Berta Sándor

Hatalmas üzlet az álprofilok létrehozása

A vitatott tevékenység nagyon kifizetődő mind az ügyfelek, mind a profilokat létrehozók számára.

A The New York Times leleplező cikket közölt a világ legnagyobb befolyásoló vállalkozásáról. A Devumi nevű cég személyazonosságokat lop és azok segítségével botokat, valami álprofilokat hoz létre. Az újság rámutatott, hogy a jelenlegi korszakban, amikor a Facebookon, a Twitteren és az Instagramon is fontos a követők száma, hatalmas üzletről van szó. A szórakoztatóiparban dolgozók a virtuális státuszukat valódi pénzre tudják váltani, így több megrendelést kapnak, vagy nagyobb szakértőnek tűnnek adott témában. A követőszám a véleményvezéreknél is kritikus fontosságú, például egy YouTube-csatorna tulajdonos drágább szponzori szerződést tud kialkudni ha több követője van, de számos sztár és vállalat is vásárol magának követőket. A "népszerűbb" profil több további, valódi követőt is vonz, és szívesebben osztják tovább az emberek bejegyzéseit, tweetjeit.

A csalók rendkívül elővigyázatosak és körültekintőek, az általuk készített álprofilok általában valódi személyek fotóit és adatait tartalmazzák, így még valósághűbbek. Gyakori módszer, hogy a valódi fényképekből és információkból több száz álprofilt létrehoznak, s ilyenkor mindig csak néhány dolgot változtatnak meg. A The New York Times az utóbbit be is mutatta, amikor szembesítette Jessica Rychly tinédzsert a nevében létrehozott fiókkal, amiről a lány nem is tudott. Az ál-Jessica az eredeti személy nevét és fotóját használta, sőt még a szlogenjét is. A profil folyamatosan ingatlanos cégek és rádióállomások tweetjeit osztotta meg, emellett pornótartalmak reklámjait is terjesztette. Az igazi Jessica Rychly szinte sokkot kapott, amikor szembesült a riporterek által felfedezett dolgokkal. A tinédzser közölte, hogy nem szeretné, ha a fényképét és a nevét az álfiókkal összefüggésbe hoznák, s nem tudta elhinni, hogy valaki fizetett az álprofil létrehozásáért. Az egész dolgot borzalmasnak nevezte.


A The New York Times kiderítette, hogy az álprofilok a Devumi vállalatnál futnak össze. A társaság körülbelül 3,5 millió álprofilt ellenőriz. Miután egy fiókot többször is értékesítettek, így összesen 200 millió "követőt" sikerült megalkotni. Legalább 55 000 fiók adatai ellopott életrajzi adatokon alapulnak, Jessica esete tehát koránt sem egyedi. Az újság úgy becsülte, hogy a Twitter-fiókok körülbelül 15 százaléka a valóságban automata, amelyekkel valódi embereket szimulálnak. A politikai befolyásolás csak az üzlet egyik része.

German Calas, a Devumi alapítója cáfolta, hogy álkövetőket értékesítenének. A vállalkozás 200 000 ügyfele között vannak politikusok, vállalatok, hírességek, színészek és sportolók. Még Michael Dell, a Dell alapítója és vezetője is rendelt követőket a Devumitól. A New York Times riporterei maguk is ügyfelekké váltak. Tavaly áprilisban 25 000 követőt vásároltak egy tesztfiók számára, az ár csupán 225 dollár volt. Úgy tűnt, hogy a 25 000-ből 10 000 profil teljesen valódi embereké.

Amikor az újság a megrendelőket szembesítette a tényekkel, akkor a többségük a túlbuzgó alkalmazottaira hárította a felelősséget, de voltak, akik azt mondták, hogy csak ki akarták próbálni, hogy ez a dolog egyáltalán működik-e. Marcus Holmlund a Wilhelmina modellügynökségnél a Twitteren lévő követőkért felelt. Amikor a számuk stagnált, akkor azzal fenyegették meg, hogy kirúgják. Akkor kezdett el havonta Devumi-fiókokat vásárolni, amelyekért ő fizetett. A férfi részben a kirúgás veszélye miatt választotta ezt a megoldást, de attól is tartott, hogy soha többé nem dolgozhat a divat világában.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • felemelő #12
    Amíg lesznek olyan hülyék, akik "követők" darabszámáért fizetnek, nem pedig a szubjektíven (tudásuk, megérzésük, üzleti döntésük alapján) értékelt "értéket" honorálják, addig kis kínai kattintás farmok, meg álprofilok fognak dönteni az *értékről*, mert az egy naturális szám, ami meg olyan egyszerű.

