Berta Sándor

Elkészíti a repülőgépei digitális másolatait a Lufthansa

A légitársaság azt reméli, hogy hatékonyabbá teheti a repülőgépei karbantartását. A Lufthansa Technik kifejlesztett egy új rendszert, amelynek keretében elkészítik mindegyik repülőgépnek a digitális másolatát - erről Johannes Bussmann, a cég vezetője beszélt. A koncepciót már más ágazatokban is alkalmazzák új szabványként.

Az úgynevezett Aviatarhoz elkészítik mindegyik repülőgép és minden egyes alkatrész digitális másolatát, melyek össze is vannak kötve egy valódi repülőgéppel és annak alkatrészeivel. Ehhez a madarat szenzorokkal és rengeteg mérőeszközzel szerelik fel, így az információk valós időben továbbíthatók. A Lufthansa egyik munkatársa ezzel kapcsolatban elmondta, hogy tökéletesen látható, hogy milyen állapotban vannak az adott repülőgépek és azok egyes alkatrészei. Utóbbiak állapotát a különböző színkódok jelölik. A zöld jelzi, hogy minden rendben van, a sárga, hogy valami probléma lehet, míg a piros szín esetén azonnali beavatkozás szükséges. A rendszerrel az üzemzavarok is felismerhetők - még a bekövetkezésük előtt, azaz prediktíven végezhető a szervízelés.

A menedzser felhívta a figyelmet arra, hogy a platform használatával kapcsolatban néhány dolgot még tisztázni kell, többek között azt, hogy kinek a tulajdonát képezik a folyamat során kiértékelt adatok. Mindenesetre tény, hogy az ágazat számára az új technológiákban nagy potenciál van és ez még akkor is igaz, ha a területen a folyamatok digitalizálása még csak nemrég kezdődött el. Éppen ezért van szükség a startupokra. Már eddig is jelentkeztek náluk fiatal vállalkozók, akik olyan dolgokra is gondoltak, amelyek nekik maguktól sohasem jutottak volna az eszükbe.

A légitársaság április végén jelezte, hogy a digitalizálás miatt a meglévő személyzet egy részét az új technológiákkal jobban bánó emberekre cserélné le. Ettől azt várnák, hogy az eddig konzervatívnak számító vállalat innovatívabb lesz. Az átszervezés több ezer munkahelyet érinthet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #2
    Lehet, hogy mindezt 3D-ben jeleníti meg egy program, nem?
  • kvp #1
    Nehezen, de azert elkepzelheto, hogy eddig nem volt teljes alkatresznyilvantartasuk es szervizkonyvuk, tehat hogy milyen gyari szamu alkatresz mikor lett beepitve es azzal milyen problemak adodtak, tovabba mennyire kopott. Ezt a szervizkonyvet jellemzoen papiron vezettek gyakorlatilag a hoskortol, de azert elkepzelheto, hogy a Lufthansanak nincs ilyen. (baleset eseten ezert a fejet szoktak venni egy cegnek)

    Ha viszont van, akkor mindossze annyi tortenik, hogy digitalizaljak az egeszet (ha meg nem tortent meg, mondjuk ugy 20-30 eve) es keszul hozza egy vizualizacios alkalmazas, hogy ne egy 40 eves crt terminalon kelljen nezni a listat. Nem akkora innovacio, mint amekkoranak probaljak eladni. Persze ha tenyleg nem volt semmilyen pontos nyilvantartas, akkor udvozuljuk a ceget a 20. szazadban.