Berta Sándor
Még az idén bevezetik a fizetős YouTube-modellt
A videomegosztó platformon bárki könnyen elkerülheti majd a reklámokat. Gyermekbarát alkalmazásukkal nem elégedettek a fogyasztóvédők.
A Bloomberg tudósítása szerint a fizetős modellt választó felhasználók a jövőben nem fognak találkozni hirdetésekkel. Az előfizetési díjakból befolyó összegeket a YouTube és a zenei klipeket kínáló partnerei elosztanák egymás között. A portál e-mailben tájékoztatta az érintetteket. A tartalomszolgáltatóknak el kell fogadniuk az új felhasználási feltételeket és ekkor az előfizetési modellből származó nettó bevételek 55 százaléka hozzájuk kerülhet. A YouTube ugyanekkora részesedést kínált eddig a reklámbevételeiből a klasszikus partnereinek is.
A Mobile Geeks információi alapján a reklámmentességet biztosító előfizetési modell havonta 10 dollárba kerül majd. Az új konstrukció már az idén elérhető lesz és ezután a videomegosztó sokkal hatékonyabban felveheti majd a harcot az olyan vetélytársaival szemben, mint a Netflix, a Hulu vagy a HBO Now.
Susan Wojcicki, a YouTube első embere már tavaly októberben kifejtette, hogy dolgoznak egy fizetős zenei streaming-ajánlat kialakításán. Hangsúlyozta, hogy az oldalt hirdetési bevételekből finanszírozzák, de van egy olyan pont, amikor az emberek már nem akarnak reklámokat látni. Az egyik megoldást a hirdetések, a másikat pedig a meghatározott összegű havidíjak jelenthetik, az utóbbiak fizetése esetén a felhasználóknak nem kellene reklámokat nézniük.
A reklámok eltüntetésével a gyerekeket is védenék, ugyanis a YouTube Kids nevű program a fogyasztóvédők szerint közel sem annyira biztonságos, mint amennyire arra számítani lehetett. Problémát jelent például, hogy nehéz megkülönböztetni egymástól a reklámokat és a megjelenített tartalmakat. A február végén bejelentett kezdeményezés kapcsán tiltakozó levelet írtak a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz (FTC). A YouTube Kids először az Amerikai Egyesült Államokban volt elérhető az Androidot futtató okostelefonokra és táblagépekre, s többek között lehetővé teszi a gyerekeknek a népszerű televíziós sorozatok és a specifikus YouTube-csatornák megtekintését. Az ígéretek szerint a Google a jövőben saját tartalmakat is készítene a YouTube Kids számára. A platformon a célközönség miatt kizárólag korhatáros hirdetések jelenhetnek csak meg.
Nos, a levél írói pont azt bírálják, hogy nem sikerült tökéletesen megvalósítani az elképzeléseket. Példaként hozták fel egy 7 perces videót, amelyben a Disney által készített Jégkirálynő című sorozat szereplői bábukként láthatók egy McDonald's étteremben, amint éppen Sprite üdítőt isznak és jégkrémet esznek. A fogyasztóvédők álláspontja az, hogy a digitális médiában ugyanazoknak a szabályoknak kellene érvényesülniük, mint amelyek a televízióban is hatályosak, hiszen az utóbbi esetében vannak a gyermekműsorok esetében reklámkorlátozások.
Angela Campbell, az Institute for Public Representation at Georgetown Law munkatársa úgy vélte, hogy fogyasztóként mindenkinek rendelkeznie kellene azzal a joggal, hogy egy-egy hirdetés kapcsán megtudhassa, ki akarja meggyőzni, és a gyerekek az életkorukból adódóan hiszékenyebbek, könnyebben bíznak és becsaphatók.
A Google és a YouTube természetesen másként látja ezt a kérdést. A videomegosztó platform azt hangsúlyozta, hogy a YouTube Kids fejlesztésekor számos partnerrel és gyermekvédelmi szervezettel egyeztetettek és együttműködtek. Mindig nyitottak a szoftver javítására, de a levél aláírói nem léptek velük közvetlenül kapcsolatba. A platform visszautasította a vádakat. A levelet többek között a Center for Digital Democracy, a Campaign for a Commercial-Free Childhood, az American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, a Center for Science in the Public Interest, a Children Now, a Consumer Federation of America, a Consumer Watchdog, a Consumers Union, a Corporate Accountability International és a Public Citizen írta alá.
