Berta Sándor
Terjednek az ingyenes tesztnek álcázott előfizetések
Az Apple és a Google rendszerében is több száz becsapós alkalmazást találtak a szakemberek.
Az Avast biztonsági cég munkatársai fedezték fel, hogy mind az Apple App Store, mind a Google Play Store kínálatában 204 olyan úgynevezett Fleeceware program van, amelyek ingyenes tesztekkel csalogatják a felhasználókat, majd később kiderül, hogy ha időben nem mondják vissza a konstrukciót, akkor azok átalakulnak előfizetéssé. A fejlesztők ezzel a módszerrel több mint 400 millió dolláros bevételt generálnak. A 204 érintett szoftver együtt több mint egymilliárd letöltést könyvelhetett el.
A Fleeceware alkalmazások azzal tudják meggyőzni az érdeklődőket, hogy általában tényleg kínálják az ígért funkciókat, de azoknak nincs semmi olyan többletértékük, amely alapján jogos lenne az évi akár 3342 amerikai dolláros, rendkívül magas előfizetési díjuk. A programok elsősorban képszerkesztők, PDF-olvasók, QR-kód szkennelők, kameraszűrők, virtuális zenei eszközök vagy jóslási szoftverek, amelyeknek általában van olcsóbb vagy akár ingyenes alternatívájuk.
Az Avast kutatói a blogbejegyzésükben rámutattak, hogy a Fleeceware stratégiának része, hogy a fiatalabb célcsoportokat játékos témákkal és csalogató reklámokkal szólítják meg a népszerű közösségi hálózatokban, majd ingyenes telepítést vagy letöltést ígérnek. Mire a szülők észreveszik a gyermekeik heti kifizetéseit, addigra az alkalmazások fejlesztői már komoly összegeket levontak a számláikról.
Előfordul az is, hogy a csalásokat megpróbálják beleszőni a hagyományos és népszerű programok értékesítésébe, mint ha azok ajánlatait egészítené ki, de ez a módszer főleg a nagyobb számú áldozat esetében kifizetődő.
A legtöbb csalás azért sikeres, mert sokan nem tudják, hogy a szoftverek előfizetései miként működnek az Apple és a Google alkalmazásboltjában. Aki például letölt és telepít egy olyan programot, amely három nap ingyenes tesztelési időszakot ígér, az a szoftver első elindításával gyakorlatilag el is fogadja annak előfizetési konstrukcióját. Ez utóbbit azonban az első három napban még vissza lehet mondani.
A legnagyobb probléma, hogy sokan csupán letörlik az alkalmazásokat, ami viszont szigorúan véve nem jelenti az előfizetés felmondását. Emellett az is lehet, hogy valaki egyszerűen elfeledkezik az egész dologról és utána nem érti, hogy miért vonnak tőle le bizonyos összegeket.
A csalók szabályos hirdetési kampányokat is folytatnak a Facebook, az Instagram, a Snapchat és a TikTok rendszerében. Mivel sok pénzt fektetnek be, ezért mindent elkövetnek azért, hogy ezek a kampányok sikeresek legyenek. A hamis értékelések szintén segítenek a felhasználók megtévesztésében.
Az Avast javasolta, hogy a fejlesztőknek írják elő, hogy egy program törlésekor egyben kötelező legyen felhívniuk a figyelmet az előfizetési szerződés felmondásának lehetőségére is. A Google ezt jelezni is szokta, míg az Apple megkérdezi az illetőt, hogy meg akarja-e tartani az előfizetési konstrukciót. Ennek ellenére egyik megoldás sem elegendő arra, hogy megvédje az internetezőket a Fleeceware szoftverektől.
A 204 érintett alkalmazás kétharmada volt megtalálható az Apple App Store rendszerében, ezek a Sensor Tower adatai alapján 365 millió amerikai dolláros bevételt termeltek. A Google Play Store kínálatában 70 program szerepelt, amelyek 500 millió letöltéssel 38,5 millió amerikai dolláros bevételhez juttatták a készítőiket.
