11
  • Zoltan1984
    #11
    Pintositok: "nem feltetlenul vizszintes." -> "nem feltetlenul sik"
  • Zoltan1984
    #10
    Hibas, a hosszot nem hasznaljak a pilotak leszallasnal. Ket fo ok:
    - Landolasnal a futopalyanak csak a kozelebbi vege hatarozhato meg pontosan.
    - Vizualisan a hosszat alacsony szogbol csak pontatlanul lehet felmerni, mert a palya hossz iranyban nem feltetlenul vizszintes.

    Nem kell talalgatni hogyan mukodhet ez a rendszer. Ennek a vegen talalsz cikkeket:
    https://www.tum.de/nc/en/about-tum/news/press-releases/details/35556/
  • kvp
    #9
    VFR-nel kell a hossz, bar az a szelessegbol mar igazabol szamithato. Egyebkent ugyanis nem merheto jol fel a foldeteresi pont. ILS-nel ez a pont adott a jeladok helyebol, de VFR-nel szamolni kell. (az ember szemre is megmondja, a szamitogep meg szepen kiszamolja a latott kepbol es a szelessegi es ha van a hossz adatokbol, utobbi azert pontosabb mert a palya hosszabb mint amilyen szeles, nem veletlen irja a legtobb konyv a hosszt is)

    Az abszolut pontossagot erdemes a foldeteresi pontban, 0 meteren nezni. Ez az idealis ponttol (mindket iranyban) mert touchdown tavolsag szorasa.
  • gombabácsi
    #8
    jah... úgy emlékeztem hogy rosszul mérte fel a helyzetét, magasságát
  • Zoltan1984
    #7
    Az ILS draga, foleg az a fajtaja amivel nem csak megkozelitest, de landolast is vegre lehet hajtani. Kis repuloterek nem engedhetik meg maguknal, ahogy a kis repulogepek arat is jelentosen megnoveli.
    Vannak kezdemenyezesek GPS alapu megkozelitesre, de landolasra nem eleg pontos, es zavarhatjak is.
  • Zoltan1984
    #6
    Hosszat nem hasznalja, csak a szelesseget. Az abszolult pontossaga pedig tavolsag fuggo, ahogy az ILS-e is.
  • VolJin
    #5
    Jé, te vagy "Űrmeghódiccsa" bácsi? :-)
  • kvp
    #4
    "ezért nem értem hogy az izraeli hold szonda miért nem tudott leszállni"

    Mert elektronikai hiba miatt leallt a hajtomuve es nem tudta idoben ujrainditani. Pontosam tudta merre jar csak nem tudott fekezni.
  • kvp
    #3
    Gyakorlatilag a VFR (visual flight rules) rendszert implementaltak. A szoftvernek katalogusbol tudnia kell a leszallopalya szelesseget es hosszat, es onnantol csak trigonometria. A gep igy ki tudja szamitani hogy milyen messze, milyen magasan es milyen szogekben van a palyahoz kepest. Huz az idealis leszallasi ponttol egy idealis leszallasi palyatervet es azt probalja kovetni. Onnantol ILS logika szerint repul, a poziciot a kep alapjan frissitve. Meg sztereokamera sem kell, mivel a meretek es a palya eszakhoz kepesti szoge ismertek.

    A 80-as evekben a Tomahawk robotrepulogepek ugyanezen optkkai algoritmus szerint szortak a kazettasbombakat a leszallopalyak folott vegigrepulve. Most mar annyival pontosabb a kepfeldolgozas, hogy a szoftver le is tud szallni a celra es nem kb. 10 meteres, hanem 1 meteres vagy jobb pontossaggal tud szamolni.
  • gombabácsi
    #2
    ezért nem értem hogy az izraeli hold szonda miért nem tudott leszállni...
  • Ender Wiggin #1
    azért az necces, hogy minden automatikát segítő "érzékszerv" a gépen van. a földi jel biztonságosabbnak tűnik...