Berta Sándor

Vitatható módon fejlesztette a termékeit az Amazon

A társaság ellen az a vád merült fel, hogy felhasználta a Marketplace-kereskedők értékesítési adatait.

Úgy tűnik, hogy trükközött az Amazon: a saját eszközei fejlesztésekor a Marketplace rendszerét használó független kereskedők eladási adatait is kiértékelte azért, hogy minél jobb készülékeket dobhasson piacra. Ezzel csak az a probléma, hogy az óriáscég a konkurens termékeket és azok értékesítési információit tanulmányozta azért, hogy jobb megoldásokat fejleszthessen ki. A The Wall Street Journal azt írta, hogy a módszereket az Amazon vezetőinek egy része is alkalmazta.

Az újság által közölt felvetések 20 egykori és egy jelenlegi Amazon-dolgozótól származnak, akik mindannyian névtelenek akartak maradni. A korábbi alkalmazottak azt mondták, hogy mindig voltak olyan megbeszélések, amelyeken vezetők is nyíltan beszéltek arról a Marketplace-kereskedők eladási adatairól és azok lehetséges felhasználásáról. Az információkat az új eszközök megalkotására és azok árának meghatározására alkalmazták.

Azt is ezek alapján döntötték el, hogy a társaság milyen új területeken jelenjen meg a közeljövőben. Az egyik ilyen piac az autókhoz készített kiegészítőké volt és többek között szóba került egy olyan rendszer, amely nem engedi, hogy a gépkocsi csomagtartójában lévő dolgok felboruljanak, hanem rögzített helyen maradjanak. Ebben az esetben nem csupán a Marketplace-eladók értékesítési információit használták fel, hanem a marketingakcióikat is elemezték.

A nyilatkozó források hangsúlyozták továbbá, hogy egy ilyen magatartás nem engedélyezett, de ennek ellenére a vezetők nem ellenőrizték következetesen és nem is szankcionálták. Sőt, némelyikük maga is alkalmazta és simán megkerülte a védelmi mechanizmusokat azért, hogy a kívánt adatokhoz jusson. Egy egykori munkatárs úgy fogalmazott, hogy tudta, hogy megsérti a szabályokat, de olyan készülékeket akart kifejleszteni, amelyeket jól lehet eladni.

Az Amazon reagált a felvetésekre és jelezte, hogy ugyan nem hiszi el azokat, de egy belső vizsgálat során alaposan tanulmányozza azokat. Bár a társaság - más kiskereskedőkhöz hasonlóan - természetesen megvizsgálja az értékesítési és az üzleti adatokat, hogy az ügyfeleinek a lehető legjobb tapasztalatokat kínálhassa, de a dolgozóknak szigorúan tilos felhasználniuk a nem nyilvános, eladásspecifikus információkat annak meghatározására, hogy milyen saját márkás terméket kellene piacra dobni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gabbbbbbbbbbbb #8
    Nagyon nem ugyanaz a kettő. A virágárus csak helyet bérel, más köze nincs a Tesco-hoz. Míg az Amazon-on árusító bolt pénzügyi szolgáltatást, vagy sokszor logisztikai szolgáltatást is kap az Amazon-tól. (fulfilled by Amazon = Amazon német/UK raktárából postáznak Kína helyett) Szerintem nincs olyan piactér a világon, ami képes ilyen adatok felhasználására és mégsem teszi ezt meg.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2020.04.29. 09:11:08
  • dyra #7
    Attól, hogy a saját rendszer miért is övé a felhasználók adatai? Akkor az MS az Office 365-ben tárolt minden adatot átnézhet? Aztán kedvére kereskedhet az adatokkal vagy fejlesztheti a saját termékeit? Vagy valahol futtatsz egy Privát szervert az abban keletkezett adatokat is felhasználhatja a szolgáltató?

    Elnézést kérek mi ebben a tök normális?

    Semmi gond ha így működik. Csak akkor ezt jó lenne mindenkinek elmondani KB az első sorban H1-es kiemeléssel.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.04.28. 16:50:31
  • lammaer #6
    És ettől már tisztességtelen?

    Ha aláírták a szerződést ami megengedi a teszkónak hogy ezt tegye, akkor ez van.
    Nem köztelező sem a TEscoban sem az Amazonnál árulni. Nyilván az aki ott árul azért teszi ott mert neki előnyös (adott példátban a kolbászos abból profitál hogy a teszkónak nagy a forgalma), miért baj ha ez az előny kétoldalú?
  • Cat #5
    A különbség az, hogy ez olyan, mintha a Tesco az épület bejáratánál lévő kolbászárus, virágárus meg egyéb kisboltok forgalmát figyelve alakítaná ki a saját árukészletét. Ezek ugyan belül vannak a Tesco (OBI, Auchan - a többi nagyáruháznál is vannak ilyen pultok) épületében, de még a sorompón (és a kasszán!) kivül.
  • lammaer #4
    Számomra ezen semmi meglepő nincs, állandóan mindenki mindig felhasználja az adatokat. Szóval én speciel alapból úgygondoltam hogy az amazon használja a saját rendszerében keletkező adatokat a maga önös céljaira, sztem ez tök normális.
    Minden ami az ő rendszerében van az az övé, az eladási adatok meg végképp nem személyiségi információk...

    UGyanezt tuti megcsinálja a tesco is, megnézi mi fogy jól azt abból csinál sajátmárkásat.
  • gombabácsi #3
    mondjuk nem teljesen gáz ez, hiszen az ilyen eladási és értékelési adatok valamilyen szinten nyilvánosak, hiszen látható bárki számára hogy mik a top eladások és top értékelések a boltban. persze nyilván maga az amazon pontosabban látja ezt mint egy akárki.
  • csigafi #2
    Én vásároltam pár éve egy könyvet az amazonon. Ami már sehol sem volt kapható az volt benne hogy nyomtatta az amazon. Nekem úgy tűnt hogy legyártották a könyvet. Hogy a forrást honnan szerezték meg az már nem derült ki.
  • dzsagon #1
    Nincs ebben semmi meglepő, ez a cég egy szörnyeteg.