Berta Sándor

Túlélik-e a mozik a stream­platformok erősödését?

Az online videoszolgáltatások megjelenése és elterjedése alaposan megváltoztatta az erőviszonyokat. A filmszínházak próbálnak lépést tartani a fejlődéssel, de kérdéses, hogy hosszú távon megmaradnak-e.

Az amerikai mozik az esztendő második negyedévében 3,3 milliárd dolláros rekordbevételt könyvelhettek el az olyan alkotásoknak köszönhetően, mint a Bosszúállók: Végtelen háború és A hihetetlen család 2. Az adott időszakban a moziipar 22 százalékkal több bevételt ért el, mint a tavalyi esztendő hasonló időszakában.

A Netflix vagy az Amazon sikereihez képest ez az eredmény ugyanakkor úgy tűnik, mint ha csupán egy csepp lenne a tengerben. Ennek ellenére hiba lenne leírni a mozikat. Ahogy Jason Squire, a USC School of Cinematics Art professzora rámutatott, a filmszínházak eltűnését már sok éve folyamatosan prognosztizálják. Ez már évtizedekkel ezelőtt, a videorekorder bevezetésekor megtörtént, majd ugyanez volt az internet elterjedésekor is. A streampiac és a hagyományos mozik közötti konkurenciaharc viszont erősíti a kreativitást és más pozitív dolgokat is hoz magával, például több az elérhető tartalom.

A stream-szolgáltatások elterjedése komoly hatással van a hollywoodi eladási számokra. Tavaly például az amerikai mozik olyan kevés jegyet adtak el, amire 1992 óta nem volt példa. Csak a megemelt áraknak volt köszönhető, hogy a bevételek nem csökkentek drasztikus mértékben. A filmstúdiók folyamatosan nyomás alatt vannak. Eközben az AT&T tulajdonába került a Time Warner és azzal együtt a Warner Bros., míg a Rupert Murdoch tulajdonában lévő 20th Century Foxért a Disney és a Comcast verseng. A filmek költségvetései és a marketingkiadásai az egekben vannak, a filmstúdiók legszívesebben a bevált alkotásokra építenek. A filmkészítés egy hatalmas pénzügyi szerencsejátékká vált.

Sharon Waxman amerikai újságíró, a The Wrap nevű filmes portál alapítója nemrég még a nagy filmstúdiók végét prognosztizálta. Számára a jövő erős piaci szereplői az olyan platformok, mint a Netflix, az Amazon, az Apple és a Google. A közös jellemző a saját produkciók előtérbe helyezése és a hollywoodi sztárok szerződtetése. A mozik eközben megpróbálnak műszaki különlegességekkel minél több embert becsábítani a vetítésekre. Így előtérbe kerülhetnek a virtuális valóság megoldások, de akár a sport- vagy zenei rendezvények élő közvetítései is.

Squire szerint egyre több ajánlat lesz elérhető a piacon és az egyik legizgalmasabb dolognak a kis költségvetésű művek tűnnek. Akár az egyes színészek is elkészíthetik majd a produkcióikat, miközben sem a filmstúdiókra, sem a stream-platformokra nem kell támaszkodniuk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #26
    Igen értem, de szerintem a többség (és én is) azért nem jár moziba, mert sz@rok a filmek.
    Felőlem lehetne 32K Ultra Hyper HDR, 4D a legújabb Marvel film, ingyen sem nézném meg és a többi új filmmel pont ugyanígy vagyok.
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2018.07.24. 23:12:53
  • Macropus Rufus #25
    Na ezzel én is így vagyok :)
    De én projektorozom. 200"-os kép. Gyongyház vászon. A tévéket szorongatja, a mozit viszont megeszi. Hozzá egy megfelelő teljesítményű hangrendszer. És igen, jobb mint a mozi. A jegyárakkal számolva, hamar vissza jön az ára.
  • asgh #24
    Mivel a moziba megjelenő filmek előbb-utóbb elérhetőek streamelve is, ez első sorban nem tartalmi kérdés, mert amire streamelve sem vagyok kiváncsi, azt értelemszerűen nem nézem meg moziban sem.
    Tehát eleve csak azoknál a filmeknél létezik a dilemma, ami tartalom szempontból érdekelnek.
    Na ezeknél tart vissza a ratyi mozis kép- és hangminőség, a többi kedvéért eleve be sem ülnék a moziba képminőségtől függetlenül.
    Természetesen a mozis felhozatalon tartalmi szempontból is van mit kritizálni, de a cikk nem erről szólt.
  • Tetsuo #23
    "Az ok: baromira zavar az ordenáré gyatra kép- és hangminőség."

