Berta Sándor
Átlátszó OLED-monitorok kerülhetnek a repülőgépekbe
Az Airbus és a Lufthansa is alaposan átalakítaná a légi járműveket.
A repülőgépgyártó azt tervezi, hogy a következő években lehetővé fogja tenni a nagy méretű OLED-monitorok alkalmazását. A képernyők információkat jeleníthetnek meg az utasok számára. A technika - a hátrányai ellenére - jól használható a repülőgépekben - az Airbus minderről a hamburgi Aircraft Interiors Expón beszélt.
Az OLED-kijelzők alkalmazása mellett szólnak az alaptulajdonságai. Az Airbus többek között azért döntött az ilyen monitorok használata mellett, mert csekély tömegük van és ennek köszönhetően minimalizálható a repülőgépek kerozinfogyasztása, emellett a hajlíthatóságuk és a jó beépíthetőségük miatt könnyen integrálhatók a repülőgépek törzsébe. További előnyt jelent a látószög-stabilitás, gyakorlatilag bárhonnan nézve ugyanolyan jó a képe.
A jelenlegi tervek alapján a paneleket a beszállási területen helyeznék el, hogy megmutassák az utasoknak az átszállási lehetőségekkel és a késésekkel kapcsolatos információkat. A jövőben azonban már átlátszó paneleket is beépíthetnek. A mostaniak ugyanis inaktivitás esetén hatalmas fekete felületet jelentenek, ami semmiképpen sem szép dizájnelem. Amennyiben a légitársaságok érdeklődnek a nagy OLED-panelek beépítése iránt, akkor arra 2020-tól kerülhet sor, viszont az átlátható panelek fejlesztési ideje több időt vehet igénybe. Egyetlen hátrány, hogy az OLED-panelek üzemideje még nem elég hosszú, az Airbus ezen a területen előrelépésekre számít.
A társaság mellett a Lufthansa Technik is azon dolgozik, hogy miként lehetne elhelyezni az OLED-képernyőket a repülőgépen. A vállalat jelenleg is nyomáskamrában teszteli a paneleket azért, hogy megtudja, hogy hosszú távon miként hatnak azokra a repülőgépekben uralkodó viszonyok. Az Airbus kapcsán egy szabadalomnak köszönhetően már 2014 júliusában kiszivárgott, hogy átalakítaná a pilótafülkéket. Az ablakokat kamerákkal váltaná fel és a pilótafülkékbe projektorokat, hologramokat vagy OLED-paneleket építene be.
A repülőgépgyártó azt tervezi, hogy a következő években lehetővé fogja tenni a nagy méretű OLED-monitorok alkalmazását. A képernyők információkat jeleníthetnek meg az utasok számára. A technika - a hátrányai ellenére - jól használható a repülőgépekben - az Airbus minderről a hamburgi Aircraft Interiors Expón beszélt.
Az OLED-kijelzők alkalmazása mellett szólnak az alaptulajdonságai. Az Airbus többek között azért döntött az ilyen monitorok használata mellett, mert csekély tömegük van és ennek köszönhetően minimalizálható a repülőgépek kerozinfogyasztása, emellett a hajlíthatóságuk és a jó beépíthetőségük miatt könnyen integrálhatók a repülőgépek törzsébe. További előnyt jelent a látószög-stabilitás, gyakorlatilag bárhonnan nézve ugyanolyan jó a képe.
A jelenlegi tervek alapján a paneleket a beszállási területen helyeznék el, hogy megmutassák az utasoknak az átszállási lehetőségekkel és a késésekkel kapcsolatos információkat. A jövőben azonban már átlátszó paneleket is beépíthetnek. A mostaniak ugyanis inaktivitás esetén hatalmas fekete felületet jelentenek, ami semmiképpen sem szép dizájnelem. Amennyiben a légitársaságok érdeklődnek a nagy OLED-panelek beépítése iránt, akkor arra 2020-tól kerülhet sor, viszont az átlátható panelek fejlesztési ideje több időt vehet igénybe. Egyetlen hátrány, hogy az OLED-panelek üzemideje még nem elég hosszú, az Airbus ezen a területen előrelépésekre számít.
A társaság mellett a Lufthansa Technik is azon dolgozik, hogy miként lehetne elhelyezni az OLED-képernyőket a repülőgépen. A vállalat jelenleg is nyomáskamrában teszteli a paneleket azért, hogy megtudja, hogy hosszú távon miként hatnak azokra a repülőgépekben uralkodó viszonyok. Az Airbus kapcsán egy szabadalomnak köszönhetően már 2014 júliusában kiszivárgott, hogy átalakítaná a pilótafülkéket. Az ablakokat kamerákkal váltaná fel és a pilótafülkékbe projektorokat, hologramokat vagy OLED-paneleket építene be.