Berta Sándor
Technológiai háború zajlik az USA és Kína között?
A két ország valójában nem is kereskedelmi háborút vív egymással, hanem azt akarja eldönteni, hogy műszaki területen melyikük az erősebb.
Terry Gou, a Foxconn (Hon Hai Precision Industry) vezérigazgatója kijelentette, hogy az Amerikai Egyesült Államok és Kína közötti vita jelenleg elsősorban egy technológiai és nem pedig kereskedelmi háború. A tajvani társaság az elektronikai termékek területén a világ legnagyobb szerződéses gyártójának számít és érzékenyen érintik az USA kontra Kína villongások. A menedzser nem véletlenül fogalmazott úgy, hogy vállalata történetének legnagyobb aktuális kihívása előtt áll és számos részlege megfelelő terveket készít arra, hogy alkalmazkodni tudjon a folyamatosan változó helyzethez.
Donald Trump nemrég 50 milliárd dollárnyi kínai importárura vetett ki vámokat, melyre természetesen Kína egyenértékű választ adott, és - elsősorban marhahúsra, szárnyasokra, dohányárura és gépkocsikra - kivetendő, 50 milliárd dollár értékű tarifaemelésről hozott döntést. Ezután az amerikai elnök bejelentette, hogy "megtorlásként" további 200 milliárd dollár értékben kíván védővámot kivetni kínai termékekre. "Kína legutóbbi cselekedete egyértelműen jelzi eltökéltségét, hogy fenntartsa az Egyesült Államok állandó és tisztességtelen hátrányos helyzetét, amit nagy, 376 milliárd dolláros kereskedelmi deficitünk is jelez" - hangoztatta az amerikai elnök közleménye.
Az esetet értékelve Terry Gou a Foxconn munkatársainak éves találkozóján kifejtette, hogy a napjainkban zajló vita annak eldöntésére is szolgál, hogy a termékek gyártásánál melyik állam lehet kedvezőbb helyzetben. A Foxconn számára a cél egyértelmű: minél jobban kimaradni a vitából és megvédeni a piacokat, illetve a beszállítói láncot. Ráadásul a cégnek egyensúlyoznia is kell, hiszen a legfontosabb ügyfele az Apple, de ott van még a Hewlett-Packard és a Dell is, miközben a kínai gyártók szintén fontos partnerei, például a Huawei, a Vivo, az Oppo és a Lenovo. A vállalat ezért ebben a háborúban nagyon sokat veszíthet és a büntetővámok bevezetése elsősorban a termékek kiszállításában okozhatna fennakadásokat. Ezt a helyzetet az ázsiai országokban lévő raktárakkal jelentős részben ki lehet védeni, de az USA-ba való termékszállításakor így is lehetnek problémák.
A The Wall Street Journal című lap szerint a védővámok bevezetését az amerikai elnök nyomásgyakorlásként alkalmazza, annak érdekében, hogy így kényszerítse tárgyalóasztalhoz az Egyesült Államok kereskedelmi partnereit, és végső soron rábírja őket piacaik nagyobb mértékű megnyitására az amerikai termékek előtt.
Terry Gou, a Foxconn (Hon Hai Precision Industry) vezérigazgatója kijelentette, hogy az Amerikai Egyesült Államok és Kína közötti vita jelenleg elsősorban egy technológiai és nem pedig kereskedelmi háború. A tajvani társaság az elektronikai termékek területén a világ legnagyobb szerződéses gyártójának számít és érzékenyen érintik az USA kontra Kína villongások. A menedzser nem véletlenül fogalmazott úgy, hogy vállalata történetének legnagyobb aktuális kihívása előtt áll és számos részlege megfelelő terveket készít arra, hogy alkalmazkodni tudjon a folyamatosan változó helyzethez.
Donald Trump nemrég 50 milliárd dollárnyi kínai importárura vetett ki vámokat, melyre természetesen Kína egyenértékű választ adott, és - elsősorban marhahúsra, szárnyasokra, dohányárura és gépkocsikra - kivetendő, 50 milliárd dollár értékű tarifaemelésről hozott döntést. Ezután az amerikai elnök bejelentette, hogy "megtorlásként" további 200 milliárd dollár értékben kíván védővámot kivetni kínai termékekre. "Kína legutóbbi cselekedete egyértelműen jelzi eltökéltségét, hogy fenntartsa az Egyesült Államok állandó és tisztességtelen hátrányos helyzetét, amit nagy, 376 milliárd dolláros kereskedelmi deficitünk is jelez" - hangoztatta az amerikai elnök közleménye.
Az esetet értékelve Terry Gou a Foxconn munkatársainak éves találkozóján kifejtette, hogy a napjainkban zajló vita annak eldöntésére is szolgál, hogy a termékek gyártásánál melyik állam lehet kedvezőbb helyzetben. A Foxconn számára a cél egyértelmű: minél jobban kimaradni a vitából és megvédeni a piacokat, illetve a beszállítói láncot. Ráadásul a cégnek egyensúlyoznia is kell, hiszen a legfontosabb ügyfele az Apple, de ott van még a Hewlett-Packard és a Dell is, miközben a kínai gyártók szintén fontos partnerei, például a Huawei, a Vivo, az Oppo és a Lenovo. A vállalat ezért ebben a háborúban nagyon sokat veszíthet és a büntetővámok bevezetése elsősorban a termékek kiszállításában okozhatna fennakadásokat. Ezt a helyzetet az ázsiai országokban lévő raktárakkal jelentős részben ki lehet védeni, de az USA-ba való termékszállításakor így is lehetnek problémák.
A The Wall Street Journal című lap szerint a védővámok bevezetését az amerikai elnök nyomásgyakorlásként alkalmazza, annak érdekében, hogy így kényszerítse tárgyalóasztalhoz az Egyesült Államok kereskedelmi partnereit, és végső soron rábírja őket piacaik nagyobb mértékű megnyitására az amerikai termékek előtt.