• kvp
    #1
    A nyilatkozo pilota osszekever harom dolgot. Az egyik a pilotak gyakorlati tudasanak hianya, ami azt jelenti, hgy nem tudnak kezzel repulogepet vezetni. A masik a pilotak technikai tudasanak hianya, azaz egyiknek sincs mernoki kepzettsege. Ez regebben is igy volt, de ezert vittek magukkal fedelzeti mernokot. (Meg korabban volt dedikalt navigator es kulon radios is, altalaban 5 fo volt csak a pilotafulkeben.) Mostanra ennek az 5 embernek a feladatait kellene elvegezniuk az automatizacio segitsegevel. Veszhelyzetben viszont amikor mindent kezzel kellene csinalni se a tudasuk, se a kapacitasuk nincs meg hozza.

    A harmadik pedig az automatizalt gepek problemaja. Ez mernoki kerdes es megoldhato, csak eppen sokkal tobbet kellene hozza fejleszteni mint a 60-as evek ota gyartott geptipusok toldozgatasa. Egy teljesen uj koncepciot hasznalo gep kifejlesztese pedig draga es jelenleg meg a gyartasa is jelentosen dragabb lenne mint a hagyomanyos buta, de die by wire rendszerekkel szerelt gepeke. Ugyanis most a tartalekrendszer az tobbnyire a pilota, mig automata gepek eseten automatizalt tartalekrendszerek kellenek, tovabba ennek a tartalekakeppen a Foldon barhol barmikor elerheto tavoli kapcsolat, ami eleg gyors es stabil ahhoz, hogy egy kozpontban ulo operator be tudjon avatkozni ha kell. Igazabol itt nincs megoldatlan mernoki problema, csak egyszeruen jelenleg tul draga lenne.

    Rovidtavon en szemely szerint kotelezove tennem a vitorlazo es kismotoros repulesi tanfolyamot a pilotaknak, mielott utasszallito gep kozelebe engednem oket. Ezen kivul kotelezove tennem a fedelzeti mernoki vizsgat is. Ezt a szintet jelenleg csak a nasa koveteli meg az osszes pilotajatol, meg a katonai gepeken is ritka az univerzalis tudasu szemelyzet. (ahol kell a tudas, ott inkabb megvan az 5 fos hagyomanyos szemelyzet) Alternativakent lehet erdemes lenne ujra 3-5 fos szemelyzettel uzemeltetni a gepeket, hogy a pilotak mellett biztosan legyen legalabb egy fedelzeti mernok. Minel tobb az automatizalt, de az automatizacioban nem redundans rendszer, annal inkabb szukseg lenne 2 mernokre, tehat egy legalabb 4 fos szemelyzetre. A redundancia hianya ujbol csak a sporolas, mara eljutottunk ota, hogy az A380-asokon mar a hidraulika sem redundans teljes mertekben es a legutolso tartalek rendszer csak teljesen manualisan, 10%-os kepessegekkel mukodik, tehat meg ha van is pilota, tudja is mit kell csinalni, ert is a rendszer vezerlesehez, akkor is csak 10%-os hatasfokkal tudja iranyitani a gepet, ami sok esetben effektive egyenlo az iranyitas hianyaval.