Berta Sándor
A virtuális és a kiterjesztett valóság lesz a következő nagy trend
Mindkét technológia befuthat és meghatározó lehet a következő években. Másfél évtizeden belül az okostelefonok helyett már a két világot kombináló eszközök jöhetnek.
A Goldman Sachs befektetési bank által kiadott legfrissebb elemzés meglehetősen optimista a virtuális és a kiterjesztett valóságon alapuló rendszerekkel és eszközökkel kapcsolatban. A Goldman Sachs arra számít, hogy 2025-ig ez a piac 80 milliárd dollár bevételre számíthat. Az olyan cégek, mint az Oculus VR, a HTC, a Samsung és a Sony nem kevés pénzt és munkát fektettek be rendszereik kifejlesztésébe és tökéletesítésébe. Az Apple maga is folytat bizonyos kutatásokat ezen a téren, azonban az első konkrét termékek csak mintegy 15 év múlva jelenhetnek meg. E cégek kellően nagy felhasználói táborral rendelkeznek, így joggal reménykedhetnek a sikerben.
Az új piac a filmstúdiók vagy éppen a fejlesztők számára is nagyon vonzó. Ugyanakkor vannak olyan vélemények is, hogy a 3D-televíziók megjelenését is nagy várakozás előzte meg, de a technológia mégsem tudott áttörést elérni. Szintén akadályozhatja a virtuális és a kiterjesztett valóság megoldások gyors elterjedését, hogy a különböző készülékek meglehetősen sokba fognak kerülni, továbbá a használatukhoz szükség lesz egy plusz berendezésre (PC-re vagy PlayStation 4-re). Van még egy szempont, amiről nem lehet megfeledkezni: a virtuális valóságot mindenki csak személyesen élheti át, de valójában egy olyan élményt jelent, amely könnyen nem írható le.
Heather Bellini, a Goldman Sachs távközlési, média- és technikai ügyekért felelős részlegvezetője szerint a virtuális és a kiterjesztett valóság nem csupán a játékosokat érdeklő dolog lesz, hanem a megjelenése a teljesen hétköznapi területeket is befolyásolja majd. Így például a lakást vásárlók előzetesen megvizsgálhatják az eladásra kínált épületeket és csak azokat az ajánlatokat választhatják ki, amelyek valóban érdekesek a számukra. Ezáltal időt takaríthatnak meg, hiszen kevesebb otthont kell a valóságban is felkeresniük.
A virtuális valóság szinte minden ágazat megítélését megváltoztathatja, mind az ügyfelek, mind a vállalatok részéről. A Goldman Sachs szerint ezek a technológiák éppúgy meg fogják változtatni a világot, mint az okostelefonok. Amennyiben bejön a 80 milliárd dolláros bevételre vonatkozó előrejelzés, akkor az azt jelentené, hogy ez a terület legalább akkora lenne, mint az asztali számítógépek jelenlegi piaca.
Hasonló előrejelzés jelent meg Gene Munster, a Piper Jaffray elemzője jóvoltából, amely elsősorban azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy milyen új megoldások válthatják le a ma oly népszerű okostelefonokat. Az elemző úgy véli, hogy az úgynevezett Z-generáció számára már nem lesz elegendő a fizikai valóság - ennek jeleit ma is láthatjuk, amikor a tömegközlekedésen utazó, vagy éppen padon üldögélő és saját ketyeréik kijelzőit bámuló személyekre vetünk egy pillantást - ezért belátható időn belül megjelenhetnek és elterjedhetnek az AR/VR-eszközök, amelyek virtuális elemekkel gazdagítanák azt, köszönhetően a holografikus képeknek, valamint a beépített kameráknak és érzékelőknek.
A Goldman Sachs befektetési bank által kiadott legfrissebb elemzés meglehetősen optimista a virtuális és a kiterjesztett valóságon alapuló rendszerekkel és eszközökkel kapcsolatban. A Goldman Sachs arra számít, hogy 2025-ig ez a piac 80 milliárd dollár bevételre számíthat. Az olyan cégek, mint az Oculus VR, a HTC, a Samsung és a Sony nem kevés pénzt és munkát fektettek be rendszereik kifejlesztésébe és tökéletesítésébe. Az Apple maga is folytat bizonyos kutatásokat ezen a téren, azonban az első konkrét termékek csak mintegy 15 év múlva jelenhetnek meg. E cégek kellően nagy felhasználói táborral rendelkeznek, így joggal reménykedhetnek a sikerben.
Az új piac a filmstúdiók vagy éppen a fejlesztők számára is nagyon vonzó. Ugyanakkor vannak olyan vélemények is, hogy a 3D-televíziók megjelenését is nagy várakozás előzte meg, de a technológia mégsem tudott áttörést elérni. Szintén akadályozhatja a virtuális és a kiterjesztett valóság megoldások gyors elterjedését, hogy a különböző készülékek meglehetősen sokba fognak kerülni, továbbá a használatukhoz szükség lesz egy plusz berendezésre (PC-re vagy PlayStation 4-re). Van még egy szempont, amiről nem lehet megfeledkezni: a virtuális valóságot mindenki csak személyesen élheti át, de valójában egy olyan élményt jelent, amely könnyen nem írható le.
Heather Bellini, a Goldman Sachs távközlési, média- és technikai ügyekért felelős részlegvezetője szerint a virtuális és a kiterjesztett valóság nem csupán a játékosokat érdeklő dolog lesz, hanem a megjelenése a teljesen hétköznapi területeket is befolyásolja majd. Így például a lakást vásárlók előzetesen megvizsgálhatják az eladásra kínált épületeket és csak azokat az ajánlatokat választhatják ki, amelyek valóban érdekesek a számukra. Ezáltal időt takaríthatnak meg, hiszen kevesebb otthont kell a valóságban is felkeresniük.
A virtuális valóság szinte minden ágazat megítélését megváltoztathatja, mind az ügyfelek, mind a vállalatok részéről. A Goldman Sachs szerint ezek a technológiák éppúgy meg fogják változtatni a világot, mint az okostelefonok. Amennyiben bejön a 80 milliárd dolláros bevételre vonatkozó előrejelzés, akkor az azt jelentené, hogy ez a terület legalább akkora lenne, mint az asztali számítógépek jelenlegi piaca.
Hasonló előrejelzés jelent meg Gene Munster, a Piper Jaffray elemzője jóvoltából, amely elsősorban azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy milyen új megoldások válthatják le a ma oly népszerű okostelefonokat. Az elemző úgy véli, hogy az úgynevezett Z-generáció számára már nem lesz elegendő a fizikai valóság - ennek jeleit ma is láthatjuk, amikor a tömegközlekedésen utazó, vagy éppen padon üldögélő és saját ketyeréik kijelzőit bámuló személyekre vetünk egy pillantást - ezért belátható időn belül megjelenhetnek és elterjedhetnek az AR/VR-eszközök, amelyek virtuális elemekkel gazdagítanák azt, köszönhetően a holografikus képeknek, valamint a beépített kameráknak és érzékelőknek.