Berta Sándor
Európát ostromolják a kínai online kereskedők
A kínaiak szeretnék a termékeiket közvetlenül Európában eladni és radikálisan átalakítani a piacot.
A 44 éves Richard Liu kivételes üzletembernek számít a kínai technológiai szektorban, ugyanis nem műszaki végzettségű szakember, hanem szociológus. 2004-ben megalapította a JD.com kínai online kereskedőcéget, amely immár a második legnagyobbnak számít a helyi piacon, a múlt hónapban a Google is 500 millió dollárt fektetett be a cégbe. A kooperáció keretében a JD.com csatlakozik a Google Shopping projekthez. Az Alibabával ellentétben a JD.com a teljes beszállítói láncát ellenőrzi. Liu jelenlegi vagyonát 13 milliárd dollárra becsülik, ezzel az egyik leggazdagabb kínainak számít.
"Globálisan tervezek. Európába is értékesíteni akarok árucikkeket. Ezek nem csupán kínai termékek lennének, hanem akár helyiek is." - jelentette ki a menedzser. Richard Liu legnagyobb riválisukkal, az Amazonnal kapcsolatban óvatosan fogalmazott. "Az online kereskedelem egy nagy ágazat és nem jó, ha egyetlen szolgáltató kontrollálja a piacot. Ez sem a fogyasztóknak, sem Európának nem jó. Egy domináns piaci szereplő veszélyt jelent. A fogyasztóknak és a gyártóknak annál jobb, minél nagyobb a piaci verseny."
"Gyakran járok Európában, hogy a fogyasztókkal, a gyártókkal és a kormányokkal egyeztessek. Az év végéig elkészítjük és ismertetjük az európai piaccal kapcsolatos konkrét stratégiánkat. Nyitottak vagyunk, olyan logisztikai szolgáltatókkal akarunk együttműködni, mint a DHL vagy a UPS. Stratégiai partneri kapcsolatokat kötünk, ezáltal egy nagyon hatékony logisztikai rendszert építhetünk fel. Természetesen létre fogjuk hozni a saját központjaink hálózatát. A logisztikai szolgáltatóknak ugyanakkor nem egyszerűen az ügyfelei leszünk, hanem a stratégiai partnereik. Ezzel kapcsolatban intenzív tárgyalásokat folytatunk, de a végső döntés még nem született meg" - ecsetelte a JD.com alapítója.
A menedzser kifejtette, hogy már van egy irodájuk Párizsban, egy kutatóközpontjuk Cambridge területén, valamint vannak munkatársaik Londonban és Milánóban. Az év végéig nyitnak egy irodát Németországban is, emellett számos más európai városban is lesznek kirendeltségeik. Kínában már számos nagy ügyfelük van. Az európai logisztikai létesítményeik azért lesznek fontosak, mert bemutatják majd, hogy mennyire hatékonyak és milyen gyorsan működik náluk az árukezelés. Ezáltal reklámozhatják a technikájukat és bemutathatják a megoldásaik képességeit.
A technológia nem ismer határokat és ami jól működik Kínában, az kontinensünkön is alkalmazható. A legtöbb európai logisztikai központ a gépekre összpontosít, a JD viszont a mesterséges intelligenciára. A vezető folyamatosan hangsúlyozta, hogy az európai cégeket partnernek, és nem konkurensnek tartja. "A JD.com a hosszú távú üzletre összpontosít, nem akarunk rövid távon nyereséget termelni. Számomra alapvető kérdésekről van szó, például hogyan tudok jobb szolgáltatást nyújtani az ügyfeleimnek. Nekem nem a nyereség a fontos, hanem az, hogy a legjobb szolgáltató legyünk az egyik piacon. Kínában már azok vagyunk."
"Az ügyfelek részéről a legnagyobb fokú bizalommal szembesültünk. Ez hosszú távon sokkal fontosabb, mint a nagy nyereség. De meggyőződésem, hogy nagyon magas nyereségrátákat érhetünk el. Hét évvel később jelentünk meg a piacon, mint az Alibaba. Az alapítás óta eltelt 14 évben magasabb nyereségrátákat értünk el, mint a versenytársaink. Biztos vagyok abban, hogy néhány év múlva jelentősen nagyobbak leszünk, mint a Alibaba mind a bevétel, a globális forgalom és a nyereség tekintetében" - emelte ki Richard Liu.
A JD.com alapítója leszögezte, hogy a befektetésekkel kapcsolatos korlátozások a téves utat jelentik. Európának és minden országnak nyitottnak kell lennie. Kína a legfontosabb piac az európai autók számára. Ebből mind a két fél profitál. Álláspontja szerint a kínai központi kormány egyre jobban nyit a külföld felé és nagyon reméli, hogy az Amerikai Egyesült Államok és Kína egyezségre fog jutni. Amennyiben valóban kereskedelmi háború törne ki a két fél között, akkor az egy esély lehetne Európa számára és akkor biztosan több terméket vásárolnának a kontinensen azért, hogy azokat a kínai piacon értékesítsék.
