Berta Sándor
Repülőtereken is használhatók lesznek a drónok
Vannak olyan légterek, ahol jelenleg nem repülhetnek robotrepülőgépek, azonban ez hamarosan megváltozhat.
A Nokia egy olyan rendszert (UAV Traffic Management - UTM) tesztel az egyik holland repülőtéren, amely képes a drónokat biztonságosan vezérelni az olyan területek fölött is, amelyek egyébként repüléstilalmi zónáknak számítanak. Mindez azt jelenti, hogy a pilóta nélküli légi járművek jövőben közlekedhetnek majd például az utasszállító repülőgépek közelében vagy akár a sűrűn lakott területek és embercsoportok fölött.
Az ilyen repülésekhez szükség van automatizált repülési rendszerekre, a repüléstilalmi zónák létrehozására és azok előírásainak betartatására, valamint a drónok látótávolságán túli (BVLOS) vezérlésére. Fontos az alkalmazott megoldások megbízhatósága, illetve az LTE, az 5G és a Mobile Edge Computing (MEC) támogatása. A Nokia azt tervezi, hogy a robotrepülőgépeket LTE-modemmel, GPS-vevőegységgel, valamint telemetriai modemmel szereli fel. Az UTM rendszert a Nokia Airframe platformjának segítségével vezérlik, az képes felügyelni a légteret és irányítani a drónok repülési pályáját.
Az üzemeltető egy okostelefonos alkalmazáson keresztül kérheti le a légi járműve repülési engedélyét, ráadásul emellett a program valós időben tájékoztatja is a felhasználót a repüléstilalmi zónákról. A robotrepülőgépek akár saját hálózatot is létrehozhatnak és megoszthatják egymással a dinamikus repüléstilalmi zónákkal kapcsolatos információkat, ezáltal elkerülhető, hogy keresztezzék az utasszállító repülőgépek útvonalait.
A teszteket a Nokia Enschedében, a twentei repülőtér mellett fogja elvégezni. Az esemény kezdetekor a résztvevők tájékoztatják a közvéleményt, bemutatják a drónok különböző bevetési lehetőségeit, például hogyan lehet a segítségükkel elriasztani a madárrajokat a repülőterek közeléből.
A Nokia egy olyan rendszert (UAV Traffic Management - UTM) tesztel az egyik holland repülőtéren, amely képes a drónokat biztonságosan vezérelni az olyan területek fölött is, amelyek egyébként repüléstilalmi zónáknak számítanak. Mindez azt jelenti, hogy a pilóta nélküli légi járművek jövőben közlekedhetnek majd például az utasszállító repülőgépek közelében vagy akár a sűrűn lakott területek és embercsoportok fölött.
Az ilyen repülésekhez szükség van automatizált repülési rendszerekre, a repüléstilalmi zónák létrehozására és azok előírásainak betartatására, valamint a drónok látótávolságán túli (BVLOS) vezérlésére. Fontos az alkalmazott megoldások megbízhatósága, illetve az LTE, az 5G és a Mobile Edge Computing (MEC) támogatása. A Nokia azt tervezi, hogy a robotrepülőgépeket LTE-modemmel, GPS-vevőegységgel, valamint telemetriai modemmel szereli fel. Az UTM rendszert a Nokia Airframe platformjának segítségével vezérlik, az képes felügyelni a légteret és irányítani a drónok repülési pályáját.
Az üzemeltető egy okostelefonos alkalmazáson keresztül kérheti le a légi járműve repülési engedélyét, ráadásul emellett a program valós időben tájékoztatja is a felhasználót a repüléstilalmi zónákról. A robotrepülőgépek akár saját hálózatot is létrehozhatnak és megoszthatják egymással a dinamikus repüléstilalmi zónákkal kapcsolatos információkat, ezáltal elkerülhető, hogy keresztezzék az utasszállító repülőgépek útvonalait.
A teszteket a Nokia Enschedében, a twentei repülőtér mellett fogja elvégezni. Az esemény kezdetekor a résztvevők tájékoztatják a közvéleményt, bemutatják a drónok különböző bevetési lehetőségeit, például hogyan lehet a segítségükkel elriasztani a madárrajokat a repülőterek közeléből.