Berta Sándor

A Plato lehetett volna az internet

A számítógépes rendszer az 1960-as években készült el és számos olyan dolog jellemezte, amelyek napjainkban mindennaposnak számítanak.

Brian Dear az elmúlt 32 évet azzal töltötte, hogy dokumentálja az elfeledett Plato történetét. Az Eventful honlap létrehozója 1000 interjút készített, sőt, még egy könyvet is írt. A The Friendly Orange Glow című mű ősszel jelent meg és a szerző most az austini South by Southwest Festival (SXSW) keretében mutatta be. Dear szerint a Plato sorsából még napjaink fejlesztői is tanulhatnak. Számára a rendszer egyike azon technológiai fejlesztéseknek, amelyeket sosem tanulmányoztak igazán, még a Szilícium-völgyben lévő számítógép-történeti múzeum sem foglalkozott vele, egyetlen modelljét sem állították ki. Az ugyanabban az időben kifejlesztett ARPANET a mai internet őseként megfelelően lett dokumentálva, a Plato gyakorlatilag még széljegyzet sem lett a történelemben. Csupán néhány szakértő és történész tett meg mindent azért, hogy a rendszer ne merüljön a feledés homályába - Dear szerint ez tragikus.


A Plato rövidítés a Programmed Logic for Automated Teaching Operation kifejezést takarja. A rendszert az 1960-as évek elején az Illinois-i Egyetem számítógép által támogatott tanulási platformként fejlesztette ki. A hallgatók a billentyűzetből és képernyőből álló terminálokon keresztül végezhettek el például a latin-, a kémia-, a matematika- és a zenei kurzusokat. A Platóhoz külön programozói nyelv is készült, ez volt a Tutor, amely lehetővé tette, hogy folyamatosan új tartalmakat lehessen létrehozni. Tehát a megoldás 40 évvel megelőzte az online kurzusokat, de nem csupán ebben volt korszakalkotó.

A Plato IV bevezetése hozta meg a korabeli áttörést. A plazmaképernyő különlegessége abban rejlett, hogy támogatta az érintés útján való bevitelt, sőt, még a multi-touch bevitelt is. Problémát jelentett viszont, hogy ez túl nagy sávszélességet és számítási teljesítményt emésztett fel, így a funkcióról a hallgatók idővel lemondtak. Ennek ellenére a Plato IV az Amerikai Egyesült Államok más részein, sőt, külföldön is elterjedt. 1975-ben a rendszer már 150 főiskolánál és vállalatnál üzemelt, s részben össze is volt kötve, ezáltal a Plato egy közösségi platform magját képezte, csak ezt sem a fejlesztők, sem a támogatók nem tudták. A hallgatók azonban rájöttek az újításra és fokozatosan ilyen célokra is alkalmazni kezdték a rendszert.


Megtanulták, hogy miként tudnak más társaikkal kapcsolatba lépni. Olyan megoldások alakultak ki, amelyek később csak a PC-ken, majd az alkalmazásboltokban jelentek meg. Már 1974-ben elérhetők voltak például chatszobák és azonnali üzenetküldők. Voltak fórumok, például a Plato Notes. Ez utóbbi megalkotói később létrehoztak egy mai napig sikeres terméket, a Lotus Notest. Sőt, a felhasználók még emodzsikat is készítettek, s megjelentek az adathalászat, valamint a személyazonosságokkal kapcsolatban elkövetett visszaélések. Ez utóbbi annyira komoly volt, hogy az amerikai kormány azzal fenyegetőzött, hogy lekapcsolja az egész rendszert.

Természetesen voltak játékok. Erre a platformra jelent meg az első olyan repülőszimulátor, az Airfight, amellyel több mint egy személy játszhatott. A játékok annyira népszerűek lettek, hogy a terminálok üzemeltetői később kénytelenek voltak bizonyos napszakokra korlátozni a használatukat. Mindez azt eredményezte, hogy az emberek olyan időpontokban keresték fel az egyetemet, amikor már csak a házmester tartózkodott ott.

Dear könyvében a Platot egy digitális Galápagosként írja le, amely nagyon hosszú ideig létezett haszonszerzési érdekek nélkül. A tanulási platform lassan egy komplex online közösséggé vált. Forradalmi volt, de a bukás - talán éppen emiatt - nem kerülhette el. A Plato jogait 1976-ban a Control Data Corporation (CDC) szerezte meg. A cég tanulási platformmá akarta átalakítani a rendszert, de a hozzáférésért komoly összegeket kért el, ezért számos mérnök és érdeklődő elhagyta a közösséget. A Plato értékesítésével kapcsolatos törekvések az 1980-as évek elején elbuktak. Megjelentek a játékkonzolok és az otthoni számítógépek, amelyek számos funkciót átvettek és továbbfejlesztettek. A rendszer végül szinte teljesen a feledés homályába merült.


