Berta Sándor
Pár éven belül az okostelefon kiváltja a tévét
A televízió már elveszítette a mobil videolejátszással szemben folytatott küzdelmet, a YouTube menedzsere szerint a VR-szemüvegek adják majd meg a kegyelemdöfést.
"A klasszikus televízió nem halott, még nem, de néhány évvel ezelőtt már rég túljutott a zenitjén. A Nielsen-csoport felmérése szerint 2009 óta folyamatosan csökken az az időtartam, amelyet az emberek a televíziók előtt töltenek, ezzel párhuzamosan viszont robbanásszerűen nő az interneten át zajló digitális videofogyasztás. Az évtized végéig a világháló le fogja váltani a televíziót, mint legfontosabb mozgókép-átviteli csatorna. A videózás már most is a leggyakoribb szabadidős online tevékenység és 2019-ben az összes interneten továbbított adat 90 százaléka videóadat lesz. - fejtette ki Robert Kyncl, a YouTube tartalmakért és üzleti ügyekért felelős globális vezetője.
"Már most is nagyon sok televíziós tartalom érhető el a YouTube-on és ezek nagyon népszerűek, de a világhálónak és a nyílt platformnak köszönhetően teljesen új műsorok alakultak ki, amelyek például sminkelési tanácsokat adnak vagy egyes termékek kicsomagolását mutatják be, nem beszélve a videoblogokról és online játéktartalmakról. Aki 10 évvel ezelőtt ilyen műsorok elkészítését javasolta volna egy televíziós producernek azt alighanem kirúgták volna."
"A jövő teljesen mobil: vagy az okostelefonunkon nézzük majd meg a felvételeket, vagy összekötjük az okostelefont egy streameszközzel, például a Google Chromecast készülékével. A jövőben mindent az okostelefon fog irányítani, emiatt nem lesz szükség új formátumokra. Az okostelefonoknak köszönhetően ma úgy nézzük a filmeket, mint amikor a könyveket olvassuk: egyedül és ahol, illetve amikor akarjuk. Igazán új formátumok a mobil virtuális valóság kapcsán alakulnak majd csak ki."
Robert Kyncl hozzátette, hogy a mobil virtuális valóság szemüvegeknek, például a Cardboardnak vagy a Samsung Gear VR-nek köszönhetően a 360 fokos videók az első olyan tartalmak, amelyek a mobil eszközökön jobban néznek ki, mint a televíziókon. A 360 fokos videók lehetővé teszik a művészeknek, hogy a történeteiket teljesen új módon meséljék el. A YouTube emellett a Red nevű platformja számára különböző televíziós műsorokat készített és ezeket az év során be akarják mutatni. Az új szolgáltatás egyelőre csak az Amerikai Egyesült Államokban elérhető, de az év közben több országban is megjelenik. Más tartalmak is szóba jöhetnének, például a futballmérkőzések, de azok közvetítései jogai a klasszikus televízióadók tulajdonában vannak és jelenleg nem tartja észszerűnek versenyezni velük.
A videomegosztó előnye, hogy nem vonatkoznak rá olyan szabályok, hogy mennyi reklámot adhat vagy milyen tartalmakat sugározhat. Kyncl nem tart attól, hogy ez a jövőben változna. Eleve nagyon kevés reklámot kell elviselnie a nézőnek és a klasszikus szabályokat nehezen lehet alkalmazni az online videókkal kapcsolatban. "A legtöbb YouTube-sztár pontosan tudja, hogy nem szabad csalódást okoznia a nézőinek és nem riaszthatja el őket. Nagyon nehéz sok követőre szert tenni, de nagyon könnyen el is lehet veszíteni őket, ezért biztos vagyok abban, hogy a sztárok felelősségteljesen döntenek - különben a sikerüket kockáztatják" - szögezte le a YouTube illetékese.
"A klasszikus televízió nem halott, még nem, de néhány évvel ezelőtt már rég túljutott a zenitjén. A Nielsen-csoport felmérése szerint 2009 óta folyamatosan csökken az az időtartam, amelyet az emberek a televíziók előtt töltenek, ezzel párhuzamosan viszont robbanásszerűen nő az interneten át zajló digitális videofogyasztás. Az évtized végéig a világháló le fogja váltani a televíziót, mint legfontosabb mozgókép-átviteli csatorna. A videózás már most is a leggyakoribb szabadidős online tevékenység és 2019-ben az összes interneten továbbított adat 90 százaléka videóadat lesz. - fejtette ki Robert Kyncl, a YouTube tartalmakért és üzleti ügyekért felelős globális vezetője.
"Már most is nagyon sok televíziós tartalom érhető el a YouTube-on és ezek nagyon népszerűek, de a világhálónak és a nyílt platformnak köszönhetően teljesen új műsorok alakultak ki, amelyek például sminkelési tanácsokat adnak vagy egyes termékek kicsomagolását mutatják be, nem beszélve a videoblogokról és online játéktartalmakról. Aki 10 évvel ezelőtt ilyen műsorok elkészítését javasolta volna egy televíziós producernek azt alighanem kirúgták volna."
"A jövő teljesen mobil: vagy az okostelefonunkon nézzük majd meg a felvételeket, vagy összekötjük az okostelefont egy streameszközzel, például a Google Chromecast készülékével. A jövőben mindent az okostelefon fog irányítani, emiatt nem lesz szükség új formátumokra. Az okostelefonoknak köszönhetően ma úgy nézzük a filmeket, mint amikor a könyveket olvassuk: egyedül és ahol, illetve amikor akarjuk. Igazán új formátumok a mobil virtuális valóság kapcsán alakulnak majd csak ki."
Robert Kyncl hozzátette, hogy a mobil virtuális valóság szemüvegeknek, például a Cardboardnak vagy a Samsung Gear VR-nek köszönhetően a 360 fokos videók az első olyan tartalmak, amelyek a mobil eszközökön jobban néznek ki, mint a televíziókon. A 360 fokos videók lehetővé teszik a művészeknek, hogy a történeteiket teljesen új módon meséljék el. A YouTube emellett a Red nevű platformja számára különböző televíziós műsorokat készített és ezeket az év során be akarják mutatni. Az új szolgáltatás egyelőre csak az Amerikai Egyesült Államokban elérhető, de az év közben több országban is megjelenik. Más tartalmak is szóba jöhetnének, például a futballmérkőzések, de azok közvetítései jogai a klasszikus televízióadók tulajdonában vannak és jelenleg nem tartja észszerűnek versenyezni velük.
A videomegosztó előnye, hogy nem vonatkoznak rá olyan szabályok, hogy mennyi reklámot adhat vagy milyen tartalmakat sugározhat. Kyncl nem tart attól, hogy ez a jövőben változna. Eleve nagyon kevés reklámot kell elviselnie a nézőnek és a klasszikus szabályokat nehezen lehet alkalmazni az online videókkal kapcsolatban. "A legtöbb YouTube-sztár pontosan tudja, hogy nem szabad csalódást okoznia a nézőinek és nem riaszthatja el őket. Nagyon nehéz sok követőre szert tenni, de nagyon könnyen el is lehet veszíteni őket, ezért biztos vagyok abban, hogy a sztárok felelősségteljesen döntenek - különben a sikerüket kockáztatják" - szögezte le a YouTube illetékese.