Berta Sándor
RFID-chipekkel követhetők nyomon a bőröndök
Minden egyes elveszett csomag nem csupán bosszúságot, de anyagi kárt is jelent az utasoknak. Minimálisra akarják csökkenteni az ilyen eseteket a légitársaságok.
A Sita légiközlekedési IT-vállalat adatai alapján tavaly 1000 poggyászból 5,73 veszett el. Bár ez a szám az elmúlt években jelentős mértékben csökkent, azért a probléma még nagyon is komoly, hiszen egyetlen eset is bosszúságot jelent valakinek. Ugyan különböző megoldások születtek az elmúlt években, de a bőröndök többsége még mindig vonalkódok által jut el a célállomásra. Amennyiben viszont a böröndfülre ragasztott papírdarab leszakad vagy szennyeződik, úgy a szállítószalagokon lévő érzékelők nehezen tudják leolvasni azokat, így a csomagok egy része vagy egy repülőtéren ragad vagy nem oda érkezik, ahová kellene.
Markus Müller, a Frankfurt am Main-i repülőtér poggyászrészlegének vezetője szerint a megoldást az RFID-chipek jelenthetik, amelyek robosztusabbak a jelenleg használt optikai szkennereknél. Az, hogy a rendszer mennyire működik jól attól is függ, hogy honnan származik az adott bőrönd és a légikikötőben milyen technológiát alkalmaznak. Az RFID kétségkívül érdekes és van benne potenciál, de csak akkor lehet hatékony, ha világszerte minden repülőtér és légitársaság átvált a használatára.
Ha a böröndre ragasztott vonalkód megsérül, esély nincs megtalálni a tulajdonost
Az RFID nem újdonság a légi közlekedésben, különböző területeken alkalmazzák már egy ideje, például a karbantartásban és egyes kabinrészek megjelölésében. Las Vegasban a McCarran légikikötőben és a Hongkongi Nemzetközi Repülőtéren következetesen használják a technológiát, továbbá a Delta Airlines is tavaly óta RFID-chipekkel látja el a csomagokat. Azonban az egyes légikikötőket is fel kell szerelni antennákkal és RFID-chipnyomtatókkal. A Delta Airlines például több mint 1500 csomagszállító szalagot alakított át az Amerikai Egyesült Államok 84 legnagyobb repülőterén. A megoldás a jövőben nemzetközi viszonylatban is elterjedhet.
Müller szerint a következő lépés az lehet, hogy a chipek minden információt tartalmazni fognak nem csupán a poggyászról, de a járatokról is. Amennyiben ez megvalósul, a rendszer még inkább szabvánnyá válhat. A Rimowa a Lufthansa, a T-Systems és az Airbus mérnökeivel közösen kifejlesztett egy bőröndöt, amelybe kijelzőt integráltak. A képernyőn Bluetooth-kapcsolaton keresztül jelennek meg az digitális beszállókártya adatai. Az első generációs termékek még nem rendelkeztek RFID-chippel, de a második generációsak már igen. Tavaly pedig egy olyan bőröndről írtunk, amely követi a tulajdonosát, a helyzete mobilos alkalmazással lekérdezhető vagy akár nyitható.
A Sita légiközlekedési IT-vállalat adatai alapján tavaly 1000 poggyászból 5,73 veszett el. Bár ez a szám az elmúlt években jelentős mértékben csökkent, azért a probléma még nagyon is komoly, hiszen egyetlen eset is bosszúságot jelent valakinek. Ugyan különböző megoldások születtek az elmúlt években, de a bőröndök többsége még mindig vonalkódok által jut el a célállomásra. Amennyiben viszont a böröndfülre ragasztott papírdarab leszakad vagy szennyeződik, úgy a szállítószalagokon lévő érzékelők nehezen tudják leolvasni azokat, így a csomagok egy része vagy egy repülőtéren ragad vagy nem oda érkezik, ahová kellene.
Markus Müller, a Frankfurt am Main-i repülőtér poggyászrészlegének vezetője szerint a megoldást az RFID-chipek jelenthetik, amelyek robosztusabbak a jelenleg használt optikai szkennereknél. Az, hogy a rendszer mennyire működik jól attól is függ, hogy honnan származik az adott bőrönd és a légikikötőben milyen technológiát alkalmaznak. Az RFID kétségkívül érdekes és van benne potenciál, de csak akkor lehet hatékony, ha világszerte minden repülőtér és légitársaság átvált a használatára.
Ha a böröndre ragasztott vonalkód megsérül, esély nincs megtalálni a tulajdonost
Az RFID nem újdonság a légi közlekedésben, különböző területeken alkalmazzák már egy ideje, például a karbantartásban és egyes kabinrészek megjelölésében. Las Vegasban a McCarran légikikötőben és a Hongkongi Nemzetközi Repülőtéren következetesen használják a technológiát, továbbá a Delta Airlines is tavaly óta RFID-chipekkel látja el a csomagokat. Azonban az egyes légikikötőket is fel kell szerelni antennákkal és RFID-chipnyomtatókkal. A Delta Airlines például több mint 1500 csomagszállító szalagot alakított át az Amerikai Egyesült Államok 84 legnagyobb repülőterén. A megoldás a jövőben nemzetközi viszonylatban is elterjedhet.
Müller szerint a következő lépés az lehet, hogy a chipek minden információt tartalmazni fognak nem csupán a poggyászról, de a járatokról is. Amennyiben ez megvalósul, a rendszer még inkább szabvánnyá válhat. A Rimowa a Lufthansa, a T-Systems és az Airbus mérnökeivel közösen kifejlesztett egy bőröndöt, amelybe kijelzőt integráltak. A képernyőn Bluetooth-kapcsolaton keresztül jelennek meg az digitális beszállókártya adatai. Az első generációs termékek még nem rendelkeztek RFID-chippel, de a második generációsak már igen. Tavaly pedig egy olyan bőröndről írtunk, amely követi a tulajdonosát, a helyzete mobilos alkalmazással lekérdezhető vagy akár nyitható.