Berta Sándor
Nehéz dolguk lesz a drónoknak a Marson
Miután a vörös bolygón nincsen GPS-hálózat, ezért a robotrepülőgépeknek vizuális módon kell tájékozódniuk.
A Földön a pilóta nélküli légi járművek közlekedését segíti a GPS-, a Galileo, a GLONASS és a Beidou-hálózat, így a helyzetüket akár méteres pontossággal meg tudják állapítani. A Marson ezzel szemben nincsenek ilyen rendszerek, még egy iránytű sem működik. A vörös bolygón a vizuális alapú navigáció kerül előtérbe, amelynek keretében a drónok videóra rögzítik a környezetüket, majd valós időben elemzik a képeket.
Christian Brommer, a Klagenfurti Egyetem (Alpok-Adria Egyetem) munkatársa, az AMAZE projekt társvezetője elmondta, hogy a környék különlegességeire próbálnak összpontosítani, olyan pontokra, amelyeket a különböző felvételeken újra fel lehet ismerni. De még az ilyen vizuális viszonyítási pontokat is sokkal nehezebb találni a Marson, mint a Földön, mert a bolygó sokkal monotonabb, ráadásul a Földön rendkívül sok az ember által készített struktúra, amelyek nagy mértékben megkönnyítik a tájékozódást. A monoton marsi környezettel először a Perseverance nevű marsjáróval szállított Ingenuity robotrepülőgép fog szembesülni jövőre.
Az AMAZE projekt keretében használt pilóta nélküli légi járművekre több kamerát is felszerelnek, amelyek 1000 x 400 képpont felbontású fekete-fehér fotókat készítenek. A kettő fedélzeti processzor közül az egyik e képek elemzésével foglalkozik, míg a másik a tudományos adatokat gyűjti. A tudósok egyébként már a 2018 tavaszán Ománban rendezett AMADEE-18 kutatási misszió kapcsán kipróbálták a Marson alkalmazandó drónnavigációs rendszert. Akkor azt vették észre, hogy a napszakok erősen befolyásolják a kamera alapú navigációt. Délben, amikor alig volt árnyék, nehéz volt viszonyítási pontokat találni, a reggeli és az esti erős árnyék viszont nagy segítséget jelentett ebből a szempontból.
Az Izraelben végrehajtott tesztek során a drónt ellátták lézeres távolságmérővel, magnetométerrel, nyomásérzékelővel és a precíz GPS-jelek vételére alkalmas egységgel. Mindegyik szenzor azt a célt szolgálta, hogy ellenőrizni lehessen a vizuális alapú navigáció teljesítményét, de ezzel párhuzamosan plusz súlyt jelentettek a robotrepülőgép számára. A pilóta nélküli légi jármű akkumulátorai cserélhetők, mindegyik plusz akkumulátor 10 perc továbbá repülési időt jelent. Az AMAZE programmal szerzett tapasztalatok hozzá fognak járulni a bolygókon használható további drónok fejlesztéséhez.
A Földön a pilóta nélküli légi járművek közlekedését segíti a GPS-, a Galileo, a GLONASS és a Beidou-hálózat, így a helyzetüket akár méteres pontossággal meg tudják állapítani. A Marson ezzel szemben nincsenek ilyen rendszerek, még egy iránytű sem működik. A vörös bolygón a vizuális alapú navigáció kerül előtérbe, amelynek keretében a drónok videóra rögzítik a környezetüket, majd valós időben elemzik a képeket.
Christian Brommer, a Klagenfurti Egyetem (Alpok-Adria Egyetem) munkatársa, az AMAZE projekt társvezetője elmondta, hogy a környék különlegességeire próbálnak összpontosítani, olyan pontokra, amelyeket a különböző felvételeken újra fel lehet ismerni. De még az ilyen vizuális viszonyítási pontokat is sokkal nehezebb találni a Marson, mint a Földön, mert a bolygó sokkal monotonabb, ráadásul a Földön rendkívül sok az ember által készített struktúra, amelyek nagy mértékben megkönnyítik a tájékozódást. A monoton marsi környezettel először a Perseverance nevű marsjáróval szállított Ingenuity robotrepülőgép fog szembesülni jövőre.
Az AMAZE projekt keretében használt pilóta nélküli légi járművekre több kamerát is felszerelnek, amelyek 1000 x 400 képpont felbontású fekete-fehér fotókat készítenek. A kettő fedélzeti processzor közül az egyik e képek elemzésével foglalkozik, míg a másik a tudományos adatokat gyűjti. A tudósok egyébként már a 2018 tavaszán Ománban rendezett AMADEE-18 kutatási misszió kapcsán kipróbálták a Marson alkalmazandó drónnavigációs rendszert. Akkor azt vették észre, hogy a napszakok erősen befolyásolják a kamera alapú navigációt. Délben, amikor alig volt árnyék, nehéz volt viszonyítási pontokat találni, a reggeli és az esti erős árnyék viszont nagy segítséget jelentett ebből a szempontból.
Az Izraelben végrehajtott tesztek során a drónt ellátták lézeres távolságmérővel, magnetométerrel, nyomásérzékelővel és a precíz GPS-jelek vételére alkalmas egységgel. Mindegyik szenzor azt a célt szolgálta, hogy ellenőrizni lehessen a vizuális alapú navigáció teljesítményét, de ezzel párhuzamosan plusz súlyt jelentettek a robotrepülőgép számára. A pilóta nélküli légi jármű akkumulátorai cserélhetők, mindegyik plusz akkumulátor 10 perc továbbá repülési időt jelent. Az AMAZE programmal szerzett tapasztalatok hozzá fognak járulni a bolygókon használható további drónok fejlesztéséhez.