Berta Sándor
Milliárdokat fizet ki tartalomlicencekre a Netflix
A stream-szolgáltató a saját műsorok előállítása mellett komoly összegeket költ hollywoodi alkotások megvásárlására is.
Az Ampere Analysis piackutató cég elemzéséből kiderült, hogy a Netflix az év végéig körülbelül 13,6 milliárd dollárt fizet ki az új filmekkel és filmsorozatokkal kapcsolatos licencek megvételére. Ez 3 milliárd dollárral nagyobb összeg a tavalyinál. Az adat egyúttal azt is jelenti, hogy a szolgáltató több pénzt költ licencekre, mint bármely másik szórakoztatóipari vállalat.
Daniel Gadher, az Ampere Analysis elemzője közölte, hogy a Netflix és az ágazati többi szereplője minden korábbinál több pénzt fizettek hollywoodi művekkel kapcsolatos jogokért. Az adatok szerint a teljes ágazat ebben az esztendőben ilyen célokra körülbelül 206 milliárd dollárt fordít.
A szakember kijelentette, hogy 2009 óta figyelhető meg az úgynevezett tartalomrobbanás. A növekedés ugyan mostanában némiképpen lassult, de a stream-szolgáltatásoknak köszönhetően mégis folytatódik. Bár a koronavírus-járvány miatt sok filmstúdió jegelte a produkcióit, de a Netflix viszonylag komoly összeget ad ki főleg régebbi filmek és filmsorozatok jogaira.
A Netflix mellett a ViacomCBS az idén körülbelül 13,5 milliárd dollárt fizet ki az alkotásokkal kapcsolatos jogokra, míg a Disney 11 milliárd, az NBC Universal pedig 9,5 milliárd dollárt. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy Európában a stream-piac és a szórakoztatóipar szereplői egyre kevesebb pénzt adnak ki licencekre. A BBC például csak 2,1 milliárd dollárt, az ARD és a ZDF körülbelül 4,2 milliárd dollárt költ ilyen célokra. De a ProSiebenSat.1 és az RTL ilyen jellegű költségei sem fogják az idén elérni a tavalyi szintet, sőt, akár jelentős mértékben csökkenhetnek is.
A Netflix a saját gyártású produkciói csupán az éves kiadások egyharmadát teszik ki. A társaság a licencdíjakat és a saját gyártású műveket a hitelekből finanszírozza. Az óriáscégnek összesen 15,3 milliárd dollár adóssága van.
A Netflix korábban spanyol produkciókra, például a La casa de papelre épített és francia produkciókba fektetett be, majd tavaly októberben bejelentette, hogy három európai kiadványból is filmet készít. A három kiválasztott mű Daniel Kehlmann német író Tyll című regénye, a svéd Frederik Bachmann Folk med angest című kötete és Elif Shafak török-brit írónő A szerelem negyven titka című (Magyarországon Szerelem címen megjelent) alkotása.
Az Ampere Analysis piackutató cég elemzéséből kiderült, hogy a Netflix az év végéig körülbelül 13,6 milliárd dollárt fizet ki az új filmekkel és filmsorozatokkal kapcsolatos licencek megvételére. Ez 3 milliárd dollárral nagyobb összeg a tavalyinál. Az adat egyúttal azt is jelenti, hogy a szolgáltató több pénzt költ licencekre, mint bármely másik szórakoztatóipari vállalat.
Daniel Gadher, az Ampere Analysis elemzője közölte, hogy a Netflix és az ágazati többi szereplője minden korábbinál több pénzt fizettek hollywoodi művekkel kapcsolatos jogokért. Az adatok szerint a teljes ágazat ebben az esztendőben ilyen célokra körülbelül 206 milliárd dollárt fordít.
A szakember kijelentette, hogy 2009 óta figyelhető meg az úgynevezett tartalomrobbanás. A növekedés ugyan mostanában némiképpen lassult, de a stream-szolgáltatásoknak köszönhetően mégis folytatódik. Bár a koronavírus-járvány miatt sok filmstúdió jegelte a produkcióit, de a Netflix viszonylag komoly összeget ad ki főleg régebbi filmek és filmsorozatok jogaira.
A Netflix mellett a ViacomCBS az idén körülbelül 13,5 milliárd dollárt fizet ki az alkotásokkal kapcsolatos jogokra, míg a Disney 11 milliárd, az NBC Universal pedig 9,5 milliárd dollárt. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy Európában a stream-piac és a szórakoztatóipar szereplői egyre kevesebb pénzt adnak ki licencekre. A BBC például csak 2,1 milliárd dollárt, az ARD és a ZDF körülbelül 4,2 milliárd dollárt költ ilyen célokra. De a ProSiebenSat.1 és az RTL ilyen jellegű költségei sem fogják az idén elérni a tavalyi szintet, sőt, akár jelentős mértékben csökkenhetnek is.
A Netflix a saját gyártású produkciói csupán az éves kiadások egyharmadát teszik ki. A társaság a licencdíjakat és a saját gyártású műveket a hitelekből finanszírozza. Az óriáscégnek összesen 15,3 milliárd dollár adóssága van.
A Netflix korábban spanyol produkciókra, például a La casa de papelre épített és francia produkciókba fektetett be, majd tavaly októberben bejelentette, hogy három európai kiadványból is filmet készít. A három kiválasztott mű Daniel Kehlmann német író Tyll című regénye, a svéd Frederik Bachmann Folk med angest című kötete és Elif Shafak török-brit írónő A szerelem negyven titka című (Magyarországon Szerelem címen megjelent) alkotása.