A Bloomberg tudósítása szerint a fizetős modellt választó felhasználók a jövőben nem fognak találkozni hirdetésekkel. Az előfizetési díjakból befolyó összegeket a YouTube és a zenei klipeket kínáló partnerei elosztanák egymás között. A portál e-mailben tájékoztatta az érintetteket. A tartalomszolgáltatóknak el kell fogadniuk az új felhasználási feltételeket és ekkor az előfizetési modellből származó nettó bevételek 55 százaléka hozzájuk kerülhet. A YouTube ugyanekkora részesedést kínált eddig a reklámbevételeiből a klasszikus partnereinek is.
A Mobile Geeks információi alapján a reklámmentességet biztosító előfizetési modell havonta 10 dollárba kerül majd. Az új konstrukció már az idén elérhető lesz és ezután a videomegosztó sokkal hatékonyabban felveheti majd a harcot az olyan vetélytársaival szemben, mint a Netflix, a Hulu vagy a HBO Now.
Susan Wojcicki, a YouTube első embere már tavaly októberben kifejtette, hogy dolgoznak egy fizetős zenei streaming-ajánlat kialakításán. Hangsúlyozta, hogy az oldalt hirdetési bevételekből finanszírozzák, de van egy olyan pont, amikor az emberek már nem akarnak reklámokat látni. Az egyik megoldást a hirdetések, a másikat pedig a meghatározott összegű havidíjak jelenthetik, az utóbbiak fizetése esetén a felhasználóknak nem kellene reklámokat nézniük.
A reklámok eltüntetésével a gyerekeket is védenék, ugyanis a YouTube Kids nevű program a fogyasztóvédők szerint közel sem annyira biztonságos, mint amennyire arra számítani lehetett. Problémát jelent például, hogy nehéz megkülönböztetni egymástól a reklámokat és a megjelenített tartalmakat. A február végén bejelentett kezdeményezés kapcsán tiltakozó levelet írtak a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz (FTC). A YouTube Kids először az Amerikai Egyesült Államokban volt elérhető az Androidot futtató okostelefonokra és táblagépekre, s többek között lehetővé teszi a gyerekeknek a népszerű televíziós sorozatok és a specifikus YouTube-csatornák megtekintését. Az ígéretek szerint a Google a jövőben saját tartalmakat is készítene a YouTube Kids számára. A platformon a célközönség miatt kizárólag korhatáros hirdetések jelenhetnek csak meg.
Nos, a levél írói pont azt bírálják, hogy nem sikerült tökéletesen megvalósítani az elképzeléseket. Példaként hozták fel egy 7 perces videót, amelyben a Disney által készített Jégkirálynő című sorozat szereplői bábukként láthatók egy McDonald's étteremben, amint éppen Sprite üdítőt isznak és jégkrémet esznek. A fogyasztóvédők álláspontja az, hogy a digitális médiában ugyanazoknak a szabályoknak kellene érvényesülniük, mint amelyek a televízióban is hatályosak, hiszen az utóbbi esetében vannak a gyermekműsorok esetében reklámkorlátozások.
Angela Campbell, az Institute for Public Representation at Georgetown Law munkatársa úgy vélte, hogy fogyasztóként mindenkinek rendelkeznie kellene azzal a joggal, hogy egy-egy hirdetés kapcsán megtudhassa, ki akarja meggyőzni, és a gyerekek az életkorukból adódóan hiszékenyebbek, könnyebben bíznak és becsaphatók.
A Google és a YouTube természetesen másként látja ezt a kérdést. A videomegosztó platform azt hangsúlyozta, hogy a YouTube Kids fejlesztésekor számos partnerrel és gyermekvédelmi szervezettel egyeztetettek és együttműködtek. Mindig nyitottak a szoftver javítására, de a levél aláírói nem léptek velük közvetlenül kapcsolatba. A platform visszautasította a vádakat. A levelet többek között a Center for Digital Democracy, a Campaign for a Commercial-Free Childhood, az American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, a Center for Science in the Public Interest, a Children Now, a Consumer Federation of America, a Consumer Watchdog, a Consumers Union, a Corporate Accountability International és a Public Citizen írta alá.