Berta Sándor

Drónvédelmi rendszer lesz a schwechati repülőtéren

A Bécs mellett lévő légikikötő a nagy londoni nemzetközi repülőterek példáját követné, bár konkrét tervek még nincsenek.

A tavaly decemberi robotrepülőgép-észlelések után januárban mind Gatwick, mind a Heathrow vezetői úgy döntöttek, hogy védelmi rendszereket szereznek be, hogy a pilóta nélküli légi járművek többé ne zavarhassák meg a forgalmat. Gatwick 5 millió fontot költ drónzavaró rendszer beszerzésére, míg a Heathrow illetékesei szintén jelezték, hogy hasonló technológiát vásárolnak.

Markus Pohanka, az Austro Control szóvivője kijelentette, hogy különböző robotrepülőgép-felderítő és -védelmi lehetőségeket tanulmányoznak. Ugyanígy tesznek a Bécs-Schwechati Nemzetközi Repülőtér illetékesei is. Peter Kleemann, a légikikötő szóvivője ugyanakkor kiemelte, hogy álláspontjuk alapján most még nincsenek olyan technológiák a piacon, amelyek megfelelő eredményeket szállítanának, ráadásul a meglévő rendszerek egyáltalán nem megbízhatók. Emiatt, ha jelenleg ilyen eset történik, akkor a Cobra nevű különleges egységnek kell beavatkoznia, mert az rendelkezik megfelelő műszaki lehetőségekkel. Azt, hogy ez utóbbiak mit takarnak, biztonsági okokból nem árulta el.

Kleemann elmondta, hogy a repülőtér környékén minden pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos észlelést az Austro Controlnak jelentenek, amely továbbítja az információt a rendőrségnek. Amennyiben valóban veszélyes helyzet állna elő, akkor a belügyminisztérium, a közlekedési minisztérium és az Austro Control elrendelhetik a légtér lezárását. Pohanka kifejtette, hogy az Austro Control gyorsan beavatkozhat és egy másik helyi fel-, illetve leszállópályára irányíthatja a forgalmat.

A schwechati légikikötő környékén egyébként repülési tilalom van érvényben, az egyetlen kivételt az engedélyezett drónok jelentik, amelyeket az irányítótoronnyal való egyeztetés után biztonságos területre irányítanak. Olyan még nem volt Ausztriában, hogy egy robotrepülőgép túl közel került volna egy utas- vagy teherszállító repülőgéphez, csak egyedi észlelések voltak pilóták által. De az ilyen esetek száma is évi tíz alatt volt. Ilyenkor a pilóták szólnak nekik és ők értesítik a rendőrséget, amely megpróbálja kinyomozni a pilóta nélküli légi járművet irányító személy tartózkodási helyét.

Prohanka hozzátette, hogy 2014 óta minden 250 grammosnál nehezebb drónt engedélyeztetni kell az Austro Controlnál és mindegyik robotrepülőgépre felelősségbiztosítást kell kötni. Az elmúlt 4,5 évben körülbelül 8500 engedélykérelem érkezett be, amelyek közül 7800-at fogadtak el. Az engedély nélküli repülések akár 22 000 eurós pénzbírsággal is sújthatók. Amennyiben pedig egy pilóta nélküli légi jármű túl közel kerül egy repülőgéphez, akkor megvalósul a légi közlekedés veszélyeztetése, amelynek büntetése akár 10 év börtön is lehet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    Mert az arab enekesek szerencsere vagy eleg butak, vagy meg nem jutottak el kello szamban Europaba. Raadasul egy atlagos mai hajtomu par nagyobb kacsat is meg tud enni komolyabb meghibasodas nelkul, azaz olyan 5-6 kilot is bedaral. Egy atlagos dron ennel jelentosen konnyebb es a nagy es nehez dronok azert feltunoek es mar a radaron is latszanak. Ennel egyszerubb lenne kalyhacsobol barkacsolt qassam raketakkal loni a repteret, de Europaban egyelore az sem jellemzo.

    Az EMP nem jatszik, ugyanis egy butabb infras iranyitasu dron ellen semmit nem er, a repterek pedig csucsidoben kozel 100%-os kihasznalas mellett uzemelnek, tehat nincs szunet ket fel es leszallas kozott.

    Az egyetlen ertelmes vedekezes az idoben torteno detektalas es a sima kereskedelmi (jatek) dronok zavarasa, bar egy wifi-s vagy gsm-es dront nem tudnak ugy zavarni, hogy a teljes repteri wifi-t es mobilszolgaltatast ne usse ki. Ez utobbi esetben viszont a netfuggo utasok meg az enekesek megjelenese elott meglincselnek a repteri szemelyzetet.
  • Tetsuo #1
    Nem is értem, hogy tenoristák miért nem manőverezik a hajtóműbe kis drónjaikat.
    Két utasszállító le-, felszállásása között talán EMP-kkel (ha a P impulzust takar) takaríthatnák a területet, csak jól be kell határolni.
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2019.05.12. 09:47:58