A 44 éves Richard Liu kivételes üzletembernek számít a kínai technológiai szektorban, ugyanis nem műszaki végzettségű szakember, hanem szociológus. 2004-ben megalapította a JD.com kínai online kereskedőcéget, amely immár a második legnagyobbnak számít a helyi piacon, a múlt hónapban a Google is 500 millió dollárt fektetett be a cégbe. A kooperáció keretében a JD.com csatlakozik a Google Shopping projekthez. Az Alibabával ellentétben a JD.com a teljes beszállítói láncát ellenőrzi. Liu jelenlegi vagyonát 13 milliárd dollárra becsülik, ezzel az egyik leggazdagabb kínainak számít.
"Globálisan tervezek. Európába is értékesíteni akarok árucikkeket. Ezek nem csupán kínai termékek lennének, hanem akár helyiek is." - jelentette ki a menedzser. Richard Liu legnagyobb riválisukkal, az Amazonnal kapcsolatban óvatosan fogalmazott. "Az online kereskedelem egy nagy ágazat és nem jó, ha egyetlen szolgáltató kontrollálja a piacot. Ez sem a fogyasztóknak, sem Európának nem jó. Egy domináns piaci szereplő veszélyt jelent. A fogyasztóknak és a gyártóknak annál jobb, minél nagyobb a piaci verseny."
"Gyakran járok Európában, hogy a fogyasztókkal, a gyártókkal és a kormányokkal egyeztessek. Az év végéig elkészítjük és ismertetjük az európai piaccal kapcsolatos konkrét stratégiánkat. Nyitottak vagyunk, olyan logisztikai szolgáltatókkal akarunk együttműködni, mint a DHL vagy a UPS. Stratégiai partneri kapcsolatokat kötünk, ezáltal egy nagyon hatékony logisztikai rendszert építhetünk fel. Természetesen létre fogjuk hozni a saját központjaink hálózatát. A logisztikai szolgáltatóknak ugyanakkor nem egyszerűen az ügyfelei leszünk, hanem a stratégiai partnereik. Ezzel kapcsolatban intenzív tárgyalásokat folytatunk, de a végső döntés még nem született meg" - ecsetelte a JD.com alapítója.
A menedzser kifejtette, hogy már van egy irodájuk Párizsban, egy kutatóközpontjuk Cambridge területén, valamint vannak munkatársaik Londonban és Milánóban. Az év végéig nyitnak egy irodát Németországban is, emellett számos más európai városban is lesznek kirendeltségeik. Kínában már számos nagy ügyfelük van. Az európai logisztikai létesítményeik azért lesznek fontosak, mert bemutatják majd, hogy mennyire hatékonyak és milyen gyorsan működik náluk az árukezelés. Ezáltal reklámozhatják a technikájukat és bemutathatják a megoldásaik képességeit.
A technológia nem ismer határokat és ami jól működik Kínában, az kontinensünkön is alkalmazható. A legtöbb európai logisztikai központ a gépekre összpontosít, a JD viszont a mesterséges intelligenciára. A vezető folyamatosan hangsúlyozta, hogy az európai cégeket partnernek, és nem konkurensnek tartja. "A JD.com a hosszú távú üzletre összpontosít, nem akarunk rövid távon nyereséget termelni. Számomra alapvető kérdésekről van szó, például hogyan tudok jobb szolgáltatást nyújtani az ügyfeleimnek. Nekem nem a nyereség a fontos, hanem az, hogy a legjobb szolgáltató legyünk az egyik piacon. Kínában már azok vagyunk."
"Az ügyfelek részéről a legnagyobb fokú bizalommal szembesültünk. Ez hosszú távon sokkal fontosabb, mint a nagy nyereség. De meggyőződésem, hogy nagyon magas nyereségrátákat érhetünk el. Hét évvel később jelentünk meg a piacon, mint az Alibaba. Az alapítás óta eltelt 14 évben magasabb nyereségrátákat értünk el, mint a versenytársaink. Biztos vagyok abban, hogy néhány év múlva jelentősen nagyobbak leszünk, mint a Alibaba mind a bevétel, a globális forgalom és a nyereség tekintetében" - emelte ki Richard Liu.
A JD.com alapítója leszögezte, hogy a befektetésekkel kapcsolatos korlátozások a téves utat jelentik. Európának és minden országnak nyitottnak kell lennie. Kína a legfontosabb piac az európai autók számára. Ebből mind a két fél profitál. Álláspontja szerint a kínai központi kormány egyre jobban nyit a külföld felé és nagyon reméli, hogy az Amerikai Egyesült Államok és Kína egyezségre fog jutni. Amennyiben valóban kereskedelmi háború törne ki a két fél között, akkor az egy esély lehetne Európa számára és akkor biztosan több terméket vásárolnának a kontinensen azért, hogy azokat a kínai piacon értékesítsék.