Berta Sándor
Európát és Amerikát is meghódítaná a WeChat
A kínai üzenetküldő szolgáltatás több funkciót kínál, mint a vetélytársai, ezért vannak komoly esélyei.
A Tencent által létrehozott WeChat rendkívül népszerűnek számít Kínában, a kínai szolgáltatás több mint a WhatsApp és a Facebook együtt. Segítségével a felhasználóknak lehetőségük van szöveges és hangos üzenetek küldésére, képek és cikkek megosztására, de böngészhetnek, vásárolhatnak és számlákat is be tudnak fizetni. A platformot tavaly közel 550 millióan használták az ázsiai államban, ez a helyi okostelefon-használók 90 százaléka. Aktuálisan világszerte 650 millió ember készülékére van telepítve WeChat-kliens.
A WeChat anno a külföldi ajánlatok másolatának számított, de napjainkra egyes részleteiben példaképpé vált a nyugati vállalatok számára. A Facebook például egyre több funkcióját veszi át, jópár dolog, amit az amerikai cég innovációként tüntet fel, az Kínában már rég szabvány, például a WhatsAppon belüli taxirendelés. A siker titka az, hogy az alkalmazás nyitott és a segítségével más programok is könnyen összeköthetők, ez teszi a platformot annyira vonzóvá a cégek számára.
Míg a Facebookon kizárólag csak hirdetni tudnak a cégek, itt amennyiben egy ügyfél követi egy cipőgyártó profilját, akkor a WeChat egyedi ajánlatokat és QR-kóddal leolvasható kedvezménykuponokat küldhet neki. Amikor a felhasználó ezekre rákattint, akkor észrevétlenül elhagyja a szolgáltatást és a kifejezetten mobileszközökre optimalizált oldalakra kerül, amelyeken vásárolhat, rendelhet vagy kezelheti a bankszámláját. Így a WeChat már nem pusztán egy kommunikációs platform, hanem egy saját ökorendszer.
A szolgáltatás felfutása 2011-ben kezdődött. A Tencent internetes konszern már az első üzenetküldőjével, a QQ-val is nagyon sikeres volt Kínában. Annak ellenére, hogy a QQ piacvezető volt, a menedzsment mégis úgy döntött, hogy egy másik chatet is kifejleszt. Ehhez egy új csapatot jelöltek ki, amelynek a vezetésével Zhang Xiaolong bízták meg. A 45 éves szakember szinte soha nem jelenik meg nyilvánosan. A projektet siker koronázta, a Tencent ma már milliárdokat keres a reklámokból és a játékokkal, amiket az emberek a platformon vásárolnak. A sikerre jellemző, hogy a tavaly őszi bevétel 3,7 milliárd euró volt, mely harmadával több, mint az egy évvel korábbi, míg a reklámbevételek az alapítás óta minden évben megduplázódnak.
Viszont a Tencent eddigi külföldi terjeszkedési kísérletei kudarcba fulladtak, a WeChatet Kínán kivül alig 100 millióan használják, közülük sokan Délkelet-Ázsiában. Sokuknak soha életükben nem volt személyi számítógépük, az okostelefon, és azon belül a Wechat jelenti számukra az internetet. A program az Amerikai Egyesült Államokban és Európában is csak elsősorban kínaiak készülékein található meg. Az európai és egyesült államokbeli felhasználók főként adataik átláthatatlan kezelése miatt aggódnak, ezért nem bízzák rá magukat a szolgáltatásra. A kínaiak ebben a kérdésben kevésbé érzékenyek.
A WeChat üzleti sikerének kulcsa a saját fizetési szolgáltatás, a WeChat Wallet, amelyet már több mint 400 millióan használnak. Amíg a PayPal esetében tavaly 4,9 milliárd átutalásra került sor, addig a kínai családok a februári tavaszi fesztivál során egyetlen hét alatt 8 milliárd tranzakciót bonyolítottak le. Az ajánlat ingyenes, kivételt csak a bankszámlákra való átutalások képeznek. Amennyiben valaki több mint 1000 jüant - kb. 40 ezer forintot - küld egy bankszámlára, akkor átutalásonként egy csekély összeget kell fizetnie. Ez az ingyenesség a kemény helyi konkurencia miatt van, melyet az Alibaba kereskedelmi óriáscég támaszt: az Alipay a legnagyobb akadálya az ApplePay helyi terjeszkedésének is.
A WeChat csoportjai kisebbek és magánjellegűbbek, mint a Facebook ajánlatai, a felhasználóknak átlagban csak 100 online ismerőse van. Sokoldalúságára jellemző, hogy Csengcsou város középfokú népi bírósága számos tárgyalást a WeChat segítségével tartott meg. A megoldással a bírók, az ügyvédek és a tanúk egyaránt sok időt és pénzt takaríthatnak meg, hiszen nem kell a távoli településükről a per helyszínére utazniuk. A szolgáltatás elsősorban a közigazgatási eljárásokban és a kisebb ügyekben jelent segítséget.
Zhang és csapata már a következő újítást tervezi: az alkalmazásokat közvetlenül a platformba integrálnák, ugyanúgy lehetne saját profiljuk, mint például a cégeknek. Példa erre egy angol nyelvtanuló szoftver, a Yoli, melynek elindításakor a tanulóknak el sem kell hagyniuk a WeChatet, csupán meg kell nyitniuk a Yoli profilját, és máris beszélhetnek egy tanárral. Alig pár nap alatt több ezren iratkoztak fel a pekingi startup szolgáltatásaira, fizetni pedig szintén a platformon belül lehet. A Tencent végső célja természetesen egy saját operációs rendszer megalkotása.
