Berta Sándor
Szigorú korlátok közé szorítják a drónokkal való repülést Németországban
A jövőben szigorúbb előírásokra számíthatnak a németországi robotrepülőgépek pilótái.
Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter tervezete szerint tilos lesz a pilóta nélküli légi járművek működtetése embertömegek és magánbirtokok, valamint bizonyos különleges területek és létesítmények felett. A cél az, hogy sikerüljön elkerülni a lezuhanás okozta baleseteket és az állampolgárok magánéletébe való beavatkozásokat. Dobrindt közölte, hogy az új szabályozás támogathatja a drónok, mint jövőbeli technológiák elterjedését és egyúttal garantálhatja a légtér biztonságát.
Ulrich Lange, a CSU közlekedéspolitikai szóvivője azt nyilatkozta, hogy tabuk lesznek a lakóterületek feletti filmezések és a repülőterek területén való veszélyes manőverek. Ugyanakkor továbbra is lehetőség lesz a robotrepülőgépek üzemeltetésére, például a kertekben vagy akár a különböző infrastruktúrák ellenőrzésére. A Német Légiforgalmi Irányítás adatai alapján egyébként az országban kereken 400 000 pilóta nélküli légi jármű van.
Az új előírások között van, hogy minden 250 grammosnál nehezebb drónt kötelező lesz jelöléssel ellátni, így az esetleges károkozás esetén könnyebben lehet majd beazonosítani a tulajdonosát. Minden jelölésen szerepelnie kell az illető nevének és címének. Az 5 kilogrammosnál nehezebb modellekre további szabályok fognak vonatkozni. Ezek működtetéséhez külön engedélyre lesz szükség, amelyet az illetékes tartományi hatóságoktól kell majd beszerezni. Emellett kötelező lesz egy külön jogosítvány és annak megszerzéséhez vizsga letétele egy elismert helyen. Az alsó korhatárt 16 évben állapítják meg és a jogosítvány legfeljebb 10 éven át lesz érvényes.
Az 5 kilogrammosnál könnyebb robotrepülőgépek nem kerülhetnek majd a pilóta látómezején kívülre. Tilosak lesznek a repülések a rendőrségek, a mentő- és tűzoltóállomások, a baleseti és bűnügyi helyszínek, az embertömegek, a természetvédelmi területek, a bizonyos közlekedési útvonalak fölött, a repülőterek le- és felszállópályáinak környékén, a börtönök, az ipari létesítmények, a kancellária, az elnöki hivatal és a tartományi intézmények felett.
A maximális repülési magasság minden esetben 100 méter lehet és csak az repülhet ennél magasabbra, aki sikeres vizsgával rendelkezik. A házak és a lakónegyedek felett szintén nem repülhetnek majd a 250 grammosnál nehezebb vagy optikai, illetve akusztikai jelek vételére, átvitelére és feljegyzésére képes pilóta nélküli légi járművek. Az egyetlen kivétel e tiltás alól, ha ehhez az adott terület tulajdonosa előzetesen hozzájárul. Végül tilos 25 kilogrammosnál nehezebb drónokat üzemeltetni.
Természetesen lehetőség lesz a tiltások feloldására bizonyos helyzetekben. A különböző hivatalok adhatnak engedélyeket, ha az adott repülés nem veszélyezteti a légi közlekedést vagy a közbiztonságot, azonban az adat-, a természet- és a zaj elleni védelmet minden esetben figyelembe kell venni. A tervezet külön kitér azokra a videoszemüvegekre is, amelyeken keresztül a felhasználók közvetlenül foghatják a robotrepülőgépek kameráinak képét. Ezekkel a megoldásokkal látótávolságon belül, legfeljebb 30 méteres repülési magasságig lesznek engedélyezhetők repülések.
Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter tervezete szerint tilos lesz a pilóta nélküli légi járművek működtetése embertömegek és magánbirtokok, valamint bizonyos különleges területek és létesítmények felett. A cél az, hogy sikerüljön elkerülni a lezuhanás okozta baleseteket és az állampolgárok magánéletébe való beavatkozásokat. Dobrindt közölte, hogy az új szabályozás támogathatja a drónok, mint jövőbeli technológiák elterjedését és egyúttal garantálhatja a légtér biztonságát.
Ulrich Lange, a CSU közlekedéspolitikai szóvivője azt nyilatkozta, hogy tabuk lesznek a lakóterületek feletti filmezések és a repülőterek területén való veszélyes manőverek. Ugyanakkor továbbra is lehetőség lesz a robotrepülőgépek üzemeltetésére, például a kertekben vagy akár a különböző infrastruktúrák ellenőrzésére. A Német Légiforgalmi Irányítás adatai alapján egyébként az országban kereken 400 000 pilóta nélküli légi jármű van.
Az új előírások között van, hogy minden 250 grammosnál nehezebb drónt kötelező lesz jelöléssel ellátni, így az esetleges károkozás esetén könnyebben lehet majd beazonosítani a tulajdonosát. Minden jelölésen szerepelnie kell az illető nevének és címének. Az 5 kilogrammosnál nehezebb modellekre további szabályok fognak vonatkozni. Ezek működtetéséhez külön engedélyre lesz szükség, amelyet az illetékes tartományi hatóságoktól kell majd beszerezni. Emellett kötelező lesz egy külön jogosítvány és annak megszerzéséhez vizsga letétele egy elismert helyen. Az alsó korhatárt 16 évben állapítják meg és a jogosítvány legfeljebb 10 éven át lesz érvényes.
Az 5 kilogrammosnál könnyebb robotrepülőgépek nem kerülhetnek majd a pilóta látómezején kívülre. Tilosak lesznek a repülések a rendőrségek, a mentő- és tűzoltóállomások, a baleseti és bűnügyi helyszínek, az embertömegek, a természetvédelmi területek, a bizonyos közlekedési útvonalak fölött, a repülőterek le- és felszállópályáinak környékén, a börtönök, az ipari létesítmények, a kancellária, az elnöki hivatal és a tartományi intézmények felett.
A maximális repülési magasság minden esetben 100 méter lehet és csak az repülhet ennél magasabbra, aki sikeres vizsgával rendelkezik. A házak és a lakónegyedek felett szintén nem repülhetnek majd a 250 grammosnál nehezebb vagy optikai, illetve akusztikai jelek vételére, átvitelére és feljegyzésére képes pilóta nélküli légi járművek. Az egyetlen kivétel e tiltás alól, ha ehhez az adott terület tulajdonosa előzetesen hozzájárul. Végül tilos 25 kilogrammosnál nehezebb drónokat üzemeltetni.
Természetesen lehetőség lesz a tiltások feloldására bizonyos helyzetekben. A különböző hivatalok adhatnak engedélyeket, ha az adott repülés nem veszélyezteti a légi közlekedést vagy a közbiztonságot, azonban az adat-, a természet- és a zaj elleni védelmet minden esetben figyelembe kell venni. A tervezet külön kitér azokra a videoszemüvegekre is, amelyeken keresztül a felhasználók közvetlenül foghatják a robotrepülőgépek kameráinak képét. Ezekkel a megoldásokkal látótávolságon belül, legfeljebb 30 méteres repülési magasságig lesznek engedélyezhetők repülések.