Berta Sándor
ILS nélkül, automatikusan szállt le egy repülőgép
A jövőben a kisebb légi járművek önmaguktól is biztonságosan landolhatnak.
A Müncheni Műszaki Egyetem kutatói egy olyan kutatási célokra átalakított repülőgépet alkottak meg, amely műszeres leszállító rendszer (ILS) nélkül, teljesen automatikusan leszállt. A kulcs a kifejlesztett optikailag támogatott navigáció volt.
Az utas- és áruszállító repülőgépek számára az automatikus leszállás régóta a mindennapok része. A nagy repülőterek ehhez rendelkeznek a szükséges infrastruktúrával (ILS), de a kisebb légikikötők nem. Az ILS antennák rádiójeleket küldenek a repülőgépek robotpilótáinak, hogy biztonságosan a leszállópályákra navigálják a légi járműveket. A rendszer bevált, de a szakemberek jelenleg olyan eljárást is fejlesztenek, amelynél az automatikus landolás GPS segítségével is lehetséges. De ez utóbbi megoldás hátránya, hogy annál is szükség van kiegészítő rendszerre. Ezért is hasznos az új fejlesztés, amelyet a Müncheni Műszaki Egyetem, a Braunschweigi Műszaki Egyetem, a f.u.n.k.e. AVIONICS GmbH, a messWERK GmbH és a Diamond Aircraft Industries GmbH szakemberei alkották meg.
Martin Kügler, a Müncheni Műszaki Egyetem tudományos munkatársa kijelentette, hogy a légi közlekedés jövőbeli feladatainak szempontjából rendkívül fontos az automatikus leszállás lehetővé tétele. A C2Land nevű projekt keretében kifejlesztett automatikus landolási rendszernek köszönhetően a kisebb repülőgépek a felszíni megoldások támogatása nélkül, automatikusan leszálljanak. A megalkotott optikai referenciarendszer kamerája és infrakamerája remekül kiegészíti egymást. Az előbbi a normál, míg az utóbbi a rossz látási viszonyok esetén lát kiválóan. Azért, hogy a megoldás kiolvashassa az adatokból, hogy a repülőgép a leszállópályához viszonyítva hol tartózkodik, a kutatók kifejlesztettek egy képfeldolgozó szoftvert.
A kísérleti repülőgép egy módosított Diamond DA42 lett, amelyet elláttak Fly-by-Wire rendszerrel. A programba integráltak számos funkciót, így többek között a kamerák adatait össze tudja hasonlítani a GPS-jelekkel, továbbá képes biztosítani egy virtuális sugarat a leszálláshoz és a repülőtér megközelítésének különböző szakaszaiban is szabályozni tudja a repülést. Az átépített Diamond DA42 sikeresen és automatikusan leszállt. Thomas Wimmer tesztpilóta közölte, hogy a kamerák már nagy távolságból felismerték a leszállópályát és utána a rendszer teljesen automatikusan végigvezette a repülőgépet a landolási folyamaton, majd precíz leszállást hajtott végre.
A Müncheni Műszaki Egyetem kutatói egy olyan kutatási célokra átalakított repülőgépet alkottak meg, amely műszeres leszállító rendszer (ILS) nélkül, teljesen automatikusan leszállt. A kulcs a kifejlesztett optikailag támogatott navigáció volt.
Az utas- és áruszállító repülőgépek számára az automatikus leszállás régóta a mindennapok része. A nagy repülőterek ehhez rendelkeznek a szükséges infrastruktúrával (ILS), de a kisebb légikikötők nem. Az ILS antennák rádiójeleket küldenek a repülőgépek robotpilótáinak, hogy biztonságosan a leszállópályákra navigálják a légi járműveket. A rendszer bevált, de a szakemberek jelenleg olyan eljárást is fejlesztenek, amelynél az automatikus landolás GPS segítségével is lehetséges. De ez utóbbi megoldás hátránya, hogy annál is szükség van kiegészítő rendszerre. Ezért is hasznos az új fejlesztés, amelyet a Müncheni Műszaki Egyetem, a Braunschweigi Műszaki Egyetem, a f.u.n.k.e. AVIONICS GmbH, a messWERK GmbH és a Diamond Aircraft Industries GmbH szakemberei alkották meg.
Martin Kügler, a Müncheni Műszaki Egyetem tudományos munkatársa kijelentette, hogy a légi közlekedés jövőbeli feladatainak szempontjából rendkívül fontos az automatikus leszállás lehetővé tétele. A C2Land nevű projekt keretében kifejlesztett automatikus landolási rendszernek köszönhetően a kisebb repülőgépek a felszíni megoldások támogatása nélkül, automatikusan leszálljanak. A megalkotott optikai referenciarendszer kamerája és infrakamerája remekül kiegészíti egymást. Az előbbi a normál, míg az utóbbi a rossz látási viszonyok esetén lát kiválóan. Azért, hogy a megoldás kiolvashassa az adatokból, hogy a repülőgép a leszállópályához viszonyítva hol tartózkodik, a kutatók kifejlesztettek egy képfeldolgozó szoftvert.
A kísérleti repülőgép egy módosított Diamond DA42 lett, amelyet elláttak Fly-by-Wire rendszerrel. A programba integráltak számos funkciót, így többek között a kamerák adatait össze tudja hasonlítani a GPS-jelekkel, továbbá képes biztosítani egy virtuális sugarat a leszálláshoz és a repülőtér megközelítésének különböző szakaszaiban is szabályozni tudja a repülést. Az átépített Diamond DA42 sikeresen és automatikusan leszállt. Thomas Wimmer tesztpilóta közölte, hogy a kamerák már nagy távolságból felismerték a leszállópályát és utána a rendszer teljesen automatikusan végigvezette a repülőgépet a landolási folyamaton, majd precíz leszállást hajtott végre.