A Tencent által létrehozott WeChat rendkívül népszerűnek számít Kínában, a kínai szolgáltatás több mint a WhatsApp és a Facebook együtt. Segítségével a felhasználóknak lehetőségük van szöveges és hangos üzenetek küldésére, képek és cikkek megosztására, de böngészhetnek, vásárolhatnak és számlákat is be tudnak fizetni. A platformot tavaly közel 550 millióan használták az ázsiai államban, ez a helyi okostelefon-használók 90 százaléka. Aktuálisan világszerte 650 millió ember készülékére van telepítve WeChat-kliens.
A WeChat anno a külföldi ajánlatok másolatának számított, de napjainkra egyes részleteiben példaképpé vált a nyugati vállalatok számára. A Facebook például egyre több funkcióját veszi át, jópár dolog, amit az amerikai cég innovációként tüntet fel, az Kínában már rég szabvány, például a WhatsAppon belüli taxirendelés. A siker titka az, hogy az alkalmazás nyitott és a segítségével más programok is könnyen összeköthetők, ez teszi a platformot annyira vonzóvá a cégek számára.
Míg a Facebookon kizárólag csak hirdetni tudnak a cégek, itt amennyiben egy ügyfél követi egy cipőgyártó profilját, akkor a WeChat egyedi ajánlatokat és QR-kóddal leolvasható kedvezménykuponokat küldhet neki. Amikor a felhasználó ezekre rákattint, akkor észrevétlenül elhagyja a szolgáltatást és a kifejezetten mobileszközökre optimalizált oldalakra kerül, amelyeken vásárolhat, rendelhet vagy kezelheti a bankszámláját. Így a WeChat már nem pusztán egy kommunikációs platform, hanem egy saját ökorendszer.
A szolgáltatás felfutása 2011-ben kezdődött. A Tencent internetes konszern már az első üzenetküldőjével, a QQ-val is nagyon sikeres volt Kínában. Annak ellenére, hogy a QQ piacvezető volt, a menedzsment mégis úgy döntött, hogy egy másik chatet is kifejleszt. Ehhez egy új csapatot jelöltek ki, amelynek a vezetésével Zhang Xiaolong bízták meg. A 45 éves szakember szinte soha nem jelenik meg nyilvánosan. A projektet siker koronázta, a Tencent ma már milliárdokat keres a reklámokból és a játékokkal, amiket az emberek a platformon vásárolnak. A sikerre jellemző, hogy a tavaly őszi bevétel 3,7 milliárd euró volt, mely harmadával több, mint az egy évvel korábbi, míg a reklámbevételek az alapítás óta minden évben megduplázódnak.
Viszont a Tencent eddigi külföldi terjeszkedési kísérletei kudarcba fulladtak, a WeChatet Kínán kivül alig 100 millióan használják, közülük sokan Délkelet-Ázsiában. Sokuknak soha életükben nem volt személyi számítógépük, az okostelefon, és azon belül a Wechat jelenti számukra az internetet. A program az Amerikai Egyesült Államokban és Európában is csak elsősorban kínaiak készülékein található meg. Az európai és egyesült államokbeli felhasználók főként adataik átláthatatlan kezelése miatt aggódnak, ezért nem bízzák rá magukat a szolgáltatásra. A kínaiak ebben a kérdésben kevésbé érzékenyek.
A WeChat üzleti sikerének kulcsa a saját fizetési szolgáltatás, a WeChat Wallet, amelyet már több mint 400 millióan használnak. Amíg a PayPal esetében tavaly 4,9 milliárd átutalásra került sor, addig a kínai családok a februári tavaszi fesztivál során egyetlen hét alatt 8 milliárd tranzakciót bonyolítottak le. Az ajánlat ingyenes, kivételt csak a bankszámlákra való átutalások képeznek. Amennyiben valaki több mint 1000 jüant - kb. 40 ezer forintot - küld egy bankszámlára, akkor átutalásonként egy csekély összeget kell fizetnie. Ez az ingyenesség a kemény helyi konkurencia miatt van, melyet az Alibaba kereskedelmi óriáscég támaszt: az Alipay a legnagyobb akadálya az ApplePay helyi terjeszkedésének is.
A WeChat csoportjai kisebbek és magánjellegűbbek, mint a Facebook ajánlatai, a felhasználóknak átlagban csak 100 online ismerőse van. Sokoldalúságára jellemző, hogy Csengcsou város középfokú népi bírósága számos tárgyalást a WeChat segítségével tartott meg. A megoldással a bírók, az ügyvédek és a tanúk egyaránt sok időt és pénzt takaríthatnak meg, hiszen nem kell a távoli településükről a per helyszínére utazniuk. A szolgáltatás elsősorban a közigazgatási eljárásokban és a kisebb ügyekben jelent segítséget.
Zhang és csapata már a következő újítást tervezi: az alkalmazásokat közvetlenül a platformba integrálnák, ugyanúgy lehetne saját profiljuk, mint például a cégeknek. Példa erre egy angol nyelvtanuló szoftver, a Yoli, melynek elindításakor a tanulóknak el sem kell hagyniuk a WeChatet, csupán meg kell nyitniuk a Yoli profilját, és máris beszélhetnek egy tanárral. Alig pár nap alatt több ezren iratkoztak fel a pekingi startup szolgáltatásaira, fizetni pedig szintén a platformon belül lehet. A Tencent végső célja természetesen egy saját operációs rendszer megalkotása.