Berta Sándor
Thaiföld lett az elektronikai hulladékok új célállomása
Miután Kína lépett, jelenleg egy másik ázsiai államot áraszt el a világ minden tájáról érkező elektronikai hulladék.
A helyi hatóságoknak egy ideje rendkívül nagy problémát jelentenek az országba beáramló elektronikai hulladékok. A thaiföldi rendőrség éppen a napokban foglalt le hét konténert, amelyek szeméttel voltak tele és amelyeket be akartak csempészni az ázsiai államba. A jelenség különösen azután erősödött fel, hogy Kína úgy döntött, hogy nem akar a világ szemétdombja lenni. Mindegyik lefoglalt konténer 22 tonna elektronikai hulladékot tartalmazott. A felületes vizsgálatok alapján a konténerekben szétdarabolt játékkonzolok, alaplapok és más alkatrészek voltak. A szállítmányt olyan vállalatok importálták, amelyek ehhez nem rendelkeztek megfelelő engedélyekkel.
Wirachai Songmetta, a régió helyettes rendőri vezetője kiemelte, hogy a legújabb fogás azt mutatja, hogy elektronikai hulladék a világ minden tájáról landol Thaiföldön. A kérdéses cégek egyetlen tonna e-hulladékot sem szállíthatnának az államba és már dolgoznak a feljelentésükön. Amennyiben a társaságokat bűnösnek találják, a vezetőik akár tíz év börtönt is kaphatnak.
A kínai kormány tavaly adta át a Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO) azt a listát, amely 24 különböző típusú hulladék elnevezéseit tartalmazta és amelyek a jövőben nem vihetők be az országba. Már akkor felmerült az az aggály, hogy a szállítók a környező államokba juttathatják el a szállítmányokat, s nem kis mennyiségről van szó: világszerte évente 500 millió tonna elektronikai hulladék keletkezik és 2016-ben ennek a 70 százaléka került Kínába. A leselejtezett eszközök és számítógépek részben értékes nyersanyagokat tartalmaznak, ugyanakkor nagy mennyiségű mérgező vagy veszélyes anyagot is, éppen ezért az újrahasznosítás nem egyszerű folyamat.
Thaiföldön mára a helyzet annyira súlyossá vált, hogy Prayuth Chan-ocha miniszterelnök országos ellenőrzéseket jelentett be. A probléma kapcsán egyelőre a környezetvédők és a hatóságok is tanácstalanok. Főleg azt nem tudják, hogy miként lehetne hatékonyan fellépni a szemétcsempészek ellen, hiszen minden hajót nem állíthatnak meg és nem vizsgálhatnak át.
A helyi hatóságoknak egy ideje rendkívül nagy problémát jelentenek az országba beáramló elektronikai hulladékok. A thaiföldi rendőrség éppen a napokban foglalt le hét konténert, amelyek szeméttel voltak tele és amelyeket be akartak csempészni az ázsiai államba. A jelenség különösen azután erősödött fel, hogy Kína úgy döntött, hogy nem akar a világ szemétdombja lenni. Mindegyik lefoglalt konténer 22 tonna elektronikai hulladékot tartalmazott. A felületes vizsgálatok alapján a konténerekben szétdarabolt játékkonzolok, alaplapok és más alkatrészek voltak. A szállítmányt olyan vállalatok importálták, amelyek ehhez nem rendelkeztek megfelelő engedélyekkel.
Wirachai Songmetta, a régió helyettes rendőri vezetője kiemelte, hogy a legújabb fogás azt mutatja, hogy elektronikai hulladék a világ minden tájáról landol Thaiföldön. A kérdéses cégek egyetlen tonna e-hulladékot sem szállíthatnának az államba és már dolgoznak a feljelentésükön. Amennyiben a társaságokat bűnösnek találják, a vezetőik akár tíz év börtönt is kaphatnak.
A kínai kormány tavaly adta át a Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO) azt a listát, amely 24 különböző típusú hulladék elnevezéseit tartalmazta és amelyek a jövőben nem vihetők be az országba. Már akkor felmerült az az aggály, hogy a szállítók a környező államokba juttathatják el a szállítmányokat, s nem kis mennyiségről van szó: világszerte évente 500 millió tonna elektronikai hulladék keletkezik és 2016-ben ennek a 70 százaléka került Kínába. A leselejtezett eszközök és számítógépek részben értékes nyersanyagokat tartalmaznak, ugyanakkor nagy mennyiségű mérgező vagy veszélyes anyagot is, éppen ezért az újrahasznosítás nem egyszerű folyamat.
Thaiföldön mára a helyzet annyira súlyossá vált, hogy Prayuth Chan-ocha miniszterelnök országos ellenőrzéseket jelentett be. A probléma kapcsán egyelőre a környezetvédők és a hatóságok is tanácstalanok. Főleg azt nem tudják, hogy miként lehetne hatékonyan fellépni a szemétcsempészek ellen, hiszen minden hajót nem állíthatnak meg és nem vizsgálhatnak át.