Berta Sándor
Lemondhat a tartalomlinkekről a Facebook?
A közösségi platform nem tart igényt az ausztrál sajtóorgánumok hirdetéseire és a cikkeikre mutatkozó hivatkozásokra.
Áprilisban fogalmazódott meg az ausztrál kormány részéről az az elképzelés, hogy az olyan IT-konszernek, mint a Facebook és a Google fizessenek a sajtóorgánumoknak azért, ha az ő tartalmaikra mutató linkeket tesznek elérhetővé, például a keresési eredmények között vagy a megjelentetett bejegyzésekben. Az indoklás az volt, hogy a módszer hozzájárulhatna az egyes újságok működésének a finanszírozásához. A terv az volt, hogy július végéig az ausztrál piaci verseny- és fogyasztóvédelmi bizottságnak (ACCC) ki kell dolgoznia a közeljövőben kötelezővé váló magatartáskódex tervezetét. A Facebook erre az ötletre reagált most.
A társaság kifejtette, hogy le tud mondani arról, hogy az ausztrál újságok tartalmaival kapcsolatos hirdetéseket és hivatkozásokat jelentessen meg. A Facebook kifejtette, hogy biztos abban, hogy a helyi felhasználói számokra és bevételekre vonatkozó hatás jelentéktelen lenne, ha az ötödik kontinens esetében a platformon nem lennének elérhetők hírek.
A vállalat rámutatott, hogy amikor 2018 januárban átállította a hírfolyam-algoritmusát, akkor a korábbihoz képest sokkal jobban előtérbe kerültek a barátok és az ismerősek közösségi bejegyzései. Bár igaz, hogy a felhasználók sokkal kevesebb médiatartalmat állítanak elő és linkelnek be, de ettől függetlenül az elmúlt két évben nőttek a közösségi oldal bevételei, ami arra utal, hogy a regisztrált tagok számára a híranyagok nagy mértékben kiválthatók más tartalmakkal és a híreknek nincsenek meghatározó jelentőségük a cég szempontjából. A Facebook kiemelte, hogy két IT-óriás egyedül nem tudja megoldani az ausztrál sajtópiac pénzügyi problémáit.
Az ACCC úgy vélte, hogy valószínűtlen, hogy az IT-társaságok önként fizetnének a sajtóorgánumoknak a tartalmakra mutató hivatkozásokért és reklámokért. A kidolgozandó magatartáskódex ezért adatmegosztási megállapodás-tervezeteket, a hírek rangsorolási indexét és a hírekkel elért bevételek kiegyenlítését lehetővé tévő megoldásokat fog tartalmazni. A kódex előírásait pénzbüntetések és szankciók segítségével tartatnák be, s tartalmazna egy kötelezően lefolytatandó vitarendezési eljárást is.
Áprilisban fogalmazódott meg az ausztrál kormány részéről az az elképzelés, hogy az olyan IT-konszernek, mint a Facebook és a Google fizessenek a sajtóorgánumoknak azért, ha az ő tartalmaikra mutató linkeket tesznek elérhetővé, például a keresési eredmények között vagy a megjelentetett bejegyzésekben. Az indoklás az volt, hogy a módszer hozzájárulhatna az egyes újságok működésének a finanszírozásához. A terv az volt, hogy július végéig az ausztrál piaci verseny- és fogyasztóvédelmi bizottságnak (ACCC) ki kell dolgoznia a közeljövőben kötelezővé váló magatartáskódex tervezetét. A Facebook erre az ötletre reagált most.
A társaság kifejtette, hogy le tud mondani arról, hogy az ausztrál újságok tartalmaival kapcsolatos hirdetéseket és hivatkozásokat jelentessen meg. A Facebook kifejtette, hogy biztos abban, hogy a helyi felhasználói számokra és bevételekre vonatkozó hatás jelentéktelen lenne, ha az ötödik kontinens esetében a platformon nem lennének elérhetők hírek.
A vállalat rámutatott, hogy amikor 2018 januárban átállította a hírfolyam-algoritmusát, akkor a korábbihoz képest sokkal jobban előtérbe kerültek a barátok és az ismerősek közösségi bejegyzései. Bár igaz, hogy a felhasználók sokkal kevesebb médiatartalmat állítanak elő és linkelnek be, de ettől függetlenül az elmúlt két évben nőttek a közösségi oldal bevételei, ami arra utal, hogy a regisztrált tagok számára a híranyagok nagy mértékben kiválthatók más tartalmakkal és a híreknek nincsenek meghatározó jelentőségük a cég szempontjából. A Facebook kiemelte, hogy két IT-óriás egyedül nem tudja megoldani az ausztrál sajtópiac pénzügyi problémáit.
Az ACCC úgy vélte, hogy valószínűtlen, hogy az IT-társaságok önként fizetnének a sajtóorgánumoknak a tartalmakra mutató hivatkozásokért és reklámokért. A kidolgozandó magatartáskódex ezért adatmegosztási megállapodás-tervezeteket, a hírek rangsorolási indexét és a hírekkel elért bevételek kiegyenlítését lehetővé tévő megoldásokat fog tartalmazni. A kódex előírásait pénzbüntetések és szankciók segítségével tartatnák be, s tartalmazna egy kötelezően lefolytatandó vitarendezési eljárást is.