    Azt hittem minőségi szempontok is közrejátszanak. :-) A tartalmat illetően.
  • Tetsuo #22
    Ez egyelőre nem a mi problémánk.
  • Sequoyah #21
    Az eredmenyek mar most is latszanak, es a mozik ugy tunik nagyon jol megvannak. De azert a kompozicio megvaltozik. Mint lathatjuk ma mar inkabb a blockbusterekre jarnak az emberek, de arra nagyon. Szoval a filmek nagy resze ket kategoriaba esik, vagy 100 milliokat hoz, vagy bukas. Ritka az olyan film, ami olcson keszul, es erre hoz turheto profitot. Bar ez regebben is atfedesben volt a VHS iparral, amit most a streaming szolgaltatok karolnak fel.
  • asgh #20
    Én nagy mozibajáró voltam, huszonéves koromban heti háromszor jártam moziba (részben szakmai okokból is), ehhez képest mára csak évente ha egy-két alkalommal ha eljutok moziba.

    Az ok: baromira zavar az ordenáré gyatra kép- és hangminőség.

    Gyakorlatilag eljutottunk oda, hogy egy közepes minőségű TV+házimozi rendszer simán hozza a mozi minőséget, és ez nem a tv-k és az olcsó hangrendszerek érdeme, hanem a mozik szégyene.

    A projektorokat nem kallibrálják, a hangrendszert dettó, a hangerőt nem szabályozzák (gyerekfilmről ki kellett jönnünk, mert a kölök nem bírta annyira hangos volt), ha elromlik egy hangsugárzó, nem javítják, emiatt sokszor torz a hang.
    Erre jön még rá az alkalmazottak "beleszarok" mentalitása: pl. a vetítőben égve hagyják a villanyt, ami bever a vászonra és ha kimész szólni nekik elintézik egy vállrándítással és nem csinálnak semmit.
    Mindezt méregdrágán, de legalább a film előtt van még 20 perc reklám és ajánló.

    Ezen kívül egyre kevesebbszer lehet eredeti hangon, nem szinkronizált, nem 3D-s vetítést találni.
    A magyar szinkron botrány szar, nem csak a színészi játék és hogy kb. 5-10 színész szinkronizál mindent, hanem a hangkeverés is, gyakorlatilag törlik az atmoszféra sávot.
    A 3D meg... azon ritka alkalmakkal, amikor a film 3D verziója nem gagyi 2D-ből konvertált, a vetítés fényereje teszi teljesen élvezhetetlenné, mert a 3D felezi az amúgy is szarrágásból 20%-ra redukált vetítőlámpák fényét.

    Ehhez képest egy BD25 rip 100"+ tv-n eredeti dts hanggal simán veri a magyar mozikat minőségben, és nem fizetsz ki egy valag pénzt érte, nincs reklám, nem ül eléd a film kezdete után 5 perccel a kosárlabda ifi válogatott és nem csámcsognak a füledbe a melletted ülők, mert sajtszószos tacco chips nélkül már nem mozi a mozi ugyebár.

    Ami a stream vs. torrentet illeti: ha a nagy streamelők hajlandóak lennének az USA premierrel egy időben magyar felirattal ellátva elérhetővé tenni a tartalmaikat, holnap befizetnék rájuk: nincs letöltögetés, szarakodás a feliratokkal, nem kell parázni, hogy melyik verzióban cseszték el az encode-olást vagy hagyták le a film végét.
    Ez bőven megérné az előfizetési díjat.
    Amíg viszont nincs felirat bukik a mutatvány, mert a párom pl. nem beszél olyan szinten angolul, hogy felirat nélkül is megértse az eredeti szöveget és gondolom nincs vele egyedül.
  • Macropus Rufus #19
    csak hát a stream legállis a torrent meg nem.
  • morguldae #18
    A stream egy fos - a torrent a jó!
  • Andrevv #17
    Mekkora hülye kérdés. Én is felteszek egyet: Brad Pitt és Angelina Jolie válása milyen hatással lesz a burgonyatermésre? Na vajon...