Berta Sándor

A nagy szupermarke­tek­be sem kell majd ember

Az Amazon Go rendszerének technológiáját eddig csak kisebb boltokban próbálták ki, de már nagy alapterületű áruházakban is tesztelik.

A The Wall Street Journal közölte, hogy nagy szupermarketekben is tesztelik az Amazon Go rendszert, amely térfigyelő kamerákra és fejlett algoritmusokra épül - utóbbi regisztrálja azt, hogy ki és milyen termékeket vesz le a polcokról. Az alapterület növelése azt jelenti, hogy a háttérben működő számítógépeknek egy időben több tárgyat is fel kell ismernie és követnie. Az Amazon ezért létrehozott Seattle városában egy boltot, amely legalább olyan nagy és komplex, mint egy szupermarket. A program célja, hogy a technológiát integrálják a Whole Foods üzleteibe. Eddig sem az Amazon, sem a Whole Foods nem kommentálta a hírt.


Besétálunk, levesszük a polcról ami kell, majd kimegyünk, a fizetés automatikus - viszont ehhez videókamerák elemzik a vásárlók minden egyes mozdulatát

A kereskedelmi konszern tudatában van, hogy mielőtt még létre tudná hozni a saját önkiszolgáló üzlethálózatát, mindenképpen komoly mértékben tesztelnie kell a kifejlesztett technológiáját. Ez utóbbira azért is szükség van, mert az első tapasztalatok koránt sem voltak kedvezőek. A nagyobb alapterület egyben több polcot és sokkal nagyobb termékválasztékot jelent. Egy átlagos Amazon Go üzlet alig 280 nm2 körül van, míg a cég által felvásárolt Whole Foods egységei átlagban 4500 négyzetméteren terülnek el. Probléma az is, hogy számos termék nem darabra van beárazva (mint például a szendvicsek), hanem súlyra (például a krumpli).

Az Amazon 2016 decemberében jelentette be Seattle városában az első pénztárak nélküli boltját, ahol szenzorok regisztrálják, hogy a vásárlók pontosan melyik termékeket vették le a polcokról és azokból hány darabot tettek bele a szatyraikba, a végösszeget pedig az adott személyek Amazon-számlájáról vonják le. A szolgáltatáshoz külön alkalmazás is jár, annak letöltése nélkül nem is lehet bemenni a szupermarketbe. Pár hónappal nyitás után nyilvánvalóvá vált, hogy a rendszer nem elég kiforrott, mert egyszerre 20-nál több vásárlót nem tud kiszolgálni, a nagy embertömeg ugyanis megzavarja. Az első tesztek során kiderült, hogy a kínálat rendkívül jó, minőségi, de erősen korlátozott és az emberek szinte csak a legfontosabb dolgokat vásárolhatták meg. Az Amazon 2021-ig háromezer Amazon Go üzletet akar nyitni, amelyek elsősorban az Amerikai Egyesült Államokban működnének.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bmw #13
    +1
  • esztyopa #12
    "Tehát a termékeket követnék és azonositanák nem a vevőt"
    Hogy is van ez?
    Akkor kinek is számláznának?
    A Vöröskeresztnek? Vagy egy jótékonysági alapnak?
  • csicso82 #11
    Mindig ez a duma aztán az alja munkát még most is emberek végzik.
  • kvp #10
    "Én úgy gondolom hogy a gépesítés után nagy szupermarketek sem lesznek, otthonról történik a vásárlás."

    Ez mar azert sokkal kenyelmesebb megoldasnak tunik, foleg ha a berkoltseg hianyaban dragabb sem lesz. (ehhez a gepesitett szallitasi koltseget fedeznie kell a megsporolt berkoltsegnek)
  • aemus #9
    "A nagy szupermarke­tek­be sem kell majd ember"

    Én úgy gondolom hogy a gépesítés után nagy szupermarketek sem lesznek, otthonról történik a vásárlás.
  • ostoros #8
    Vásárlóra se számítsanak akkor! A Tesconak az "önkiszolgáló" pénztárát is bojkottálom, ha egy évben egyszer kénytelen vagyok bemenni.
  • repvez #7
    csak miért nem egy egyszerübb modszert váálasztanak ahelyett, hogy monitorozzák a vásárlókat , hogy mikor mit vett le ahelyett egy NFC matrica elég lenne a termékekre vagy valami azonositó , hogy érzékelni tudja a rendszer, hogy melyik termék hagyta el a boltot és azután számlázna.
    Tehát a termékeket követnék és azonositanák nem a vevőt.
    Kevesebb személyiségi aggályt generálna és egyszerübb is lenne.
    De persze ez nem lenne jó az embereek megfigyelését legalizált formában fejleszteni.
  • wraithLord #6
    "Azt, hogy mit vásárolsz eddig is követte minden áruházlánc."
    Igen, általában mindennek van egy kevésbé hatékony elődje. Ezt hívják fejlődésnek.
  • kvp #5
    "Sok boltnak meg nem nagy plusz bevétel ha éjszaka is nyitva vannak. Nem véletlen, hogy az egyesült államokban és ott is jómódú környékeken akarják nyitni."

    Biztonsagi szemelyzet meg ugyebar tovabbra is kell, mert kulonben kiramoljak a boltot, es a kamerakkal egyutt viszik el az arut. Automata fegyveres robotokat meg egy kormany sem nezne szivesen civil (nem allami) cegek alkalmazasaban.

    Az igazi kerdes az, hogy nagyobb vasarloterheles mellett, tehat amikor tenyleg tomeg van es lepi is alig lehet akkor mi eri meg jobban:
    -az Amazon fele kameras rendszer
    -az Europaban is hasznalt felautomata penztarak (ahol a vasarlo maga huzza le a vonalkodokat)
    -a kinai rfid-s megoldasok a kijarati zsilipekkel

    Az utolsohoz meg orseg sem kell, mert mind befele, mind kifele biztonsagos megerositett dupla ajtos zsilipen kell athaladni. Ez ejjel nappali boltokhoz, nem annyira jo kornyekeken jelenleg a legjobb megoldasnak tunik. A masodik mar mindenutt van itthon is, legalabbis rengeteg pesti boltban (ikea, tesco, interspar) penztarosok helyett mar 50%-ban ilyenek vannak. Az Amazon megoldasat viszont szemely szerint meg nem lattam eloben...
  • grobs #4
    Azt, hogy mit vásárolsz eddig is követte minden áruházlánc. Ezért vannak a pontgyűjtő kártyák. Ennek a rendszernek az előnye, hogy a gép nem fárad el, így 7/24 nyitva lehet plusz költség nélkül. A világ egyes részein talán van értelme, de itt nálunk annak a 6 lidl dolgozónak a bére alacsonyabb mint egy ilyen rendszer karbantartása, üzemeltetése. Sok boltnak meg nem nagy plusz bevétel ha éjszaka is nyitva vannak. Nem véletlen, hogy az egyesült államokban és ott is jómódú környékeken akarják nyitni.