Berta Sándor
Egy számítógép nem küzd úgy az életéért, mint egy ember
Hamis biztonságérzetet generálhat, ha a pilóták túlzottan a technológiára támaszkodnak.
A fiatal pilóták nem igazán érzik a repülőgépeikre ható erőket és ezt egy szimulátorban sem lehet megtanulni - állítja Janis Schmitt pilóta, a Vereinigung Cockpit nevű szakmai szervezet szóvivője. Szerinte problémát jelent az egyre nagyobb fokú automatizálás, amely miatt gyakori lehet, hogy ha kiesnek a fedélzeti rendszerek, a fiatal pilóták nem tudnak azonnal átállni, és maguktól repülni. Ugyan szükség lenne még több informatikai rendszerre a pilótafülkében, de arra is, hogy azok a megoldások érthetők, ellenőrizhetők és kikapcsolhatók legyenek. Ezért sem hisz az autonóm repülésben.
"Egy Bombardier Dash 8 turbólégcsavaros repülőgépet vezetek, aminek irányításához kifejezetten nagy fizikai erőre van szükség. Ráadásul könnyen előfordulhat, hogy egész nap kézi vezérléssel repülök. A korszerű típusok viszont az informatikai rendszerek nélkül nem működnek, és sok nagy forgalmú légi folyosón a közlekedés nincs engedélyezve robotpilóta nélkül. Ennek oka, hogy csak ketten ülünk a fülkében és a koncentrációnkat nem jó, ha még az is terheli, hogy pontosan az útvonalon repüljünk és navigáljunk."
"Azért vagyunk ott, hogy ellenőrizzük a rendszereket és biztonságban eljuttassuk az utasokat és a repülőgépet a célba. A felszállást mi hajtjuk végre, így azonnal érezzük, ha valami gond van és közbeavatkozhatunk, s nem kell előtte egy rendszert be- vagy kikapcsolnunk. A robotpilóta aktiválása sok légitársaságnál szabályozva van. Bekapcsolni gyakran csak 330 méteres repülési magasság felett lehetséges, míg a leszállásnál általában szintén ilyen magasságban kell kikapcsolni" - jelentette ki a szakember.
Janis Schmitt hangsúlyozta, hogy a számítástechnika miatt alapvetően könnyebben lehet a repülőgépeket vezetni, de hamis biztonságérzetet adhat, ha valaki úgy gondolja, hogy csak felszáll, majd aktiválja a robotpilótát. Állítása szerint a pilótáknak általánosságban csökkentek a repülési alapismereteik. Ennek oka az, hogy a légitársaságok mindent hatékonyabban akarnak csinálni és állandóan a levegőben akarják tartani a gépet. Ezért kerül sor az egyre nagyobb mértékű automatizálásra is. A fiatal pilóták viszont ezért elveszítik a természetes képességeiket és ösztöneiket.
Amennyiben valaki mindig robotpilótával repül és a különleges vagy vészhelyzeteket kizárólag szimulátorban gyakorolja, akkor egy valódi probléma előfordulása esetén nem biztos, hogy megállja majd a helyét. A fiatal pilóták általában főleg a nagy mértékben automatizált repülőgépeket ismerik, így pedig nehezen szerzik meg a valódi repülési ismereteket és nem tudnak ráérezni a repülésre.
"Gyakori, hogy a számítógép valami olyasmit csinál, amit nem értünk. Ez arra vezethető vissza, hogy rosszul kezeltük vagy arra, hogy a programozók követtek el egy hibát. De vannak olyan esetek is, amikor a számítógép nem méri fel jól az adott helyzeteket, mert olyanok még nem fordultak elő a működése során. A számítógépek fontosak, de nem harcolnak az életükért, mint egy ember és ez kétséges helyzetben döntő lehet. Jó példa erre, amikor egy Airbus A320 kényszerleszállást hajtott végre a Hudson folyón. Akkor a számítógép biztos nem döntött volna így, nem volt meg hozzá a szükséges kreativitása, de a pilóta szerencsére látta, hogy ez lehet az egyetlen esélye."
"Az illetőnek nagyon sok vitorlázórepülési tapasztalata volt. S akkor ismét eljutottunk a repülési tapasztalatokig. Azt nehéz megmondani, hogy mit tett volna egy számítógép. Később a szimulátorban lemodellezték a helyzetet és akkor a számítógépnek sikerült visszarepülnie a repülőtérre, majd biztonságosan leszállnia, de ehhez számos próbálkozásra volt szükség. A valóságban viszont általában csupán egyetlen esély van. Mindezek ellenére szeretném, hogy több IT-rendszer legyen a pilótafülkében, olyan, amelyeket megértek, tudok ellenőrizni és akár ki is tudok kapcsolni. Fontos, hogy én ellenőrízzem a technikát, ne az engem. Ezért sem hiszek az autonóm repülésben. Pillanatnyilag azt mutatják a korábbi esetek, hogy ez nagyon bonyolult és veszélyes ötlet" - szögezte le a pilóta.
