Berta Sándor
Támogatniuk kellene az IT-óriásoknak a sajtóorgánumokat
Az elképzelés Ausztráliában fogalmazódott meg.
A helyi kormány azt találta ki, hogy az olyan IT-konszernek, mint a Facebook és a Google fizessenek a sajtóorgánumoknak azért, ha az ő tartalmaikra mutató hivatkozásokat tesznek elérhetővé, például a keresési eredmények között vagy a megjelentetett bejegyzésekben. A módszer hozzájárulhatna az egyes lapok működésének finanszírozásához.
A tervek alapján július végéig az ausztrál piaci verseny- és fogyasztóvédelmi bizottságnak (ACCC) ki kell dolgoznia a közeljövőben kötelezővé váló magatartáskódex tervezetét. Josh Frydenberg ausztrál pénzügyminiszter elképzelései szerint ezen a módon azonos piaci versenyfeltételeket lehet biztosítani az IT-óriások és a sajtóorgánumok számára.
Az ACCC-nek először egy önkéntességen alapuló magatartáskódexet kell kidolgoznia, de miután a testület álláspontja alapján "valószínűtlen", hogy az IT-vállalatok önként fizetnének a sajtóorgánumoknak a tartalmakért, ezért a kötelező jellegű magatartáskódex már tartalmazná az adatok megosztásával, a híranyagok rangsorolásával és bevételeivel kapcsolatos megállapodásokat is. A dokumentumot később felhasználnák a büntetések és szankciók kiszabásakor is.
Az eredeti terv egyébként az volt, hogy az önkéntes magatartáskódexről novemberig tárgyaljanak a felek, de közbeszólt a koronavírus-járvány. A kidolgozott javaslat hasonlít a tavaly elfogadott európai uniós szerzői jogi reformcsomagra, amely szerint az online keresők nem idézhetik szabadon a tartalmakat a keresési találatok között és a Google Hírekben cikkrészleteket sem lehet közzétenni. A védett művelet licencelni kell, mielőtt bármely platformra feltöltenék azokat. Amennyiben pedig nincs licencfizetés, akkor nem válik lehetségessé a feltöltés sem. A csomag képezte az alapját a francia versenyhivatal nemrég hozott határozatának is, amelynek értelmében a Google a jövőben a köteles fizetni a francia kiadóknak minden teljes mértékben vagy részben átvett cikk és kivonat után, ha az adott anyag megjelenik a Google Hírek oldalain vagy a keresőben. A hivatal ugyanakkor nem állapított meg általános hírárakat, azokról a társaságnak kell megállapodnia az érintett kiadókkal.
A helyi kormány azt találta ki, hogy az olyan IT-konszernek, mint a Facebook és a Google fizessenek a sajtóorgánumoknak azért, ha az ő tartalmaikra mutató hivatkozásokat tesznek elérhetővé, például a keresési eredmények között vagy a megjelentetett bejegyzésekben. A módszer hozzájárulhatna az egyes lapok működésének finanszírozásához.
A tervek alapján július végéig az ausztrál piaci verseny- és fogyasztóvédelmi bizottságnak (ACCC) ki kell dolgoznia a közeljövőben kötelezővé váló magatartáskódex tervezetét. Josh Frydenberg ausztrál pénzügyminiszter elképzelései szerint ezen a módon azonos piaci versenyfeltételeket lehet biztosítani az IT-óriások és a sajtóorgánumok számára.
Az ACCC-nek először egy önkéntességen alapuló magatartáskódexet kell kidolgoznia, de miután a testület álláspontja alapján "valószínűtlen", hogy az IT-vállalatok önként fizetnének a sajtóorgánumoknak a tartalmakért, ezért a kötelező jellegű magatartáskódex már tartalmazná az adatok megosztásával, a híranyagok rangsorolásával és bevételeivel kapcsolatos megállapodásokat is. A dokumentumot később felhasználnák a büntetések és szankciók kiszabásakor is.
Az eredeti terv egyébként az volt, hogy az önkéntes magatartáskódexről novemberig tárgyaljanak a felek, de közbeszólt a koronavírus-járvány. A kidolgozott javaslat hasonlít a tavaly elfogadott európai uniós szerzői jogi reformcsomagra, amely szerint az online keresők nem idézhetik szabadon a tartalmakat a keresési találatok között és a Google Hírekben cikkrészleteket sem lehet közzétenni. A védett művelet licencelni kell, mielőtt bármely platformra feltöltenék azokat. Amennyiben pedig nincs licencfizetés, akkor nem válik lehetségessé a feltöltés sem. A csomag képezte az alapját a francia versenyhivatal nemrég hozott határozatának is, amelynek értelmében a Google a jövőben a köteles fizetni a francia kiadóknak minden teljes mértékben vagy részben átvett cikk és kivonat után, ha az adott anyag megjelenik a Google Hírek oldalain vagy a keresőben. A hivatal ugyanakkor nem állapított meg általános hírárakat, azokról a társaságnak kell megállapodnia az érintett kiadókkal.