Brian Dear úgy véli, hogy a Plato lehetett volna a mai internet, de a CDC illetékesei nem mérték fel a szociális vonzatait és ezzel figyelmen kívül hagyták a rendszer legfontosabb elemét. A Platóra megjelent szoftverek között volt a Talkomatic online chat, amely szövegen alapult és a segítségével hat szobában 5-5 személy beszélgethetett valós időben. A Spasim nevű 3D-űrharcszimulátorban egyszerre 32 játékos vehetett részt, míg az Empire nevű valós idejű 2D-űrszimulátorban 30 személy játszhatott.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • TokraFan #14
    Ezzel egyetértek. Szerintem az Apple igazi erőssége a brand építés. Abban iszonyatosan jók...voltk még SJ idején.
  • wraithLord #13
    Persze, mert az Apple stratégiájának része, hogy figyeli, mit csinálnak a többiek, mivel érnek el sikert, mivel nem, ha nem miért nem... A Microsoft, a Google és a többiek kísérleteznek, nagyon sok esetben nagyon csúnyán elbuknak, zsákutcába futnak stb. Az Apple pedig ebből levonja a tanulságot, és csak olyan eszközt, olyan technológiát dob ki a piacra, amivel a többiek nem fürödtek be, vagy egy korábban kudarcot vallott technológia végre kiforrott (nem feltétlenül az Apple által) annyira, kialakult egy olyan háttere, hogy végre ne valljon kudarcot. Az Apple soha nem kísérletezik. Max az ótvar dizájnon, amivel ha jól emlékszem, sikerült is elbukni már. :D

    Ezért nem fűzhető túl sok technológia az Apple nevéhez. Viszont sok más dolog (stratégia, hozzáállás) igen, amit most nem akarnék részletezni. De például ott van az a stratégia, ami szinte csak az Apple-re jellemző. Nincs fóruma, ahol megszólítja a közönségét, megkérdezi a véleményét stb. Hanem egyszerűen kinyom valamit azzal a szöveggel, hogy neked erre van szükséged... (Mondjuk ez részben a piacfigyelésből is adódik, ha logikailag nézzük.)
  • kvp #12
    "És miből élt?"

    A magyar egyetemi kutatok is foleg azt kutatjak milyen palyazati penzbol fognak megelni. A tudomanyos munka meg hasonlo szintu es intenzitasu.

    Viszont egyertelmu hogy miert nem ebbol vagy pl. a minitelbol lett az internet. Az hogy ezek zart rendszerek voltak. Az interconnected networks lenyege pont az, hogy barmely rendszer osszekotheto barmely masikkal es ezert minden tud kommunikalni minden mas rendszerrel a gyartotol fuggetlenul. Raadasul a szabvanyok nyiltak es ingyenesek.
  • Tetsuo #11
    "Brian Dear az elmúlt 32 évet azzal töltötte, hogy dokumentálja az elfeledett Plato történetét."

    És miből élt?
  • Macropus Rufus #10
    "A kiváló támogatás miatt nem az ipad halt meg hanem a flash."
    azt ugye vágod, hogy semmi köze nincs annak, hogy a Flash ki lett vezetve ahhoz, hogy mit támogatott az Apple vagy mit nem. Az Apple felhasználók marginálisak a Flash elterjedéséhez képest. A Flash megszüntetésének teljesen más oka volt.

    "és nem kellett hozzá az idegesítő pálca ami az esetek 99,99%-ban csak nyűg volt. "
    éppen ezért most fejlesztik a különböző cökákat a tabletekhez. Qurva drágán.
  • grobs #9
    "Én nem vitattam sehol, hogy az Apple marketing stratégiája rossz lett volna!"

    Ez nem csak marketing. Kitalálni valamit, és használható terméket készíteni két külön világ. A xerox-nál ugyan kitalálták a GUI-t és az egeret, de egyszerűen elképzelni sem tudták mit kezdjenek vele. Ezért adták oda SJ-nek és BG-nek. Terméket, amit a felhasználók is értenek az apple és az MS készített belőle.
    A tablet (toll vezérlés) nagyon régóta mozgatta az emberek fantáziáját. A legismertebb megjelenése talán a 2001 Űrodüsszeia, de előtte már Lem és Asimov is leírt hasonló eszközöket, sőt már a 19. század végén is kitaláltak távoli tervrajz másolót ami úgy nézett ki mint egy tablet. Mégis az első sikeres termék az ipad lett, nem véletlenül. Az apple tudta elsőnek megmutatni, hogy az ő termékük működik.

