Berta Sándor

A Kreml környékén néha megbolondul a GPS

A Vörös téren rendszeresen problémát okoz a műholdas helyzetmeghatározás.

A navigációs gonddal először júniusban találkoztak a járókelők és az autósok. Sokan némileg viccesen meg is jegyezték, hogy alighanem virtuálisan teleportálódtak, mert teljesen máshol voltak a digitális rendszerek szerint, mint a valóságban. Volt, aki a moszkvai városközpont helyett a GPS adatai alapján 30 kilométerre délnyugatra az orosz fővárostól tartózkodott. A jelenség azóta rendszeresen megismétlődik és általában több órán át tapasztalható, leggyakrabban a Kreml környékén.

A probléma leginkább a taxisok és az utasaik számára bosszantó, hiszen a két fél általában alkalmazások és a GPS-alapú navigációs szolgáltatásokat vesz igénybe. A taxik téves megrendeléseket kapnak és csak akkor derül ki, hogy nem hívta őket senki, amikor kimennek az adott címre, míg az utasok hiába várnak a megrendelt taxikra.


A Yandex keresőcég egyik munkatársa úgy döntött, hogy kideríti, mi áll a dolog hátterében. A cégnek erre több oka is volt, hiszen egyrészt Oroszországban navigációs ajánlatokat kínál, másrészt a legnagyobb orosz taxiszolgáltatást üzemelteti. Grigorij Bakunov, a Yandex technológiai vezetője az egyik délelőtt felkerekedett, különböző GPS-eszközöket pakolt be a hátizsákjába és beutazta Moszkvát. Végül arra a megállapításra jutott, hogy a Kreml területén található egy adó, amely olyan erős jelet bocsát ki, amelyről azt hihetné az ember, hogy egy navigációs műholdról származik. Az IT-szakértők az ilyen eljárásoknak a spoofing nevet adták.

Bakunov szerint egy hamis műholdjeleket sugárzó spoofing-adót már most is meg lehet vásárolni. A kérdés csak az, hogy ki üzemelteti ezt az adót. A legvalószínűbbnek az orosz biztonsági szolgálat tűnik, amely így akadályozhatja meg például, hogy drónok repülhessenek a főváros fölé és videofelvételeket készíthessenek. Ez egyébként eleve tilos is, de ha egy robotrepülőgép már felszállt, akkor nem olyan egyszerű elfogni. Mindegyik korszerű robot légi járművet elláttak GPS-vevőegységgel és eltárolják azoknak a helyeknek a GPS-koordinátáit, ahol nem szállhatnak fel, ilyenek például a repülőterek.

A helyzetre jellemző, hogy már Dmitrij Peskov, Vlagyimir Putyin orosz elnök szóvivője is szembesült a problémával, neki például azt jelezte a készüléke, hogy egy teljesen másik moszkvai kerületben tartózkodik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • MerlinW #5
    Okosabb maradtál volna, ha csendben maradsz:)
  • kvp #4
    Afganisztanban a taliboknak is akadt ilyen zavaro, orosz gyartmany. Azert az amerikai katonai vevok kulcsot is ellenoriznek, szoval azokat nehezebb zavarni. Sima androidos mobil eseten pl. erdemes a glonass-t kikapcsolni es a foghato muholdak listajat rogziteni. Akkor csak megvakitani lehet a keszuleket, atverni nem. Bar a google fele agps adatbazis a mobiltornyok alapjan is tud dolgozni, csak pontatlanabbul.

    Egyebkent meg dront ilyen celpont fole csak radios egyseg nelkul, line of sight infras kapcsolattal (rejtett relevel) vagy inercialis navigacioval szabad kuldeni. Az infras jelatvitel azert is jo, mert ha a gep mogott van az atjatszo, akkor nem lehet szembol blokkolni, tehat iranyitott szarnyas bombakhoz tokeletes.

    ps: terepkoveto navigacio van a tomahawkokon is, de az ma mar elavult technikanak szamit
  • Sequoyah #3
    Amig a kormany csinalja addig oke, csak nehogy barki altal megveheto termekke valjon a zavaro.
    Bar mivel sugaroz, a hatosagoknak percek kerdese lesz bemerni es megtalalni.
  • Kara kán #2
    Vizuális tájfelismerő rendszerrel a GPS feleslegessé válik.
  • Tuvok #1
    Továbbá igen érdekes rövidhullámú rádióadásokat lehet fogni a környékről, amik egy része még a hidegháborúból maradt fenn, és valami oknál fogva a mai napig - nem kis energiát belefektetve - üzemelteti őket a hadsereg és a titkosszolgálat.