Berta Sándor
Hatalmas üzlet az álprofilok létrehozása
A vitatott tevékenység nagyon kifizetődő mind az ügyfelek, mind a profilokat létrehozók számára.
A The New York Times leleplező cikket közölt a világ legnagyobb befolyásoló vállalkozásáról. A Devumi nevű cég személyazonosságokat lop és azok segítségével botokat, valami álprofilokat hoz létre. Az újság rámutatott, hogy a jelenlegi korszakban, amikor a Facebookon, a Twitteren és az Instagramon is fontos a követők száma, hatalmas üzletről van szó. A szórakoztatóiparban dolgozók a virtuális státuszukat valódi pénzre tudják váltani, így több megrendelést kapnak, vagy nagyobb szakértőnek tűnnek adott témában. A követőszám a véleményvezéreknél is kritikus fontosságú, például egy YouTube-csatorna tulajdonos drágább szponzori szerződést tud kialkudni ha több követője van, de számos sztár és vállalat is vásárol magának követőket. A "népszerűbb" profil több további, valódi követőt is vonz, és szívesebben osztják tovább az emberek bejegyzéseit, tweetjeit.
A csalók rendkívül elővigyázatosak és körültekintőek, az általuk készített álprofilok általában valódi személyek fotóit és adatait tartalmazzák, így még valósághűbbek. Gyakori módszer, hogy a valódi fényképekből és információkból több száz álprofilt létrehoznak, s ilyenkor mindig csak néhány dolgot változtatnak meg. A The New York Times az utóbbit be is mutatta, amikor szembesítette Jessica Rychly tinédzsert a nevében létrehozott fiókkal, amiről a lány nem is tudott. Az ál-Jessica az eredeti személy nevét és fotóját használta, sőt még a szlogenjét is. A profil folyamatosan ingatlanos cégek és rádióállomások tweetjeit osztotta meg, emellett pornótartalmak reklámjait is terjesztette. Az igazi Jessica Rychly szinte sokkot kapott, amikor szembesült a riporterek által felfedezett dolgokkal. A tinédzser közölte, hogy nem szeretné, ha a fényképét és a nevét az álfiókkal összefüggésbe hoznák, s nem tudta elhinni, hogy valaki fizetett az álprofil létrehozásáért. Az egész dolgot borzalmasnak nevezte.
A The New York Times kiderítette, hogy az álprofilok a Devumi vállalatnál futnak össze. A társaság körülbelül 3,5 millió álprofilt ellenőriz. Miután egy fiókot többször is értékesítettek, így összesen 200 millió "követőt" sikerült megalkotni. Legalább 55 000 fiók adatai ellopott életrajzi adatokon alapulnak, Jessica esete tehát koránt sem egyedi. Az újság úgy becsülte, hogy a Twitter-fiókok körülbelül 15 százaléka a valóságban automata, amelyekkel valódi embereket szimulálnak. A politikai befolyásolás csak az üzlet egyik része.
German Calas, a Devumi alapítója cáfolta, hogy álkövetőket értékesítenének. A vállalkozás 200 000 ügyfele között vannak politikusok, vállalatok, hírességek, színészek és sportolók. Még Michael Dell, a Dell alapítója és vezetője is rendelt követőket a Devumitól. A New York Times riporterei maguk is ügyfelekké váltak. Tavaly áprilisban 25 000 követőt vásároltak egy tesztfiók számára, az ár csupán 225 dollár volt. Úgy tűnt, hogy a 25 000-ből 10 000 profil teljesen valódi embereké.
Amikor az újság a megrendelőket szembesítette a tényekkel, akkor a többségük a túlbuzgó alkalmazottaira hárította a felelősséget, de voltak, akik azt mondták, hogy csak ki akarták próbálni, hogy ez a dolog egyáltalán működik-e. Marcus Holmlund a Wilhelmina modellügynökségnél a Twitteren lévő követőkért felelt. Amikor a számuk stagnált, akkor azzal fenyegették meg, hogy kirúgják. Akkor kezdett el havonta Devumi-fiókokat vásárolni, amelyekért ő fizetett. A férfi részben a kirúgás veszélye miatt választotta ezt a megoldást, de attól is tartott, hogy soha többé nem dolgozhat a divat világában.