    A Blizzard hasonló a játék fejlesztésben. A legsikeresebb brand-jük a warcraft egy sima Dune II klónként indult. Mégis olyan gonddal építgették a játékaikat, hogy már legalább 2 évtizede minden amit kihoznak zseniális ... pedig legtöbbször semmi eredeti nincs benne.
  • TokraFan #8
    Én nem vitattam sehol, hogy az Apple marketing stratégiája rossz lett volna! Nyilvánvaló, hogy miért vált népszerűvé. Azonban sok tudatlan ember osztja az észt az Apple innovatív megoldásairól, melyek nem igazán léteznek. Tulajdonképpen nem tudok olyan technológiát mondani, ami ne létezett volna már évekkel, vagy évtizedekkel az Apple megoldásai előtt is. Más lapra tartozik, hogy azok miért nem lettek sikeresek vagy váltak népszerűvé.
    Kezdve ugye a GUI-s oprendszertől, melyet szintén nem az Apple fejlesztett ki, hanem a Xerox Sparc.
  • grobs #7
    "Dehogy. A Flash az internet gyűlölt ellensége lett, mert zabálta az erőforrásokat, komoly CPU igényt rót a gépekre."

    Ez kezdetektől igaz volt rá, mégis elterjedt, és majdnem nélkülözhetetlen része lett az net-nek.

    "Csak konkurenciája van. Jobbnál jobbak. Samu, Huawei"

    Nevezhetjük konkurenciának, de ipad-ből még tavaly (amikor már rég kipukkadt a tablet lufi) is kétszer annyit adtak el mint samsung összes típusából összesen, és négyszer annyit mint huawei-ből. Air 2 idejében ez még nagyobb eltérés volt.
    Utoljára szerkesztette: grobs, 2018.03.23. 12:23:56
  • Tinman #6
    "A kiváló támogatás miatt nem az ipad halt meg hanem a flash."

    Dehogy. A Flash az internet gyűlölt ellensége lett, mert zabálta az erőforrásokat, komoly CPU igényt rót a gépekre. Ez okozta a "majdnem" halálát (és nem a támogatás hiánya), mert a mai napig sok helyen használják még.

    "Azóta sincs 10"-on konkurenciája az apple-nek."

    Csak konkurenciája van. Jobbnál jobbak. Samu, Huawei, stb. vicc árakon kiváló eszközöket tett le a nép elé 10"-os méretben.
  • grobs #5
    Egyrészt szerintem mindenki tisztában van vele (aki nem egy dobozban él), hogy az apple-nek semmi köze az érintő-képernyőhöz.

    Másrészt rengeteg IT eszköz bukott el azon, hogy rosszkor mutatták be, vagy nem adtak hozzá megfelelő támogatást.

    Tabletet pl. az MS 10 évvel a Apple előtt mutatta be. De soha semmit nem tettek azért, hogy az széles körben használható eszköz legyen. Így az emberek el is felejtették, hogy van. Az apple jó időben, jó háttérrel hozta ki a sajátját, ami az app store miatt még úgy is bomba siker lett, hogy az internet akkor legmeghatározóbb technológiáját a flash-t nem lehetett rajta használni. A kiváló támogatás miatt nem az ipad halt meg hanem a flash.

    Egy példa a rossz árazásra: Az ipad sikere után minden gyártó nekiállt a saját tablet-jének, és beárazták a sikert. 8-900 USD alapáron hozták ki ... már aki eljutott addig, hogy kihozzon valamit. SJ az ipad2-nél bejelentette, hogy az annyiba fog kerülni mint az ipad1 és az ipad1 árát lejjebb vitték. Azóta sincs 10"-on konkurenciája az apple-nek.

    Érintős telefonok voltak a GSM modulos PDA-k. De egyrész a WinMo nem az átlag embernek készült, másrészt mobilnet nélkül az iphone is elbukott volna. Az iphone pont akkor jött ki amikor a mobilnet már elérte a megfelelő elterjedtséget a világ boldogabbik felén, és nem kellett hozzá az idegesítő pálca ami az esetek 99,99%-ban csak nyűg volt.
    Utoljára szerkesztette: grobs, 2018.03.23. 11:35:05