Berta Sándor
Túl sok energiát fogyasztanak a csomagszállító drónok
Nem csupán a sebesség és a hatótávolság fontos a robotrepülőgépeknél.
A Luther Márton Tudományegyetem kutatójának tanulmánya szerint egy csomagszállítás során a pilóta nélküli légi járművek sokkal rosszabb energiahatékonysággal végzik a munkájukat, mint a klasszikus teherautók. A csomagszállító drónok különösen a sűrűn lakott területeken fogyasztanak arányosan túl sok energiát és a hatótávolságukat is jelentős mértékben befolyásolják az időjárási körülmények, például a szélerősség. A vidéki régiókban viszont komoly vetélytársaik lehetnek a dízel tehergépkocsiknak.
Dr. Thomas Kirschstein, a Luther Márton Tudományegyetem Gyártási és Logisztikai Tanszékének munkatársa kijelentette, hogy a Google, a DHL és az Amazon néhány éve kísérleteznek ezen a területen és tavaly elindították az első kereskedelmi projektjeiket az Amerikai Egyesült Államokban és Ausztráliában. A szakember arra volt kíváncsi, hogy a jelenlegi robotrepülőgép-modellek versenyképesek-e energiafogyasztás szempontjából a teherautókkal vagy sem. Szimulációk segítségével modellezte le, hogy mely járművek milyen körülmények rendelkeznek a legjobb energiafogyasztási jellemzőkkel. Kirschstein rámutatott, hogy a drónok esetében sokszor csak azt nézik, hogy gyorsan és olcsón szállítják-e ki a csomagokat, más szempontokat szinte nem is vesznek figyelembe. Pedig nagyon nem mindegy, hogy a szállított csomagok száma és a közlekedési helyzet hogyan hat az energiafogyasztásra, s emellett a káros anyagok kibocsátásának mértéke sem érdektelen adat.
Az elektromos tehergépkocsik jóval energiatakarékosabbak, mint a dízel teherautók, azoknál akár 50 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak. Mindez a városi körülmények (nagyobb forgalom, dugók stb.) miatt egyáltalán nem meglepő. A robotrepülőgépeknél nincsenek ilyen problémák, de az időjárás annál inkább hat a járművekre, így például erős szélben nehézséget okoz nekik az előre meghatározott útvonalon való maradás. A szembe- és a hátszél viszont nagyon pozitívan hathat az energiafogyasztásra. Viszonylag megnő a fogyasztás akkor, ha a drónnak egy helyben kell lebegnie, például ha egy csomagot valakinek az ajtaja elé kell letennie és várnia kell az illetőre.
A szimulációk szerint a robotrepülőgépek egy sűrűn lakott városban arányosan és átlagosan tízszer többet fogyasztanak, mint egy elektromos teherautó. További problémát jelent, hogy egy pilóta nélküli légi jármű jelenleg csak egy csomagot tud kiszállítani, míg egy tehergépkocsi akár több tíz vagy több száz darabot is.
A Luther Márton Tudományegyetem kutatójának tanulmánya szerint egy csomagszállítás során a pilóta nélküli légi járművek sokkal rosszabb energiahatékonysággal végzik a munkájukat, mint a klasszikus teherautók. A csomagszállító drónok különösen a sűrűn lakott területeken fogyasztanak arányosan túl sok energiát és a hatótávolságukat is jelentős mértékben befolyásolják az időjárási körülmények, például a szélerősség. A vidéki régiókban viszont komoly vetélytársaik lehetnek a dízel tehergépkocsiknak.
Dr. Thomas Kirschstein, a Luther Márton Tudományegyetem Gyártási és Logisztikai Tanszékének munkatársa kijelentette, hogy a Google, a DHL és az Amazon néhány éve kísérleteznek ezen a területen és tavaly elindították az első kereskedelmi projektjeiket az Amerikai Egyesült Államokban és Ausztráliában. A szakember arra volt kíváncsi, hogy a jelenlegi robotrepülőgép-modellek versenyképesek-e energiafogyasztás szempontjából a teherautókkal vagy sem. Szimulációk segítségével modellezte le, hogy mely járművek milyen körülmények rendelkeznek a legjobb energiafogyasztási jellemzőkkel. Kirschstein rámutatott, hogy a drónok esetében sokszor csak azt nézik, hogy gyorsan és olcsón szállítják-e ki a csomagokat, más szempontokat szinte nem is vesznek figyelembe. Pedig nagyon nem mindegy, hogy a szállított csomagok száma és a közlekedési helyzet hogyan hat az energiafogyasztásra, s emellett a káros anyagok kibocsátásának mértéke sem érdektelen adat.
Az elektromos tehergépkocsik jóval energiatakarékosabbak, mint a dízel teherautók, azoknál akár 50 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak. Mindez a városi körülmények (nagyobb forgalom, dugók stb.) miatt egyáltalán nem meglepő. A robotrepülőgépeknél nincsenek ilyen problémák, de az időjárás annál inkább hat a járművekre, így például erős szélben nehézséget okoz nekik az előre meghatározott útvonalon való maradás. A szembe- és a hátszél viszont nagyon pozitívan hathat az energiafogyasztásra. Viszonylag megnő a fogyasztás akkor, ha a drónnak egy helyben kell lebegnie, például ha egy csomagot valakinek az ajtaja elé kell letennie és várnia kell az illetőre.
A szimulációk szerint a robotrepülőgépek egy sűrűn lakott városban arányosan és átlagosan tízszer többet fogyasztanak, mint egy elektromos teherautó. További problémát jelent, hogy egy pilóta nélküli légi jármű jelenleg csak egy csomagot tud kiszállítani, míg egy tehergépkocsi akár több tíz vagy több száz darabot is.