Berta Sándor
Ultimátumot adott az illetékes EU-biztos a Facebooknak
A közösségi portált a hiányos fogyasztóvédelem miatt támadták.
Vera Jourova, az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa kijelentette, hogy nem titkolja tovább azt, hogy nagyon türelmetlen amiatt, hogy a Facebook elégtelen módon alkalmazza az európai fogyasztóvédelmi szabályokat. Az utóbbiakkal kapcsolatos egyeztetések már két éve zajlanak az EU illetékesei és az amerikai társság között, s Jourova türelme elfogyott. A politikus gyakorlatilag ultimátumot adott a tengerentúli társaságnak: ez év végéig van lehetősége arra, hogy az összes aggályra reagáljon és minden vitatott dolgot orvosoljon. Amennyiben ezt nem teszi meg, akkor a nemzeti hatóságok komoly pénzbüntetésekkel sújthatják az óriáscéget. "Eredményeket akarok látni" - szögezte le az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa.
Az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi hatóságok elsősorban azt vetik a Facebook szemére, hogy a felhasználói előtt gyakorlatilag elhallgatja azt, hogy az adataikat kereskedelmi célokra is felhasználja. A bizottság tájékoztatása szerint a közösségi platform által elvégzett eddigi módosítások "nagyon korlátozottak". Csak kevesen tudják, hogy az információikat a vállalat továbbítja harmadik fél számára is és hogy a Facebooké minden jog az összes feltöltött adattal és fotóval kapcsolatban. Jourova rámutatott, hogy az utóbbi még azután is igaz, hogy ha valaki időközben törölte a Facebook-fiókját.
Tény, hogy a közösségi platform számos változtatást eszközölt a márciusban kirobbant Cambridge Analytica botrány után, így például az alkalmazásokat kínáló vállalkozások már nem férhetnek hozzá minden további nélkül a különböző információkhoz. Emellett a közösségi honlap nagy erőfeszítéseket tett az álhírek elleni küzdelemben is. Mindez azonban nem elegendő az Európai Bizottság számára, amely a fogyasztóvédelem területén nagyobb erőfeszítéseket sürgetett. Főként a jogellenes tartalmak bejelentésére és törlésének kérésére használt eljárást érintő változtatások elégtelenek. Ennek előzménye, hogy a bizottság tavaly márciusban felszólította a Facebookot, a Twittert és a Google+-t működtető Alphabetet, hogy mihamarabb hozzák összhangba működésüket az uniós előírásokkal a felhasználók megtévesztésének visszaszorítása érdekében.
"Szennycsatornává vált a Facebook-profilom"
Az Európai Bizottság adatai alapján a Facebooknak Európában mintegy 380 millió regisztrált tagja van. Jourova kiemelte: azt akarják, hogy a közösségi oldal teljesen átlátható legyen, abban a tekintetben is, hogy miként működnek a szolgáltatásai és hogyan keres pénzt. Amennyiben nem lesz változás, úgy a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok az új esztendő kezdetétől megfontolhatják a pénzbüntetések alkalmazását. A politikus már korábban törölte a Facebook-fiókját, mert az gyakorlatilag "szennycsatornává" vált a túlzottan sértő hangvételű üzenetek miatt. Az európai uniós biztos nagyon sok kritikus hangvételű e-mailt kap és azokra válaszol is, ha nem tartalmaznak sértéseket és nem vulgárisak.
Vera Jourova, az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa kijelentette, hogy nem titkolja tovább azt, hogy nagyon türelmetlen amiatt, hogy a Facebook elégtelen módon alkalmazza az európai fogyasztóvédelmi szabályokat. Az utóbbiakkal kapcsolatos egyeztetések már két éve zajlanak az EU illetékesei és az amerikai társság között, s Jourova türelme elfogyott. A politikus gyakorlatilag ultimátumot adott a tengerentúli társaságnak: ez év végéig van lehetősége arra, hogy az összes aggályra reagáljon és minden vitatott dolgot orvosoljon. Amennyiben ezt nem teszi meg, akkor a nemzeti hatóságok komoly pénzbüntetésekkel sújthatják az óriáscéget. "Eredményeket akarok látni" - szögezte le az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa.
Az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi hatóságok elsősorban azt vetik a Facebook szemére, hogy a felhasználói előtt gyakorlatilag elhallgatja azt, hogy az adataikat kereskedelmi célokra is felhasználja. A bizottság tájékoztatása szerint a közösségi platform által elvégzett eddigi módosítások "nagyon korlátozottak". Csak kevesen tudják, hogy az információikat a vállalat továbbítja harmadik fél számára is és hogy a Facebooké minden jog az összes feltöltött adattal és fotóval kapcsolatban. Jourova rámutatott, hogy az utóbbi még azután is igaz, hogy ha valaki időközben törölte a Facebook-fiókját.
Tény, hogy a közösségi platform számos változtatást eszközölt a márciusban kirobbant Cambridge Analytica botrány után, így például az alkalmazásokat kínáló vállalkozások már nem férhetnek hozzá minden további nélkül a különböző információkhoz. Emellett a közösségi honlap nagy erőfeszítéseket tett az álhírek elleni küzdelemben is. Mindez azonban nem elegendő az Európai Bizottság számára, amely a fogyasztóvédelem területén nagyobb erőfeszítéseket sürgetett. Főként a jogellenes tartalmak bejelentésére és törlésének kérésére használt eljárást érintő változtatások elégtelenek. Ennek előzménye, hogy a bizottság tavaly márciusban felszólította a Facebookot, a Twittert és a Google+-t működtető Alphabetet, hogy mihamarabb hozzák összhangba működésüket az uniós előírásokkal a felhasználók megtévesztésének visszaszorítása érdekében.
"Szennycsatornává vált a Facebook-profilom"
Az Európai Bizottság adatai alapján a Facebooknak Európában mintegy 380 millió regisztrált tagja van. Jourova kiemelte: azt akarják, hogy a közösségi oldal teljesen átlátható legyen, abban a tekintetben is, hogy miként működnek a szolgáltatásai és hogyan keres pénzt. Amennyiben nem lesz változás, úgy a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok az új esztendő kezdetétől megfontolhatják a pénzbüntetések alkalmazását. A politikus már korábban törölte a Facebook-fiókját, mert az gyakorlatilag "szennycsatornává" vált a túlzottan sértő hangvételű üzenetek miatt. Az európai uniós biztos nagyon sok kritikus hangvételű e-mailt kap és azokra válaszol is, ha nem tartalmaznak sértéseket és nem vulgárisak.