Berta Sándor
Elsősorban a fiatalok hagyják ott a Facebookot
Újabb adatok támasztják alá azt, hogy a közösségi oldal már koránt sem olyan népszerű, mint korábban.
A Pew Research Center a tanulmányában azt írta, hogy az Amerikai Egyesült Államokban a Facebook-tagok 42 százaléka döntött úgy tavaly, hogy átmenetileg felfüggeszti az online közösségi tevékenységét. A megkérdezettek 26 százaléka nyilatkozta azt, hogy törli a Facebook alkalmazását az okostelefonjáról, míg 54 százalékuk módosította a magánélet védelmével foglalkozó beállításokat. Az elmúlt egy esztendőben a felhasználók 74 százaléka élt a felsorolt három lépés egyikével.
A tanulmány szerzői azt gyanítják, hogy ezek a válaszok egyértelműen a március végén kirobbant Cambridge Analytica botrányra, valamint a Time Well Spent nevű mozgalomra vezethetők vissza. Érdekesség, hogy elsősorban a fiatalok látogatják a korábbinál kevesebbszer a közösségi platformot. A megkérdezett 18 és 29 év közötti személyek 44 százaléka mondta azt, hogy az elmúlt egy évben törölte a Facebook alkalmazását az okostelefonjáról, míg a 65 évesnél idősebbeknél ez az arány 12 százalék volt. Hasonló volt a helyzet a magánélet védelmével kapcsolatos beállításoknál: a 30 évesnél fiatalabbak 64 százaléka eszközölt változtatásokat, míg ugyanezt a 65 évesnél idősebbeknek csak a kevesebb, mint egyharmada tette meg.
Más felmérések is alátámasztják ezt a csökkenést, például Nagy-Britanniában 700 000-rel kevesebb tinédzser és 24 évesnél fiatalabb felnőtt van jelen a Facebookon, mint egy évvel ezelőtt. A 12 és 17 év közöttiek tábora 300 000-rel, míg a 18 és 24 év közöttieké 400 000-rel csökkent, ezzel szemben az 55 évesnél idősebbek tábora 500 000 új taggal növekedett. Immár ők számítanak a második legnagyobb felhasználói csoportnak a platformon. Ausztriában a 11 és 17 év közöttiek körében szintén már nem a Facebook a legnépszerűbb közösségi oldal, hanem a WhatsApp (93%) és a YouTube (90%). A legnagyobb visszaesést a Facebook (mínusz 21%) és a Twitter (mínusz 11%) könyvelhette el. Az ok, hogy a fiatalok elsősorban már csak hírcsatornaként tekintenek a Facebookra és nem közösségi honlapként, ezzel párhuzamosan egyre népszerűbb az Instagram és a Snapchat. A képek és a videók ugyanis egyre fontosabb szerepet töltenek be a tinédzserek és a fiatal felnőttek életében, s ez egyaránt igaz Nagy-Britanniára és Ausztriára.
A Pew Research Center a tanulmányában azt írta, hogy az Amerikai Egyesült Államokban a Facebook-tagok 42 százaléka döntött úgy tavaly, hogy átmenetileg felfüggeszti az online közösségi tevékenységét. A megkérdezettek 26 százaléka nyilatkozta azt, hogy törli a Facebook alkalmazását az okostelefonjáról, míg 54 százalékuk módosította a magánélet védelmével foglalkozó beállításokat. Az elmúlt egy esztendőben a felhasználók 74 százaléka élt a felsorolt három lépés egyikével.
A tanulmány szerzői azt gyanítják, hogy ezek a válaszok egyértelműen a március végén kirobbant Cambridge Analytica botrányra, valamint a Time Well Spent nevű mozgalomra vezethetők vissza. Érdekesség, hogy elsősorban a fiatalok látogatják a korábbinál kevesebbszer a közösségi platformot. A megkérdezett 18 és 29 év közötti személyek 44 százaléka mondta azt, hogy az elmúlt egy évben törölte a Facebook alkalmazását az okostelefonjáról, míg a 65 évesnél idősebbeknél ez az arány 12 százalék volt. Hasonló volt a helyzet a magánélet védelmével kapcsolatos beállításoknál: a 30 évesnél fiatalabbak 64 százaléka eszközölt változtatásokat, míg ugyanezt a 65 évesnél idősebbeknek csak a kevesebb, mint egyharmada tette meg.
Más felmérések is alátámasztják ezt a csökkenést, például Nagy-Britanniában 700 000-rel kevesebb tinédzser és 24 évesnél fiatalabb felnőtt van jelen a Facebookon, mint egy évvel ezelőtt. A 12 és 17 év közöttiek tábora 300 000-rel, míg a 18 és 24 év közöttieké 400 000-rel csökkent, ezzel szemben az 55 évesnél idősebbek tábora 500 000 új taggal növekedett. Immár ők számítanak a második legnagyobb felhasználói csoportnak a platformon. Ausztriában a 11 és 17 év közöttiek körében szintén már nem a Facebook a legnépszerűbb közösségi oldal, hanem a WhatsApp (93%) és a YouTube (90%). A legnagyobb visszaesést a Facebook (mínusz 21%) és a Twitter (mínusz 11%) könyvelhette el. Az ok, hogy a fiatalok elsősorban már csak hírcsatornaként tekintenek a Facebookra és nem közösségi honlapként, ezzel párhuzamosan egyre népszerűbb az Instagram és a Snapchat. A képek és a videók ugyanis egyre fontosabb szerepet töltenek be a tinédzserek és a fiatal felnőttek életében, s ez egyaránt igaz Nagy-Britanniára és Ausztriára.