A The New York Times leleplező cikket közölt a világ legnagyobb befolyásoló vállalkozásáról. A Devumi nevű cég személyazonosságokat lop és azok segítségével botokat, valami álprofilokat hoz létre. Az újság rámutatott, hogy a jelenlegi korszakban, amikor a Facebookon, a Twitteren és az Instagramon is fontos a követők száma, hatalmas üzletről van szó. A szórakoztatóiparban dolgozók a virtuális státuszukat valódi pénzre tudják váltani, így több megrendelést kapnak, vagy nagyobb szakértőnek tűnnek adott témában. A követőszám a véleményvezéreknél is kritikus fontosságú, például egy YouTube-csatorna tulajdonos drágább szponzori szerződést tud kialkudni ha több követője van, de számos sztár és vállalat is vásárol magának követőket. A "népszerűbb" profil több további, valódi követőt is vonz, és szívesebben osztják tovább az emberek bejegyzéseit, tweetjeit.
A csalók rendkívül elővigyázatosak és körültekintőek, az általuk készített álprofilok általában valódi személyek fotóit és adatait tartalmazzák, így még valósághűbbek. Gyakori módszer, hogy a valódi fényképekből és információkból több száz álprofilt létrehoznak, s ilyenkor mindig csak néhány dolgot változtatnak meg. A The New York Times az utóbbit be is mutatta, amikor szembesítette Jessica Rychly tinédzsert a nevében létrehozott fiókkal, amiről a lány nem is tudott. Az ál-Jessica az eredeti személy nevét és fotóját használta, sőt még a szlogenjét is. A profil folyamatosan ingatlanos cégek és rádióállomások tweetjeit osztotta meg, emellett pornótartalmak reklámjait is terjesztette. Az igazi Jessica Rychly szinte sokkot kapott, amikor szembesült a riporterek által felfedezett dolgokkal. A tinédzser közölte, hogy nem szeretné, ha a fényképét és a nevét az álfiókkal összefüggésbe hoznák, s nem tudta elhinni, hogy valaki fizetett az álprofil létrehozásáért. Az egész dolgot borzalmasnak nevezte.
A The New York Times kiderítette, hogy az álprofilok a Devumi vállalatnál futnak össze. A társaság körülbelül 3,5 millió álprofilt ellenőriz. Miután egy fiókot többször is értékesítettek, így összesen 200 millió "követőt" sikerült megalkotni. Legalább 55 000 fiók adatai ellopott életrajzi adatokon alapulnak, Jessica esete tehát koránt sem egyedi. Az újság úgy becsülte, hogy a Twitter-fiókok körülbelül 15 százaléka a valóságban automata, amelyekkel valódi embereket szimulálnak. A politikai befolyásolás csak az üzlet egyik része.
German Calas, a Devumi alapítója cáfolta, hogy álkövetőket értékesítenének. A vállalkozás 200 000 ügyfele között vannak politikusok, vállalatok, hírességek, színészek és sportolók. Még Michael Dell, a Dell alapítója és vezetője is rendelt követőket a Devumitól. A New York Times riporterei maguk is ügyfelekké váltak. Tavaly áprilisban 25 000 követőt vásároltak egy tesztfiók számára, az ár csupán 225 dollár volt. Úgy tűnt, hogy a 25 000-ből 10 000 profil teljesen valódi embereké.
Amikor az újság a megrendelőket szembesítette a tényekkel, akkor a többségük a túlbuzgó alkalmazottaira hárította a felelősséget, de voltak, akik azt mondták, hogy csak ki akarták próbálni, hogy ez a dolog egyáltalán működik-e. Marcus Holmlund a Wilhelmina modellügynökségnél a Twitteren lévő követőkért felelt. Amikor a számuk stagnált, akkor azzal fenyegették meg, hogy kirúgják. Akkor kezdett el havonta Devumi-fiókokat vásárolni, amelyekért ő fizetett. A férfi részben a kirúgás veszélye miatt választotta ezt a megoldást, de attól is tartott, hogy soha többé nem dolgozhat a divat világában.