Berta Sándor

A robotok is megbánthatják az embereket

Bár a gépek még nem ismerik tökéletesen az érzelmeket, különböző hatásokat akkor is kiválthatnak.

A Carnegie Mellon Egyetem kutatói a tanulmányukban kimutatták, hogy ha egy gép sértegeti egy játékban a felhasználókat, akkor az az utóbbiakra ugyanúgy negatívan hat, mint ha egy ember tenné ezt velük. A tudósok a tanulmány elkészítéséhez 40 játékost hívtak segítségül, ők mindannyian a Guards and Treasures nevű programban vették fel a küzdelmet a Pepper nevű robottal.

A játék lényege, hogy egy vezető egy harci helyzetben kidolgoz egy stratégiát, amelyet a többieknek követniük kell. A résztvevők 35-ször mérkőztek meg a géppel, amely minden egyes meccs után szidta vagy éppen dicsérte az aktuális ellenfelét. A robot viszonylag visszafogottan kritizálta az embereket, például, hogy: "Azt kell mondjam, hogy borzalmas játékos vagy", vagy "A játék folyamán egyre jobban összezavarodtál." A szakértők megállapították, hogy azok, akiket a Pepper szidott, a következő mérkőzéseken kevésbé jó teljesítményt nyújtottak, míg a megdicsért társaik jobbak lettek.

A kutatók úgy összegezték a tapasztalataikat, hogy a robotokkal való kommunikáció tényleges érzelmi hatással van az emberekre. Annak ellenére, hogy a résztvevők tudatában voltak annak, hogy a Pepper csupán úgy volt beprogramozva, hogy sértő legyen, mégis a bántó mondatai kiváltották a megfelelő hatást. A tudósok szerint a hasonló jövőbeli tanulmányoknak a kevésbé humanoid gépekkel és az azok által kiváltott esetleges érzelmi hatásokkal kellene foglalkozniuk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #1
    Ha a robotot nem tekintjük személynek, akkor nem a robot sértheti meg az embert, hanem az ember sértődhet meg, egy élettelen tárggyal történő interakcióban is. A cikk címe ilyen szempontból megtévesztően egyfajta tudatosságot sugall a robot részéről, pedig a kísérlet marhára nem arról szólt.

    Azonban rávilágít arra is, hogy a jelenkorra jellemző intenzívebb, még is személytelenebb online, vagy más kommunikáció során nagyobb tudatosságra van szüksége nem csak annak, aki valami visszajelzést küld, hanem annak a részéről is, aki ezt kapja.
    Nem lehet minden negatívnak ítélhető tartalmat kiszűrni, cenzúrázni, még ha ma ez is a trend. A fogadónak is felelőssége, hogy ilyen körülmények között megtanuljon túllépni, ignorálni.