Berta Sándor
Eladhatják az ügyfelek adatait az internetszolgáltatók?
Az amerikai szenátus kiárusítaná az internetezők személyes információit.
Az Amerikai Egyesült Államok szenátusa 50 igen szavazattal 48 nem voks ellenében hatályon kívül helyezte azt a magánszférát védő mechanizmust, amelyet még az Obama-kormány fogadott el. Az új szabályozás lehetővé teszi a jövőben a tengerentúli internetszolgáltatóknak, hogy az ügyfeleik beleegyezése nélkül is eladhassák azok személyes adatait, például a böngészési előzményeiket. A cégeknek erre eddig csak az előfizetők kifejezett engedélyének birtokában volt lehetőségük és emellett a szolgáltatókat korábban kötelezték arra is, hogy közöljék: milyen adatokat gyűjtöttek a felhasználókról, azokkal mi történt és milyen cégeknek adták tovább. Ez utóbbi szintén a múlté.
A javaslatot a republikánusok terjesztették elő, a demokraták összes szenátora ellene szavazott. Két republikánus szenátor nem voksolt. A republikánusok azzal érveltek, hogy az eddigi előírások megnehezítették az internetszolgáltatók dolgát abban a tekintetben, hogy ügyfélspecifikus szolgáltatásokat kínálhassanak. Ezenkívül a Google és a Facebook eddig előnyben lehetett az ISP-kkel szemben, de ez a helyzet így kiegyenlítődött.
Marc Rotenberg, az Electronic Privacy Information Center munkatársa úgy reagált, hogy egy olyan döntés született, amely a rövid távú előnyöket tartja szem előtt a hosszú távú szempontok helyett. Úgy véli, a döntés veszélyezteti az amerikaiak magánéletét és elősegíti, hogy a személyazonosság-lopások, adatszivárgások és pénzügyi csalások áldozataivá váljanak. Mignon Clyburn, a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) egyik vezetője hozzátette, hogy ha ezt a törvényt Donald Trump elnök ellenjegyzi, akkor azzal visszautasítaná az általuk kidolgozott és általánosan elfogadott szélessávú és magánéleti szabályozást. A kábel- és a szélessávú internetszolgáltatók ügyfeleinek nem lenne választásuk a személyes információik értékesítésének kérdésében.
A tervezet a közeljövőben a képviselőház elé kerül, amely leszavazhatja azt. Nathan White, az Access Now képviselője ebben bízik, mert mint mondta, a szenátusi döntés a nagyvállalatok profitjának "hangja" és az egyszerű emberek ellen szól. A képviselőháznak fel kell vállalnia a fogyasztók védelmét és meg kell akadályoznia, hogy az USA-ban az interneten megszűnjön a magánélet védelme.
Az Amerikai Egyesült Államok szenátusa 50 igen szavazattal 48 nem voks ellenében hatályon kívül helyezte azt a magánszférát védő mechanizmust, amelyet még az Obama-kormány fogadott el. Az új szabályozás lehetővé teszi a jövőben a tengerentúli internetszolgáltatóknak, hogy az ügyfeleik beleegyezése nélkül is eladhassák azok személyes adatait, például a böngészési előzményeiket. A cégeknek erre eddig csak az előfizetők kifejezett engedélyének birtokában volt lehetőségük és emellett a szolgáltatókat korábban kötelezték arra is, hogy közöljék: milyen adatokat gyűjtöttek a felhasználókról, azokkal mi történt és milyen cégeknek adták tovább. Ez utóbbi szintén a múlté.
A javaslatot a republikánusok terjesztették elő, a demokraták összes szenátora ellene szavazott. Két republikánus szenátor nem voksolt. A republikánusok azzal érveltek, hogy az eddigi előírások megnehezítették az internetszolgáltatók dolgát abban a tekintetben, hogy ügyfélspecifikus szolgáltatásokat kínálhassanak. Ezenkívül a Google és a Facebook eddig előnyben lehetett az ISP-kkel szemben, de ez a helyzet így kiegyenlítődött.
Marc Rotenberg, az Electronic Privacy Information Center munkatársa úgy reagált, hogy egy olyan döntés született, amely a rövid távú előnyöket tartja szem előtt a hosszú távú szempontok helyett. Úgy véli, a döntés veszélyezteti az amerikaiak magánéletét és elősegíti, hogy a személyazonosság-lopások, adatszivárgások és pénzügyi csalások áldozataivá váljanak. Mignon Clyburn, a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) egyik vezetője hozzátette, hogy ha ezt a törvényt Donald Trump elnök ellenjegyzi, akkor azzal visszautasítaná az általuk kidolgozott és általánosan elfogadott szélessávú és magánéleti szabályozást. A kábel- és a szélessávú internetszolgáltatók ügyfeleinek nem lenne választásuk a személyes információik értékesítésének kérdésében.
A tervezet a közeljövőben a képviselőház elé kerül, amely leszavazhatja azt. Nathan White, az Access Now képviselője ebben bízik, mert mint mondta, a szenátusi döntés a nagyvállalatok profitjának "hangja" és az egyszerű emberek ellen szól. A képviselőháznak fel kell vállalnia a fogyasztók védelmét és meg kell akadályoznia, hogy az USA-ban az interneten megszűnjön a magánélet védelme.