Berta Sándor
EU - új szabályok vonatkoznak a drónrepülésekre
Az előírásokat az illetékes európai hatóság hozta nyilvánosságra.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) megjelentetett két fontos dokumentumot az Európai Bizottság (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendeletét (2019. március 12.) a pilóta nélküli légijármű-rendszerekről és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek harmadik országbeli üzembentartóiról, valamint az Európai Bizottság (EU) 2019/947 Végrehajtási Rendeletét (2019. május 24.) a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról.
Az új szabályok kidolgozására azután került sor, hogy tavaly december 20-án lezárták Gatwick repülőterét - amely London második legnagyobb forgalmú légikikötője - mert a létesítmény közvetlen környékén és a repülőtér légterében is több robotrepülőgépet észleltek. A forgalom később megindult, de azután ismét drónt láttak Gatwick közelében és újból lezárták a légikikötőt. Később kiderült, hogy összesen 40-szer észleltek pilóta nélküli légi járművet a repülőtér felett és azt emiatt 33 órán át zárva kellett tartani. Mind Gatwick, mind a legnagyobb londoni légikikötő, a Heathrow vezetői úgy döntöttek, hogy megfelelő védelmi rendszereket szereznek be, hogy a robotrepülőgépek többé ne zavarhassák meg a forgalmat. Április közepén az szivárgott ki, hogy a tavaly decemberi esetekben egy bennfentes lehetett a tettes.
Az EASA célja az volt, hogy Európa-szerte egységesítse a drónrepülésekkel kapcsolatos szabályokat. Az európai uniós tagállamoknak az új előírásokat jövő júniusig kell átültetniük a nemzeti jogba. A két dokumentum a műszaki követelmények mellett elsősorban a biztonságos üzemeltetéshez szükséges szabványokat ismerteti. Előírás lesz például, hogy a pilóta nélküli légi jármű azonosítható legyen azért, hogy a hatóságok akár csak egyetlen robotrepülőgépet is nyomon tudjanak követni, ha erre szükség van. Az új szabályok egyrészt biztonsági szempontból is szükségesek, másrészt ezzel párhuzamosan tiszteletben tartják az állampolgárok magánélethez fűződő jogát is.
Patrick Ky, az EASA vezetője kifejtette, hogy elégedett a határokon átnyúló szabályozással, mert mind a drónok kereskedelmi célú felhasználói, mind pedig a magánszemélyek világos útmutatást kapnak azzal kapcsolatban, hogy mit szabad megtenniük és mit nem. A pilóta nélküli légi járművek minden egyes európai uniós tagországban azonos szabályok mellett lesznek alkalmazhatók, ez pedig fontos azoknak a cégeknek is, amelyek a robotrepülőgépeket és azok alkalmazását integrálták az üzleti modelljeikbe. Az egységes szabályozás tekintetében Európa első a világon, s az új előírások a remények szerint elősegítik a befektetéseket, az innovációt és a növekedést.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) megjelentetett két fontos dokumentumot az Európai Bizottság (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendeletét (2019. március 12.) a pilóta nélküli légijármű-rendszerekről és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek harmadik országbeli üzembentartóiról, valamint az Európai Bizottság (EU) 2019/947 Végrehajtási Rendeletét (2019. május 24.) a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról.
Az új szabályok kidolgozására azután került sor, hogy tavaly december 20-án lezárták Gatwick repülőterét - amely London második legnagyobb forgalmú légikikötője - mert a létesítmény közvetlen környékén és a repülőtér légterében is több robotrepülőgépet észleltek. A forgalom később megindult, de azután ismét drónt láttak Gatwick közelében és újból lezárták a légikikötőt. Később kiderült, hogy összesen 40-szer észleltek pilóta nélküli légi járművet a repülőtér felett és azt emiatt 33 órán át zárva kellett tartani. Mind Gatwick, mind a legnagyobb londoni légikikötő, a Heathrow vezetői úgy döntöttek, hogy megfelelő védelmi rendszereket szereznek be, hogy a robotrepülőgépek többé ne zavarhassák meg a forgalmat. Április közepén az szivárgott ki, hogy a tavaly decemberi esetekben egy bennfentes lehetett a tettes.
Az EASA célja az volt, hogy Európa-szerte egységesítse a drónrepülésekkel kapcsolatos szabályokat. Az európai uniós tagállamoknak az új előírásokat jövő júniusig kell átültetniük a nemzeti jogba. A két dokumentum a műszaki követelmények mellett elsősorban a biztonságos üzemeltetéshez szükséges szabványokat ismerteti. Előírás lesz például, hogy a pilóta nélküli légi jármű azonosítható legyen azért, hogy a hatóságok akár csak egyetlen robotrepülőgépet is nyomon tudjanak követni, ha erre szükség van. Az új szabályok egyrészt biztonsági szempontból is szükségesek, másrészt ezzel párhuzamosan tiszteletben tartják az állampolgárok magánélethez fűződő jogát is.
Patrick Ky, az EASA vezetője kifejtette, hogy elégedett a határokon átnyúló szabályozással, mert mind a drónok kereskedelmi célú felhasználói, mind pedig a magánszemélyek világos útmutatást kapnak azzal kapcsolatban, hogy mit szabad megtenniük és mit nem. A pilóta nélküli légi járművek minden egyes európai uniós tagországban azonos szabályok mellett lesznek alkalmazhatók, ez pedig fontos azoknak a cégeknek is, amelyek a robotrepülőgépeket és azok alkalmazását integrálták az üzleti modelljeikbe. Az egységes szabályozás tekintetében Európa első a világon, s az új előírások a remények szerint elősegítik a befektetéseket, az innovációt és a növekedést.