Berta Sándor
Vásárlási funkció jön az Instagramon
A platformon keresztül a jövőben a cégek és a bloggerek akár közvetlenül is eladásra kínálhatják majd a termékeiket.
Az Instagram kisérleti jelleggel új vásárlási funkciót vezetett be egyes országokban. Az újításnak köszönhetően feleslegessé válnak az eddigi termékkeresések. Amennyiben egy felhasználónak tetszik egy táska vagy egy fürdőruha, akkor elegendő egyetlen kattintás az adott termékre és a rendszer máris megjeleníti az árat és a kiegészítő információkat. A változtatás ugyan apróságnak tűnik, de alapjaiban változtathatja meg a kereskedelmet és a jelenlegi viszonyokat.
A rendszer azokat a képeket, amelyekben vásárlási hivatkozások vannak elhelyezve, egy kis bevásárlótáskás szimbólummal jelöli. Fotónként legfeljebb öt termék jelölhető meg ilyen módon. Aki rákattint a felvételekre, az egy linken keresztül közvetlenül eljuthat a gyártó online boltjába, ahol a vásárlás lebonyolítható. A feltételek között van, hogy az adott üzletek rendelkezzenek Instagram-hozzáféréssel, amely viszont Facebook-fiókhoz (az fotómegosztó tulajdonosához) kötődik. A funkció bevezetése ébresztőt jelent Európában a hagyományos kereskedelem számára, most először nyílik ugyanis lehetőség az online kereskedelmi piac újrafelosztására és az Amazon mellett először jelenhet meg egy másik erős szereplő. Az Instagram új minőséget jelenthet a kereskedelmi konszernnel való versenyben.
Az Instagram abban hasonlít az Amazonra, hogy ugyanúgy nem számít hagyományos kereskedelmi társaságnak és világszerte több mint 800 millió felhasználója van. A vásárlási funkciót fokozatosan vezetik be néhány másik európai államban. Az Amerikai Egyesült Államokban már 2016 vége óta tesztelik a funkciót, a folyamatban 30 000 vállalat vesz részt.
Az nyilvánvaló, hogy az új funkció nem fogja egyik napról a másikra az Amazon legnagyobb riválisává tenni az Instagramot, ráadásul a kereskedelmi konszernnek van egy hatalmas előnye: minden vetélytársánál jobban ismeri a felhasználói fogyasztói szokásait. Pontosan tudja azt, hogy nem kapcsolódik minden keresés, lájk vagy kattintás vásárlási szándékhoz. A korábbi tranzakciók alapján tisztában van az ügyfelei pénzügyi lehetőségeivel is és azzal, hogy ruházati cikkekért, játékokért vagy más termékekért hajlandók több pénzt kiadni. Az óriáscég legnagyobb előnye az adatok pontos elemzése. A vásárlásokat és a marketinget irányító algoritmusok nem csupán az ügyfelek szokásait elemzik, hanem az ünnep- és a szabadnapok időjárását vagy a helyi gazdaság adatait is.
Ugyanakkor az Instagram vásárlási funkciójában szintén hatalmas potenciál rejlik, amelynek köszönhetően a platform az Amazon komoly kihívójává válhat a közeljövőben.
Az Instagram kisérleti jelleggel új vásárlási funkciót vezetett be egyes országokban. Az újításnak köszönhetően feleslegessé válnak az eddigi termékkeresések. Amennyiben egy felhasználónak tetszik egy táska vagy egy fürdőruha, akkor elegendő egyetlen kattintás az adott termékre és a rendszer máris megjeleníti az árat és a kiegészítő információkat. A változtatás ugyan apróságnak tűnik, de alapjaiban változtathatja meg a kereskedelmet és a jelenlegi viszonyokat.
A rendszer azokat a képeket, amelyekben vásárlási hivatkozások vannak elhelyezve, egy kis bevásárlótáskás szimbólummal jelöli. Fotónként legfeljebb öt termék jelölhető meg ilyen módon. Aki rákattint a felvételekre, az egy linken keresztül közvetlenül eljuthat a gyártó online boltjába, ahol a vásárlás lebonyolítható. A feltételek között van, hogy az adott üzletek rendelkezzenek Instagram-hozzáféréssel, amely viszont Facebook-fiókhoz (az fotómegosztó tulajdonosához) kötődik. A funkció bevezetése ébresztőt jelent Európában a hagyományos kereskedelem számára, most először nyílik ugyanis lehetőség az online kereskedelmi piac újrafelosztására és az Amazon mellett először jelenhet meg egy másik erős szereplő. Az Instagram új minőséget jelenthet a kereskedelmi konszernnel való versenyben.
Az Instagram abban hasonlít az Amazonra, hogy ugyanúgy nem számít hagyományos kereskedelmi társaságnak és világszerte több mint 800 millió felhasználója van. A vásárlási funkciót fokozatosan vezetik be néhány másik európai államban. Az Amerikai Egyesült Államokban már 2016 vége óta tesztelik a funkciót, a folyamatban 30 000 vállalat vesz részt.
Az nyilvánvaló, hogy az új funkció nem fogja egyik napról a másikra az Amazon legnagyobb riválisává tenni az Instagramot, ráadásul a kereskedelmi konszernnek van egy hatalmas előnye: minden vetélytársánál jobban ismeri a felhasználói fogyasztói szokásait. Pontosan tudja azt, hogy nem kapcsolódik minden keresés, lájk vagy kattintás vásárlási szándékhoz. A korábbi tranzakciók alapján tisztában van az ügyfelei pénzügyi lehetőségeivel is és azzal, hogy ruházati cikkekért, játékokért vagy más termékekért hajlandók több pénzt kiadni. Az óriáscég legnagyobb előnye az adatok pontos elemzése. A vásárlásokat és a marketinget irányító algoritmusok nem csupán az ügyfelek szokásait elemzik, hanem az ünnep- és a szabadnapok időjárását vagy a helyi gazdaság adatait is.
Ugyanakkor az Instagram vásárlási funkciójában szintén hatalmas potenciál rejlik, amelynek köszönhetően a platform az Amazon komoly kihívójává válhat a közeljövőben.