Berta Sándor
Drónbaleseti teszthelyet hoznak létre
A szakemberek így akarják lemodellezni, hogy mi történhet egy ütközés során.
Világszerte rendkívül gyorsan nő a robotrepülőgépek száma és ezzel párhuzamosan emelkedik a pilóta nélküli légi járművek és a repülőgépek közötti balesetek száma is. Az viszont egyelőre kevéssé ismert, hogy mi történik az összeütközések esetén, mely alkatóelemek mennyire ellenállóak vagy mennyire sérülnek meg. Mindez elengedhetetlen ahhoz, hogy még biztonságosabb drónokat és repülőgépeket lehessen tervezni, s még biztonságosabbá váljon a légi közlekedés. A Fraunhofer Társaság Ernst Mach Intézete azt tervezi, hogy létrehoz egy teszthelyet, ahol lemodellezhetők a balesetek és a különböző járművek viselkedése ilyen esetekben, éppúgy, ahogy a töréstesztek alkalmával is.
A drónok adott esetben nem csupán a le- és felszálló repülőgépeket veszélyeztetik, hanem az alacsonyan repülő helikoptereket is. A pilóták leginkább attól félnek, hogy egy robotrepülőgép a pilótakabin ablakának, a szárny belépőélének vagy a hajtóműnek csapódik. Szakértői vélemények alapján egy pilóta nélküli légi járművel való összeütközés sokkal jobban károsítja a repülőgépeket és a helikoptereket, mint egy madárral való ütközés. Ugyanakkor amíg az utóbbi elleni ellenállóképesség szabványokkal igazolható, addig egy drónnal való ütközés esetében nincsenek ilyen szabványok.
Dr. Sebastian Schopferer, a Fraunhofer Társaság Ernst Mach Intézetének munkatársa rámutatott, hogy a pilóta nélküli légi járművek nem úgy viselkednek, mint a madarak és nagyobb is a súlyuk. Ezért is tisztázatlan, hogy mi történne, ha egy madárral való ütközést kibíró repülőgép összeütközne egy drónnal. A drónakkumulátorokkal és -motorokkal való első ütközési tesztek igazolták a felvetéseket. Egy kereskedelmi forgalomban kapható kvadrokopter két komponensét egy sűrített levegős gyorsító segítségével 115 méter/másodperces, majd 255 méter/másodperces sebességre gyorsították fel és hagyták, hogy 8 mm vastag alumíniumlemeznek csapódjanak. Mind a két alkatrész megsemmisült. Az akkumulátorok és a motorok - a tömegük miatt - különösen nagy károkat okozhatnak.
A szakemberek egy olyan hely kialakítását tervezik, ahol lehetőség lesz legfeljebb 3 kilogramm súlyú és másodpercenként 150 méteres sebességre felgyorsított robotrepülőgépeket tesztelni. Schopferer közölte, hogy tesztelni fogják a járművek viselkedését a becsapódások alkalmával. A kísérleteket különböző hobbi- és félprofi modellekkel végzik majd el és az eredményekből nem csupán a gyártók fognak profitálni, hanem az engedélyeket kiadó hatóságok is.
Világszerte rendkívül gyorsan nő a robotrepülőgépek száma és ezzel párhuzamosan emelkedik a pilóta nélküli légi járművek és a repülőgépek közötti balesetek száma is. Az viszont egyelőre kevéssé ismert, hogy mi történik az összeütközések esetén, mely alkatóelemek mennyire ellenállóak vagy mennyire sérülnek meg. Mindez elengedhetetlen ahhoz, hogy még biztonságosabb drónokat és repülőgépeket lehessen tervezni, s még biztonságosabbá váljon a légi közlekedés. A Fraunhofer Társaság Ernst Mach Intézete azt tervezi, hogy létrehoz egy teszthelyet, ahol lemodellezhetők a balesetek és a különböző járművek viselkedése ilyen esetekben, éppúgy, ahogy a töréstesztek alkalmával is.
A drónok adott esetben nem csupán a le- és felszálló repülőgépeket veszélyeztetik, hanem az alacsonyan repülő helikoptereket is. A pilóták leginkább attól félnek, hogy egy robotrepülőgép a pilótakabin ablakának, a szárny belépőélének vagy a hajtóműnek csapódik. Szakértői vélemények alapján egy pilóta nélküli légi járművel való összeütközés sokkal jobban károsítja a repülőgépeket és a helikoptereket, mint egy madárral való ütközés. Ugyanakkor amíg az utóbbi elleni ellenállóképesség szabványokkal igazolható, addig egy drónnal való ütközés esetében nincsenek ilyen szabványok.
Dr. Sebastian Schopferer, a Fraunhofer Társaság Ernst Mach Intézetének munkatársa rámutatott, hogy a pilóta nélküli légi járművek nem úgy viselkednek, mint a madarak és nagyobb is a súlyuk. Ezért is tisztázatlan, hogy mi történne, ha egy madárral való ütközést kibíró repülőgép összeütközne egy drónnal. A drónakkumulátorokkal és -motorokkal való első ütközési tesztek igazolták a felvetéseket. Egy kereskedelmi forgalomban kapható kvadrokopter két komponensét egy sűrített levegős gyorsító segítségével 115 méter/másodperces, majd 255 méter/másodperces sebességre gyorsították fel és hagyták, hogy 8 mm vastag alumíniumlemeznek csapódjanak. Mind a két alkatrész megsemmisült. Az akkumulátorok és a motorok - a tömegük miatt - különösen nagy károkat okozhatnak.
A szakemberek egy olyan hely kialakítását tervezik, ahol lehetőség lesz legfeljebb 3 kilogramm súlyú és másodpercenként 150 méteres sebességre felgyorsított robotrepülőgépeket tesztelni. Schopferer közölte, hogy tesztelni fogják a járművek viselkedését a becsapódások alkalmával. A kísérleteket különböző hobbi- és félprofi modellekkel végzik majd el és az eredményekből nem csupán a gyártók fognak profitálni, hanem az engedélyeket kiadó hatóságok is.