SG.hu

Az EU visszautasítja, hogy a büntetései valójában az amerikai IT-cégekre kivetett adók lennének

Az uniós törvényhozók nonszensznek tartják az IT-szabályozással kapcsolatos amerikai kritikákat és szerintük megalapozatlanok azok az állítások, amelyek szerint az uniós technológiai törvények valójában az amerikai vállalatokra kivetett adót jelentenek.

Egyes amerikai vállalatok az EU-s szabályok felvizezését követelik, ezért az Európai Unió törvényhozóinak egy csoportja levélben fordult az Egyesült Államok vezető tisztviselőihez, hogy visszautasítsa azokat a vádakat, amelyek szerint a szervezet az új digitális versenyszabályokat az amerikai technológiai óriáscégekkel szembeni tisztességtelen bánásmódra használja fel. A levelet szerdán küldték el az amerikai igazságügyi minisztérium főügyészének, Pamela Bondinak és Howard Lutnick kereskedelmi miniszternek. Az uniós törvényhozók felszólították az Atlanti-óceán mindkét partján működő szabályozó hatóságokat, hogy működjenek együtt az IT-óriások ellen.

"Tekintettel arra, hogy közös értékeink fontosak a tisztességes verseny és az innováció előmozdításában, alapvető fontosságú, hogy összehangoljuk erőfeszítéseinket a domináns digitális platformok által támasztott kihívások kezelése érdekében” - áll a levélben. A jegyzéket kilenc európai parlamenti képviselő írta alá, köztük a francia Stephanie Yon-Courtin és a német Andreas Schwab. A levél szerint az EU digitális piacokról szóló törvénye - amelynek alapján a Bizottság tavaly vizsgálatot indított az Apple, a Google és a Meta ellen - nem kizárólag az amerikai cégeket célozza, kiemelve, hogy a Booking.com - a Booking Holding európai üzletága - és a TikTok is vizsgálat alá került. A Booking.com hollandiai székhelyű, míg a TikTok a kínai ByteDance tulajdonában van.

A levél szerint több amerikai vállalat örül nagyon annak, hogy a szabályok érvényben vannak, és aktívan kampányolnak a törvény nagy technológiai cégekkel szembeni betartatásáért. Az olyan cégek, mint a Fortnite készítője, az Epic Games, olyan alkalmazásboltokat fejlesztettek vagy fejlesztenek, amelyek az Apple és a Google alkalmazásboltjainak alternatívájaként használhatók az európai iPhone-okon és androidos készülékeken - közölték. Vagy ott van a DuckDuckGo - egy amerikai, az adatvédelemre összpontosító keresőmotor -, mely ebben a hónapban társszerzőként írt alá egy levelet az EU legfőbb verseny- és technológiai szabályozó hatóságainak, amelyben arra kérte őket, hogy vizsgálják meg a Google-t, mivel az szerinte megsérti a DMA keresési adatok megosztására vonatkozó rendelkezéseit. A cég a felhasználóknak a Google alapértelmezett keresőmotorja és Chrome böngészője helyett alternatívát kínál az Android-telefonokon.

"Hasonlóképpen a Netflix, a Disney és más streamingszolgáltatók, amelyeket jelenleg az Apple és a Google magas alkalmazásbolt-díjai terhelnek, szintén profitálnának a DMA szerinti tisztességesebb versenyhelyzetből” - közölték az uniós törvényhozók, hozzátéve, hogy amerikai startupok ezrei szerezhetnek bevételt az EU-ból, ha a technológiai óriások betartják a törvényt.

Az EU tisztviselői egyre nagyobb nyomásnak vannak kitéve az Egyesült Államok részéről, hogy igazolják az olyan új jogszabályokat, mint a digitális piacokról szóló törvény, amely a világ néhány legerősebb technológiai vállalatát, például az Apple-t, a Google-t és a Metát „kapuőröknek” bélyegzi. A gondolkodásmód szerint ezek a cégek ellenőrzik a kulcsfontosságú digitális kereskedelmi útvonalakat, például a keresőmotorokat, az alkalmazásboltokat és a közösségi hálózatokat. A törvény egy listát állít fel a „mit szabad” és „mit nem szabad” szabályairól, amelyek megakadályozzák a vállalkozásokat abban, hogy saját termékeiket és szolgáltatásaikat előnyben részesítsék a kisebb szereplők termékeivel és szolgáltatásaival szemben. A vállalatok éves világméretű forgalmuk akár 10%-áig terjedő bírsággal is számolhatnak, ha a bizottság úgy dönt, hogy megszegik a szabályokat, a büntetés pedig 20%-ra emelkedhet a visszaeső jogsértések esetén.

Az egyre növekvő digitális uniós szabályozás a Trump-kormányzat haragját is kiváltotta, amely a múlt hónapban utasította az amerikai hatóságokat, hogy vizsgálják meg azokat a szabályokat, amelyek meghatározzák, hogy az amerikai vállalatok hogyan léphetnek kapcsolatba a fogyasztókkal az EU-ban. Jim Jordan, az amerikai képviselőház igazságügyi bizottságának elnöke februárban megkérdezte Teresa Riberát, az EU versenyjogi végrehajtóját, hogy miként tervezi a DMA betartatását, mondván, hogy a szabályok a jelek szerint tisztességtelenül célozzák az amerikai vállalatokat. Jordan március 10-ig adott határidőt Riberának, hogy tájékoztassa a bizottságot a törvényről. "A DMA elősegíti a versenyképes ökoszisztémát, ahol az innovatív vállalatok - legyenek azok amerikaiak, európaiak vagy a világ más részeiből származóak - anélkül tudnak fejleszteni, hogy a piaci részesedés megrögzöttsége miatt tisztességtelenül hátrányos helyzetbe kerülnének” - áll az uniós törvényhozók levelében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!