Az Avast biztonsági cég munkatársai fedezték fel, hogy mind az Apple App Store, mind a Google Play Store kínálatában 204 olyan úgynevezett Fleeceware program van, amelyek ingyenes tesztekkel csalogatják a felhasználókat, majd később kiderül, hogy ha időben nem mondják vissza a konstrukciót, akkor azok átalakulnak előfizetéssé. A fejlesztők ezzel a módszerrel több mint 400 millió dolláros bevételt generálnak. A 204 érintett szoftver együtt több mint egymilliárd letöltést könyvelhetett el.
A Fleeceware alkalmazások azzal tudják meggyőzni az érdeklődőket, hogy általában tényleg kínálják az ígért funkciókat, de azoknak nincs semmi olyan többletértékük, amely alapján jogos lenne az évi akár 3342 amerikai dolláros, rendkívül magas előfizetési díjuk. A programok elsősorban képszerkesztők, PDF-olvasók, QR-kód szkennelők, kameraszűrők, virtuális zenei eszközök vagy jóslási szoftverek, amelyeknek általában van olcsóbb vagy akár ingyenes alternatívájuk.
Az Avast kutatói a blogbejegyzésükben rámutattak, hogy a Fleeceware stratégiának része, hogy a fiatalabb célcsoportokat játékos témákkal és csalogató reklámokkal szólítják meg a népszerű közösségi hálózatokban, majd ingyenes telepítést vagy letöltést ígérnek. Mire a szülők észreveszik a gyermekeik heti kifizetéseit, addigra az alkalmazások fejlesztői már komoly összegeket levontak a számláikról.
Előfordul az is, hogy a csalásokat megpróbálják beleszőni a hagyományos és népszerű programok értékesítésébe, mint ha azok ajánlatait egészítené ki, de ez a módszer főleg a nagyobb számú áldozat esetében kifizetődő.
A legtöbb csalás azért sikeres, mert sokan nem tudják, hogy a szoftverek előfizetései miként működnek az Apple és a Google alkalmazásboltjában. Aki például letölt és telepít egy olyan programot, amely három nap ingyenes tesztelési időszakot ígér, az a szoftver első elindításával gyakorlatilag el is fogadja annak előfizetési konstrukcióját. Ez utóbbit azonban az első három napban még vissza lehet mondani.
A legnagyobb probléma, hogy sokan csupán letörlik az alkalmazásokat, ami viszont szigorúan véve nem jelenti az előfizetés felmondását. Emellett az is lehet, hogy valaki egyszerűen elfeledkezik az egész dologról és utána nem érti, hogy miért vonnak tőle le bizonyos összegeket.
A csalók szabályos hirdetési kampányokat is folytatnak a Facebook, az Instagram, a Snapchat és a TikTok rendszerében. Mivel sok pénzt fektetnek be, ezért mindent elkövetnek azért, hogy ezek a kampányok sikeresek legyenek. A hamis értékelések szintén segítenek a felhasználók megtévesztésében.
Az Avast javasolta, hogy a fejlesztőknek írják elő, hogy egy program törlésekor egyben kötelező legyen felhívniuk a figyelmet az előfizetési szerződés felmondásának lehetőségére is. A Google ezt jelezni is szokta, míg az Apple megkérdezi az illetőt, hogy meg akarja-e tartani az előfizetési konstrukciót. Ennek ellenére egyik megoldás sem elegendő arra, hogy megvédje az internetezőket a Fleeceware szoftverektől.
A 204 érintett alkalmazás kétharmada volt megtalálható az Apple App Store rendszerében, ezek a Sensor Tower adatai alapján 365 millió amerikai dolláros bevételt termeltek. A Google Play Store kínálatában 70 program szerepelt, amelyek 500 millió letöltéssel 38,5 millió amerikai dolláros bevételhez juttatták a készítőiket.