Berta Sándor
Izrael vizsgálja az internetes óriáscégek működését
Az ország reklámköltéseinek négyötöde két amerikai céghez áramlik, és azok minimális adót fizetnek.
Az izraeli versenyfelügyelet a Google, a Facebook és a többi óriáscég gyakorlatát veszi górcső alá, mivel a hatóságnak nem tetszenek az amerikai IT-cégek üzleti praktikái. Michal Halperin, a versenyhivatal vezetője a helyi parlamentben, a Knesszetben a gazdasági bizottsága számára tartott előadást. Elmondta, hogy mindenekelőtt azt akarják kideríteni, hogy az érintett vállalatok visszaéltek-e a piaci hatalmukkal, illetve megsértették-e a kartelljogi előírásokat. Azt is tanulmányozni fogják, hogy az óriáscégek kihasználták-e a helyzetükből adódó előnyöket azért, hogy a vetélytársaikat kiszorítsák a piacról és monopolhelyzetet hozzanak létre.
Ahogy más országokban, Izraelben is bajban van a sajtó, mivel bevételeik zuhannak. Becslések alapján Izraelben a Facebookhoz és a Google-hoz folyik be az ország reklámbevételeinek a 80 százaléka, ez 436 és 494 millió dollár közötti összeget jelent. Halperin hangsúlyozta, hogy ezek a társaságok nagyon népszerűek, növekszik a felhasználói táboruk és erősödnek, ami által még több embert vonzanak magukhoz. Emiatt az önmagát erősítő ciklus miatt ezekben a vállalatokban ott van az a (monopólium)erő, amely megakadályozhatja, hogy új szereplők lépjenek be a piacra. Ezek a gigászok hatalmas adatmennyiségekhez férhetnek hozzá a felhasználók szokásaival kapcsolatban és ezeket az információkat rendkívül hatékonyan használják fel.
Az, hogy a szolgáltatásaik jelentős része ingyenes, egy új megközelítést igényel a hatóság részéről, hiszen nem az a gond, hogy mondjuk a platformhoz túl drágán kínálnak hozzáféréseket. "Általában az árat nézzük, melyik termék túl olcsó, milyen a piaci árazás, ami az online világban nem érvényes paraméter." - mondta Halperin. Mindazonáltal nem látja szükségét a törvény megváltoztatásának. A Facebook és a Google képviselői hangsúlyozták, hogy a törvényi kereteket betartva működtek. Noa Elefant, a Google izraeli vezetője közölte, hogy az izraeli reklámpiac problémái nem a Google piacra lépésével kezdődtek, míg Jordana Cutler, a Facebook izraeli kommunikációs vezetője azt emelte ki, hogy a helyi bevételeik után minden helyi adót megfizettek és megfizetnek. A versenyhivatal az elkezdett vizsgálatot még idén le is akarja zárni.
Az izraeli versenyfelügyelet a Google, a Facebook és a többi óriáscég gyakorlatát veszi górcső alá, mivel a hatóságnak nem tetszenek az amerikai IT-cégek üzleti praktikái. Michal Halperin, a versenyhivatal vezetője a helyi parlamentben, a Knesszetben a gazdasági bizottsága számára tartott előadást. Elmondta, hogy mindenekelőtt azt akarják kideríteni, hogy az érintett vállalatok visszaéltek-e a piaci hatalmukkal, illetve megsértették-e a kartelljogi előírásokat. Azt is tanulmányozni fogják, hogy az óriáscégek kihasználták-e a helyzetükből adódó előnyöket azért, hogy a vetélytársaikat kiszorítsák a piacról és monopolhelyzetet hozzanak létre.
Ahogy más országokban, Izraelben is bajban van a sajtó, mivel bevételeik zuhannak. Becslések alapján Izraelben a Facebookhoz és a Google-hoz folyik be az ország reklámbevételeinek a 80 százaléka, ez 436 és 494 millió dollár közötti összeget jelent. Halperin hangsúlyozta, hogy ezek a társaságok nagyon népszerűek, növekszik a felhasználói táboruk és erősödnek, ami által még több embert vonzanak magukhoz. Emiatt az önmagát erősítő ciklus miatt ezekben a vállalatokban ott van az a (monopólium)erő, amely megakadályozhatja, hogy új szereplők lépjenek be a piacra. Ezek a gigászok hatalmas adatmennyiségekhez férhetnek hozzá a felhasználók szokásaival kapcsolatban és ezeket az információkat rendkívül hatékonyan használják fel.
Az, hogy a szolgáltatásaik jelentős része ingyenes, egy új megközelítést igényel a hatóság részéről, hiszen nem az a gond, hogy mondjuk a platformhoz túl drágán kínálnak hozzáféréseket. "Általában az árat nézzük, melyik termék túl olcsó, milyen a piaci árazás, ami az online világban nem érvényes paraméter." - mondta Halperin. Mindazonáltal nem látja szükségét a törvény megváltoztatásának. A Facebook és a Google képviselői hangsúlyozták, hogy a törvényi kereteket betartva működtek. Noa Elefant, a Google izraeli vezetője közölte, hogy az izraeli reklámpiac problémái nem a Google piacra lépésével kezdődtek, míg Jordana Cutler, a Facebook izraeli kommunikációs vezetője azt emelte ki, hogy a helyi bevételeik után minden helyi adót megfizettek és megfizetnek. A versenyhivatal az elkezdett vizsgálatot még idén le is akarja zárni.