Berta Sándor
A saját márkák csapdájába eshet az Amazon
A sokat támadott kereskedelmi óriáscégnek egyre fontosabbak a saját termékek, az azokhoz vezető gyakorlatról egyre több részlet derül ki. Ha a visszaélések miatt tömegesen döntenek úgy a komoly partnerek, hogy nem éri meg nekik jelen lenni az Amazon piacterén, az öngerjesztő folyamatot indíthat el.
Világszerte egyre több kereskedelmi cég fejleszt ki és dob piacra saját márkás készülékeket. Az Amazon sem jelent kivételt, az első saját termékük a Kindle elektronikus könyvolvasó volt. Azóta sok év telt el és a óriáscég folyamatosan jegyeztette be az újabb márkaneveket - többek között az Európai Szabadalmi Hivatalnál (EPO) is. A legújabbak az Amazon Pharmacy, a grilleszközöket lefedő Denali, az alkoholos italok területén használt Evansea, a pólók és rövidnadrágok piacán lévő Mademark, valamint a szőnyegeket érintő Movian. Ezek a márkanevek és az olyan továbbiak, mint az elemeket, mobiltelefon-kiegészítőket, törülközőket lefedő Amazon Basics vagy a pelenkáknál alkalmazott Mama Bear segítségével a vállalat már nem kizárólag a márkagyártók, hanem egyre inkább saját kereskedelmi partnerei vetélytársa. A probléma az, hogy ezt közel sem mindig tisztességes módon teszi.
A jelenséget több okból is komolyan kell venniük a kereskedőknek és a gyártóknak. Ránézésre az Amazon nem sokban különbözik azoktól a szupermarketektől, amelyek saját márkás termékeket is kínálnak, de azoknál mégis sokkal nagyobb befolyással rendelkezik, s egyre több területen globális viszonylatban is meghatározó piaci szereplőnek számít. A cég nem csak nagy és erős, de kellemetlen konkurensnek is számít. Az elmúlt években több száz saját márkanevet jegyeztetett be, vagyis gyakorlatilag szinte minden területet és termékkategóriát lefedett. Az eljárással a társaság a teljes kereskedelmi folyamatot felügyelheti a tervezéstől kezdve a gyártáson át az eladásig.
A piaci szereplők egyre szkeptikusabbak abban a tekintetben, hogy az Amazon tisztességesen játszik. Néhány nappal ezelőtt vált ismertté, hogy az Amazon a saját termékei fejlesztéséhez felhasználta a Marketplace-kereskedők értékesítési adatait. Az utóbbiak nem csupán az új eszközök megalkotásában és azok árának meghatározásában segítettek, hanem a társaság vezetői azok segítségével döntötték el azt is, hogy a társaság milyen új területeken jelenjen meg a közeljövőben.
Az európai versenyfelügyeleti hatóságok már egy ideje vizsgálják azokat az állításokat, amelyek szerint az Amazon a piacterén gyűjtött adatokat saját céljaira használja fel. A cég nyilatkozata szerint alkalmazottaiknak tilos nem nyilvános, kereskedőspecifikus adatokat használniuk saját termékeik kifejlesztése érdekében. Jelenleg vizsgálják a sajtóban felmerült állítások valóságtartalmát, mivel az intézkedés sérti a belső iránymutatásokat.
Világszerte egyre több kereskedelmi cég fejleszt ki és dob piacra saját márkás készülékeket. Az Amazon sem jelent kivételt, az első saját termékük a Kindle elektronikus könyvolvasó volt. Azóta sok év telt el és a óriáscég folyamatosan jegyeztette be az újabb márkaneveket - többek között az Európai Szabadalmi Hivatalnál (EPO) is. A legújabbak az Amazon Pharmacy, a grilleszközöket lefedő Denali, az alkoholos italok területén használt Evansea, a pólók és rövidnadrágok piacán lévő Mademark, valamint a szőnyegeket érintő Movian. Ezek a márkanevek és az olyan továbbiak, mint az elemeket, mobiltelefon-kiegészítőket, törülközőket lefedő Amazon Basics vagy a pelenkáknál alkalmazott Mama Bear segítségével a vállalat már nem kizárólag a márkagyártók, hanem egyre inkább saját kereskedelmi partnerei vetélytársa. A probléma az, hogy ezt közel sem mindig tisztességes módon teszi.
A jelenséget több okból is komolyan kell venniük a kereskedőknek és a gyártóknak. Ránézésre az Amazon nem sokban különbözik azoktól a szupermarketektől, amelyek saját márkás termékeket is kínálnak, de azoknál mégis sokkal nagyobb befolyással rendelkezik, s egyre több területen globális viszonylatban is meghatározó piaci szereplőnek számít. A cég nem csak nagy és erős, de kellemetlen konkurensnek is számít. Az elmúlt években több száz saját márkanevet jegyeztetett be, vagyis gyakorlatilag szinte minden területet és termékkategóriát lefedett. Az eljárással a társaság a teljes kereskedelmi folyamatot felügyelheti a tervezéstől kezdve a gyártáson át az eladásig.
A piaci szereplők egyre szkeptikusabbak abban a tekintetben, hogy az Amazon tisztességesen játszik. Néhány nappal ezelőtt vált ismertté, hogy az Amazon a saját termékei fejlesztéséhez felhasználta a Marketplace-kereskedők értékesítési adatait. Az utóbbiak nem csupán az új eszközök megalkotásában és azok árának meghatározásában segítettek, hanem a társaság vezetői azok segítségével döntötték el azt is, hogy a társaság milyen új területeken jelenjen meg a közeljövőben.
Az európai versenyfelügyeleti hatóságok már egy ideje vizsgálják azokat az állításokat, amelyek szerint az Amazon a piacterén gyűjtött adatokat saját céljaira használja fel. A cég nyilatkozata szerint alkalmazottaiknak tilos nem nyilvános, kereskedőspecifikus adatokat használniuk saját termékeik kifejlesztése érdekében. Jelenleg vizsgálják a sajtóban felmerült állítások valóságtartalmát, mivel az intézkedés sérti a belső iránymutatásokat.