Berta Sándor
Vitatható módon fejlesztette a termékeit az Amazon
A társaság ellen az a vád merült fel, hogy felhasználta a Marketplace-kereskedők értékesítési adatait.
Úgy tűnik, hogy trükközött az Amazon: a saját eszközei fejlesztésekor a Marketplace rendszerét használó független kereskedők eladási adatait is kiértékelte azért, hogy minél jobb készülékeket dobhasson piacra. Ezzel csak az a probléma, hogy az óriáscég a konkurens termékeket és azok értékesítési információit tanulmányozta azért, hogy jobb megoldásokat fejleszthessen ki. A The Wall Street Journal azt írta, hogy a módszereket az Amazon vezetőinek egy része is alkalmazta.
Az újság által közölt felvetések 20 egykori és egy jelenlegi Amazon-dolgozótól származnak, akik mindannyian névtelenek akartak maradni. A korábbi alkalmazottak azt mondták, hogy mindig voltak olyan megbeszélések, amelyeken vezetők is nyíltan beszéltek arról a Marketplace-kereskedők eladási adatairól és azok lehetséges felhasználásáról. Az információkat az új eszközök megalkotására és azok árának meghatározására alkalmazták.
Azt is ezek alapján döntötték el, hogy a társaság milyen új területeken jelenjen meg a közeljövőben. Az egyik ilyen piac az autókhoz készített kiegészítőké volt és többek között szóba került egy olyan rendszer, amely nem engedi, hogy a gépkocsi csomagtartójában lévő dolgok felboruljanak, hanem rögzített helyen maradjanak. Ebben az esetben nem csupán a Marketplace-eladók értékesítési információit használták fel, hanem a marketingakcióikat is elemezték.
A nyilatkozó források hangsúlyozták továbbá, hogy egy ilyen magatartás nem engedélyezett, de ennek ellenére a vezetők nem ellenőrizték következetesen és nem is szankcionálták. Sőt, némelyikük maga is alkalmazta és simán megkerülte a védelmi mechanizmusokat azért, hogy a kívánt adatokhoz jusson. Egy egykori munkatárs úgy fogalmazott, hogy tudta, hogy megsérti a szabályokat, de olyan készülékeket akart kifejleszteni, amelyeket jól lehet eladni.
Az Amazon reagált a felvetésekre és jelezte, hogy ugyan nem hiszi el azokat, de egy belső vizsgálat során alaposan tanulmányozza azokat. Bár a társaság - más kiskereskedőkhöz hasonlóan - természetesen megvizsgálja az értékesítési és az üzleti adatokat, hogy az ügyfeleinek a lehető legjobb tapasztalatokat kínálhassa, de a dolgozóknak szigorúan tilos felhasználniuk a nem nyilvános, eladásspecifikus információkat annak meghatározására, hogy milyen saját márkás terméket kellene piacra dobni.
Úgy tűnik, hogy trükközött az Amazon: a saját eszközei fejlesztésekor a Marketplace rendszerét használó független kereskedők eladási adatait is kiértékelte azért, hogy minél jobb készülékeket dobhasson piacra. Ezzel csak az a probléma, hogy az óriáscég a konkurens termékeket és azok értékesítési információit tanulmányozta azért, hogy jobb megoldásokat fejleszthessen ki. A The Wall Street Journal azt írta, hogy a módszereket az Amazon vezetőinek egy része is alkalmazta.
Az újság által közölt felvetések 20 egykori és egy jelenlegi Amazon-dolgozótól származnak, akik mindannyian névtelenek akartak maradni. A korábbi alkalmazottak azt mondták, hogy mindig voltak olyan megbeszélések, amelyeken vezetők is nyíltan beszéltek arról a Marketplace-kereskedők eladási adatairól és azok lehetséges felhasználásáról. Az információkat az új eszközök megalkotására és azok árának meghatározására alkalmazták.
Azt is ezek alapján döntötték el, hogy a társaság milyen új területeken jelenjen meg a közeljövőben. Az egyik ilyen piac az autókhoz készített kiegészítőké volt és többek között szóba került egy olyan rendszer, amely nem engedi, hogy a gépkocsi csomagtartójában lévő dolgok felboruljanak, hanem rögzített helyen maradjanak. Ebben az esetben nem csupán a Marketplace-eladók értékesítési információit használták fel, hanem a marketingakcióikat is elemezték.
A nyilatkozó források hangsúlyozták továbbá, hogy egy ilyen magatartás nem engedélyezett, de ennek ellenére a vezetők nem ellenőrizték következetesen és nem is szankcionálták. Sőt, némelyikük maga is alkalmazta és simán megkerülte a védelmi mechanizmusokat azért, hogy a kívánt adatokhoz jusson. Egy egykori munkatárs úgy fogalmazott, hogy tudta, hogy megsérti a szabályokat, de olyan készülékeket akart kifejleszteni, amelyeket jól lehet eladni.
Az Amazon reagált a felvetésekre és jelezte, hogy ugyan nem hiszi el azokat, de egy belső vizsgálat során alaposan tanulmányozza azokat. Bár a társaság - más kiskereskedőkhöz hasonlóan - természetesen megvizsgálja az értékesítési és az üzleti adatokat, hogy az ügyfeleinek a lehető legjobb tapasztalatokat kínálhassa, de a dolgozóknak szigorúan tilos felhasználniuk a nem nyilvános, eladásspecifikus információkat annak meghatározására, hogy milyen saját márkás terméket kellene piacra dobni.