A fiatal pilóták nem igazán érzik a repülőgépeikre ható erőket és ezt egy szimulátorban sem lehet megtanulni - állítja Janis Schmitt pilóta, a Vereinigung Cockpit nevű szakmai szervezet szóvivője. Szerinte problémát jelent az egyre nagyobb fokú automatizálás, amely miatt gyakori lehet, hogy ha kiesnek a fedélzeti rendszerek, a fiatal pilóták nem tudnak azonnal átállni, és maguktól repülni. Ugyan szükség lenne még több informatikai rendszerre a pilótafülkében, de arra is, hogy azok a megoldások érthetők, ellenőrizhetők és kikapcsolhatók legyenek. Ezért sem hisz az autonóm repülésben.
"Egy Bombardier Dash 8 turbólégcsavaros repülőgépet vezetek, aminek irányításához kifejezetten nagy fizikai erőre van szükség. Ráadásul könnyen előfordulhat, hogy egész nap kézi vezérléssel repülök. A korszerű típusok viszont az informatikai rendszerek nélkül nem működnek, és sok nagy forgalmú légi folyosón a közlekedés nincs engedélyezve robotpilóta nélkül. Ennek oka, hogy csak ketten ülünk a fülkében és a koncentrációnkat nem jó, ha még az is terheli, hogy pontosan az útvonalon repüljünk és navigáljunk."
"Azért vagyunk ott, hogy ellenőrizzük a rendszereket és biztonságban eljuttassuk az utasokat és a repülőgépet a célba. A felszállást mi hajtjuk végre, így azonnal érezzük, ha valami gond van és közbeavatkozhatunk, s nem kell előtte egy rendszert be- vagy kikapcsolnunk. A robotpilóta aktiválása sok légitársaságnál szabályozva van. Bekapcsolni gyakran csak 330 méteres repülési magasság felett lehetséges, míg a leszállásnál általában szintén ilyen magasságban kell kikapcsolni" - jelentette ki a szakember.
Janis Schmitt hangsúlyozta, hogy a számítástechnika miatt alapvetően könnyebben lehet a repülőgépeket vezetni, de hamis biztonságérzetet adhat, ha valaki úgy gondolja, hogy csak felszáll, majd aktiválja a robotpilótát. Állítása szerint a pilótáknak általánosságban csökkentek a repülési alapismereteik. Ennek oka az, hogy a légitársaságok mindent hatékonyabban akarnak csinálni és állandóan a levegőben akarják tartani a gépet. Ezért kerül sor az egyre nagyobb mértékű automatizálásra is. A fiatal pilóták viszont ezért elveszítik a természetes képességeiket és ösztöneiket.
Amennyiben valaki mindig robotpilótával repül és a különleges vagy vészhelyzeteket kizárólag szimulátorban gyakorolja, akkor egy valódi probléma előfordulása esetén nem biztos, hogy megállja majd a helyét. A fiatal pilóták általában főleg a nagy mértékben automatizált repülőgépeket ismerik, így pedig nehezen szerzik meg a valódi repülési ismereteket és nem tudnak ráérezni a repülésre.
"Gyakori, hogy a számítógép valami olyasmit csinál, amit nem értünk. Ez arra vezethető vissza, hogy rosszul kezeltük vagy arra, hogy a programozók követtek el egy hibát. De vannak olyan esetek is, amikor a számítógép nem méri fel jól az adott helyzeteket, mert olyanok még nem fordultak elő a működése során. A számítógépek fontosak, de nem harcolnak az életükért, mint egy ember és ez kétséges helyzetben döntő lehet. Jó példa erre, amikor egy Airbus A320 kényszerleszállást hajtott végre a Hudson folyón. Akkor a számítógép biztos nem döntött volna így, nem volt meg hozzá a szükséges kreativitása, de a pilóta szerencsére látta, hogy ez lehet az egyetlen esélye."
"Az illetőnek nagyon sok vitorlázórepülési tapasztalata volt. S akkor ismét eljutottunk a repülési tapasztalatokig. Azt nehéz megmondani, hogy mit tett volna egy számítógép. Később a szimulátorban lemodellezték a helyzetet és akkor a számítógépnek sikerült visszarepülnie a repülőtérre, majd biztonságosan leszállnia, de ehhez számos próbálkozásra volt szükség. A valóságban viszont általában csupán egyetlen esély van. Mindezek ellenére szeretném, hogy több IT-rendszer legyen a pilótafülkében, olyan, amelyeket megértek, tudok ellenőrizni és akár ki is tudok kapcsolni. Fontos, hogy én ellenőrízzem a technikát, ne az engem. Ezért sem hiszek az autonóm repülésben. Pillanatnyilag azt mutatják a korábbi esetek, hogy ez nagyon bonyolult és veszélyes ötlet" - szögezte le a pilóta.