    Ennek problematikáját a munkaidő rendszereknél láttam először.
    Ha a főnök képes átlátni a munka értékét, tippelni az időigényét, akkor a rugalmas munkaidő nem gond neki, hiszen a kiadott meló elkészült, kész van a feladat, atöbbi nem érdekli. Az hogy az egyik embere 6 óra alatt kényelmesen megcsinálta és a többit elkávézta vagy hazament, nem érdekli és az sem, hogy a másik 10 órát tett bele, mert a napi 8 kevés volt neki. De ugyanannyi fizetésért ugyanannyi teljesítményt kapott és ennyi, neki nem több a kérdés.
    Egy rossz vezető azonban nem tud jól időt és feladatot kiosztani, ellenőrizni, így számára az egyszerűbb feladat a 8 óra ellenörzése. Hogy az alatt a 8 óra alatt mi történik, azt nem tudja átlátni. A munkaidő betartatása és a gép felé görnyedő alkalmazott megnyugtatja (mint a követő darabszáma), mert nem tudja megfogni/átlátni/számszerüsíteni az "értéket".
  • fonak #11
    Ebben a hírben éppen hogy nem álprofilokról van szó, az adja az értéküket, hogy valós személyeket szerveznek be, abban pedig, hogy "létezik egy trollhadseregnyi magyar ember, akik teljesen ingyen hajlandók a saját idejüket és energiájukat arra áldozni, hogy előre megírt politikai üzeneteket terjesszenek" semmi újdonság nincs. A szocik és a szadesz is csinálták már 2002-ben és később, csak akkor még kisebb volt az internetpenetráció, nem volt Facebook, így csak az akkori leglátogatottabb fórumokon (index fórum pl.) tolták anonim fikanickek meg "lelkes" 24/7-ben politikaifórumozó láthatóan "főállású" netwarriorok. Feltehetően nagyrészt szintén ráérő, lelkesedésből dolgozó nyugdíjasok. Meg persze nagyságrenddel kevesebb emberről volt szó. De láthatóan "érvelőkártyákkal" felszerelkezett, vagy ugyanazon üzeneteket mindenhová bemásoló nickekről volt szó. A szervezett mémgyártás sem éppen újdonság, először a szadesz indított ilyen kampányt 2002-ben (önkénteseket toboroztak "plakátok" photoshopolására). Persze az is várható volt, hogy a K-listát erre is felhasználják.
    Utoljára szerkesztette: fonak, 2018.01.30. 21:30:30
  • mrzed001 #10
    Közel sem. De mivel az állítását rögtön tényekkel alá is támasztotta, így már igen.
  • Sippie #9
    mert amit az indexen, meg 444-en írnak, azt készpénznek lehet venni.
  • mrzed001 #8
    Ha már álprofilokról van szó, most olvastam az index-en ezt: egy_fideszes_facebook-troll_kitalalt_a_part_propagandahalozatarol
    Hát bakker, ez is valami undorító. Egy egész Fidesz troll hadsereg (ál profilok tömkelegével)

    Aztán voltam olyan h.lye, hogy rámentem az ott megemlített Fidesz központi troll FB -re, és csak párat lapoztam, de erős hányinger kezdett kerülgetni.

    Majd megláttam ezt a Fidesz hivatalos oldalán, és ledöbbentem.
    Tényleg ennyire h.lyére veszik a jónépet, hogy a Jobbik akarná elbontani a kerítést, amit egyedül ők akartak felépíteni ?!?? WTF ?!??!!
    Azaz ők többet, teljes műszaki határzárat ... sőt éppen a Viktor nyilatkozott a TV-ben, hogy "amíg én vagyok ennek az országnak a min.elnöke, addig itt nem épül újabb vasfüggöny".
    Szóval ennyire undorító és durva hazugsággyárat én még életembe nem láttam.

    És most jön a legszörnyebb: A buta átlagember ezt BEVESZI.

    Aki látta utolsó X-Files részt, elgondolkodik. A mai korban nincsenek tények, mindenki hamisít, hazudik. Ha mégse, lényegtelen. A troll hadsereg a sok disznó tigrist győz elv alapján akkor is elnyomja. Ez már az internetes propaganda FAKE NEWS korszak.
  • TokraFan #7
    Cégek, művészek, celebek stb. követése más, mint a magánembereké! Ott pont lényegtelen, hogy az a követő valós vagy sem, az egyetlen ami számít, az a követők száma! Az ilyen kamu profil szolgáltatások elsősorban számukra hasznosak.
  • kvp #5
    Azert nem olyan bonyolult. Minden fiok amit nem tud az ember szemelyesen ellenorizni kerdeses. Ha maganszemely es nem ismerem, akkor gyanus. Ha barmit reklamoz akkor vagy hamis vagy feltort fiok. Szemelyes uzenetek eseten mindenkit akit nem tudok eloben visszaellenorizni tiltom vagy ignoralom. Tehat az interneten mindenrol es mindenkirol feltetelezi az ember hogy hamis amig nem bizonyosodik meg rola szemelyesen, hogy nem az. A legtobb esetben persze azert nem nyomoz az ember, mert nem is erdekli. (pl. engem kevesbe erdekel, hogy Trump twitter fiokja igazi-e vagy sem es melyik tweet kitol jott, viszont van aki ezt is lenyomozta)
  • esztyopa #4
    Ha eddig nem tévedtünk el a neten,akkor most jön a *nagy szemfényvesztés,varázslat*
    Kezd összekeveredni a virtuális világ a valóságossal !
    Ember legyen a talpán,aki meg tudja majd különböztetni a *kreált*világot a valóságostól.
    De belegondoltok,hogy mekkora buli ez az emberek megtévesztéséhez,
    átveréséhez,manipulálásához?
    Valaki...? Van még Valakinek gonoszabb ötlete?
    /Dobjunk be még egy csomó androidot,és az emberiség gy.k. SKIZOFRÉN lesz/
  • tom_pika #3
    Őrült világban őrült megoldások kellenek. Teljesen normális.
  • dzsagon #2
    az őrült [email protected]