnak tobb ezer dollart barmilyen szamlarol levoni ? Ki az az allat aki ismeretlen helyeken ilyen adatokat megad ?
    Ha megis valahova regisztralni kell, kapnak egy 5 perces eldobhato emailt, azt kesz, arrol azt vonnak le amit akarnak.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2021.03.26. 23:56:05
  • Liquido #2
    Most komolyan, ez probléma? Ha vannak olyan hülyék akik hozzáférést adnak a bankszámlájukhoz, meg is érdemlik.
  • mumoka 2012 #1
    ere van 1 jó törvény meg kell büntetni ha újra csinálja törölni kell az App Store bol és ennyi.