Berta Sándor
Túlélik-e a mozik a streamplatformok erősödését?
Az online videoszolgáltatások megjelenése és elterjedése alaposan megváltoztatta az erőviszonyokat. A filmszínházak próbálnak lépést tartani a fejlődéssel, de kérdéses, hogy hosszú távon megmaradnak-e.
Az amerikai mozik az esztendő második negyedévében 3,3 milliárd dolláros rekordbevételt könyvelhettek el az olyan alkotásoknak köszönhetően, mint a Bosszúállók: Végtelen háború és A hihetetlen család 2. Az adott időszakban a moziipar 22 százalékkal több bevételt ért el, mint a tavalyi esztendő hasonló időszakában.
A Netflix vagy az Amazon sikereihez képest ez az eredmény ugyanakkor úgy tűnik, mint ha csupán egy csepp lenne a tengerben. Ennek ellenére hiba lenne leírni a mozikat. Ahogy Jason Squire, a USC School of Cinematics Art professzora rámutatott, a filmszínházak eltűnését már sok éve folyamatosan prognosztizálják. Ez már évtizedekkel ezelőtt, a videorekorder bevezetésekor megtörtént, majd ugyanez volt az internet elterjedésekor is. A streampiac és a hagyományos mozik közötti konkurenciaharc viszont erősíti a kreativitást és más pozitív dolgokat is hoz magával, például több az elérhető tartalom.
A stream-szolgáltatások elterjedése komoly hatással van a hollywoodi eladási számokra. Tavaly például az amerikai mozik olyan kevés jegyet adtak el, amire 1992 óta nem volt példa. Csak a megemelt áraknak volt köszönhető, hogy a bevételek nem csökkentek drasztikus mértékben. A filmstúdiók folyamatosan nyomás alatt vannak. Eközben az AT&T tulajdonába került a Time Warner és azzal együtt a Warner Bros., míg a Rupert Murdoch tulajdonában lévő 20th Century Foxért a Disney és a Comcast verseng. A filmek költségvetései és a marketingkiadásai az egekben vannak, a filmstúdiók legszívesebben a bevált alkotásokra építenek. A filmkészítés egy hatalmas pénzügyi szerencsejátékká vált.
Sharon Waxman amerikai újságíró, a The Wrap nevű filmes portál alapítója nemrég még a nagy filmstúdiók végét prognosztizálta. Számára a jövő erős piaci szereplői az olyan platformok, mint a Netflix, az Amazon, az Apple és a Google. A közös jellemző a saját produkciók előtérbe helyezése és a hollywoodi sztárok szerződtetése. A mozik eközben megpróbálnak műszaki különlegességekkel minél több embert becsábítani a vetítésekre. Így előtérbe kerülhetnek a virtuális valóság megoldások, de akár a sport- vagy zenei rendezvények élő közvetítései is.
Squire szerint egyre több ajánlat lesz elérhető a piacon és az egyik legizgalmasabb dolognak a kis költségvetésű művek tűnnek. Akár az egyes színészek is elkészíthetik majd a produkcióikat, miközben sem a filmstúdiókra, sem a stream-platformokra nem kell támaszkodniuk.
Az amerikai mozik az esztendő második negyedévében 3,3 milliárd dolláros rekordbevételt könyvelhettek el az olyan alkotásoknak köszönhetően, mint a Bosszúállók: Végtelen háború és A hihetetlen család 2. Az adott időszakban a moziipar 22 százalékkal több bevételt ért el, mint a tavalyi esztendő hasonló időszakában.
A Netflix vagy az Amazon sikereihez képest ez az eredmény ugyanakkor úgy tűnik, mint ha csupán egy csepp lenne a tengerben. Ennek ellenére hiba lenne leírni a mozikat. Ahogy Jason Squire, a USC School of Cinematics Art professzora rámutatott, a filmszínházak eltűnését már sok éve folyamatosan prognosztizálják. Ez már évtizedekkel ezelőtt, a videorekorder bevezetésekor megtörtént, majd ugyanez volt az internet elterjedésekor is. A streampiac és a hagyományos mozik közötti konkurenciaharc viszont erősíti a kreativitást és más pozitív dolgokat is hoz magával, például több az elérhető tartalom.
A stream-szolgáltatások elterjedése komoly hatással van a hollywoodi eladási számokra. Tavaly például az amerikai mozik olyan kevés jegyet adtak el, amire 1992 óta nem volt példa. Csak a megemelt áraknak volt köszönhető, hogy a bevételek nem csökkentek drasztikus mértékben. A filmstúdiók folyamatosan nyomás alatt vannak. Eközben az AT&T tulajdonába került a Time Warner és azzal együtt a Warner Bros., míg a Rupert Murdoch tulajdonában lévő 20th Century Foxért a Disney és a Comcast verseng. A filmek költségvetései és a marketingkiadásai az egekben vannak, a filmstúdiók legszívesebben a bevált alkotásokra építenek. A filmkészítés egy hatalmas pénzügyi szerencsejátékká vált.
Sharon Waxman amerikai újságíró, a The Wrap nevű filmes portál alapítója nemrég még a nagy filmstúdiók végét prognosztizálta. Számára a jövő erős piaci szereplői az olyan platformok, mint a Netflix, az Amazon, az Apple és a Google. A közös jellemző a saját produkciók előtérbe helyezése és a hollywoodi sztárok szerződtetése. A mozik eközben megpróbálnak műszaki különlegességekkel minél több embert becsábítani a vetítésekre. Így előtérbe kerülhetnek a virtuális valóság megoldások, de akár a sport- vagy zenei rendezvények élő közvetítései is.
Squire szerint egyre több ajánlat lesz elérhető a piacon és az egyik legizgalmasabb dolognak a kis költségvetésű művek tűnnek. Akár az egyes színészek is elkészíthetik majd a produkcióikat, miközben sem a filmstúdiókra, sem a stream-platformokra nem kell támaszkodniuk.