Berta Sándor
A robotok is megbánthatják az embereket
Bár a gépek még nem ismerik tökéletesen az érzelmeket, különböző hatásokat akkor is kiválthatnak.
A Carnegie Mellon Egyetem kutatói a tanulmányukban kimutatták, hogy ha egy gép sértegeti egy játékban a felhasználókat, akkor az az utóbbiakra ugyanúgy negatívan hat, mint ha egy ember tenné ezt velük. A tudósok a tanulmány elkészítéséhez 40 játékost hívtak segítségül, ők mindannyian a Guards and Treasures nevű programban vették fel a küzdelmet a Pepper nevű robottal.
A játék lényege, hogy egy vezető egy harci helyzetben kidolgoz egy stratégiát, amelyet a többieknek követniük kell. A résztvevők 35-ször mérkőztek meg a géppel, amely minden egyes meccs után szidta vagy éppen dicsérte az aktuális ellenfelét. A robot viszonylag visszafogottan kritizálta az embereket, például, hogy: "Azt kell mondjam, hogy borzalmas játékos vagy", vagy "A játék folyamán egyre jobban összezavarodtál." A szakértők megállapították, hogy azok, akiket a Pepper szidott, a következő mérkőzéseken kevésbé jó teljesítményt nyújtottak, míg a megdicsért társaik jobbak lettek.
A kutatók úgy összegezték a tapasztalataikat, hogy a robotokkal való kommunikáció tényleges érzelmi hatással van az emberekre. Annak ellenére, hogy a résztvevők tudatában voltak annak, hogy a Pepper csupán úgy volt beprogramozva, hogy sértő legyen, mégis a bántó mondatai kiváltották a megfelelő hatást. A tudósok szerint a hasonló jövőbeli tanulmányoknak a kevésbé humanoid gépekkel és az azok által kiváltott esetleges érzelmi hatásokkal kellene foglalkozniuk.
A Carnegie Mellon Egyetem kutatói a tanulmányukban kimutatták, hogy ha egy gép sértegeti egy játékban a felhasználókat, akkor az az utóbbiakra ugyanúgy negatívan hat, mint ha egy ember tenné ezt velük. A tudósok a tanulmány elkészítéséhez 40 játékost hívtak segítségül, ők mindannyian a Guards and Treasures nevű programban vették fel a küzdelmet a Pepper nevű robottal.
A játék lényege, hogy egy vezető egy harci helyzetben kidolgoz egy stratégiát, amelyet a többieknek követniük kell. A résztvevők 35-ször mérkőztek meg a géppel, amely minden egyes meccs után szidta vagy éppen dicsérte az aktuális ellenfelét. A robot viszonylag visszafogottan kritizálta az embereket, például, hogy: "Azt kell mondjam, hogy borzalmas játékos vagy", vagy "A játék folyamán egyre jobban összezavarodtál." A szakértők megállapították, hogy azok, akiket a Pepper szidott, a következő mérkőzéseken kevésbé jó teljesítményt nyújtottak, míg a megdicsért társaik jobbak lettek.
A kutatók úgy összegezték a tapasztalataikat, hogy a robotokkal való kommunikáció tényleges érzelmi hatással van az emberekre. Annak ellenére, hogy a résztvevők tudatában voltak annak, hogy a Pepper csupán úgy volt beprogramozva, hogy sértő legyen, mégis a bántó mondatai kiváltották a megfelelő hatást. A tudósok szerint a hasonló jövőbeli tanulmányoknak a kevésbé humanoid gépekkel és az azok által kiváltott esetleges érzelmi hatásokkal kellene foglalkozniuk.