MTI
Drónokkal, 3D-nyomtatással javít hatékonyságán az easyJet
Drónokkal, 3D nyomtatással javítja hatékonyságát az easyJet diszkont-légitársaság, mindkét eszközt a gépek karbantartásánál veszik igénybe.
A Milánó-Malpensa repülőtéren tartott nemzetközi innovációs napon jelentették be, hogy sikeresen lezajlottak a lézerrel felszerelt drónos repülőgép-átvizsgálási tesztek, az eljárást egy éven belül rendszeresítik. A tapasztalatok szerint ezzel az eljárással gyorsabban átvizsgálhatók a gépek, így hamarabb üzembe lehet őket állítani. A drónos átvizsgálás lényege, hogy a drónra szerelt kamera egy okosszemüveggel van összeköttetésben, az élő képet a karbantartás helyszínéről a központba sugározza. A képen megjelölhetők a gép hibás részei, így a mérnökök gyorsabban tudják megszervezni a javítást. Emellett a lézer sokkal pontosabban és gyorsabban tudja a gépet átvizsgálni, mint az ember. Számítások szerint a karbantartás 75 százalékkal gyorsabb lehet a mostaninál. A tervek szerint a drónokat tíz európai bázison használják majd.
A hatékonyabb gépjavítás érdekében az easyJet vizsgálja azt is, hogy a 3D nyomtatást miként lehet felhasználni. A jelenlegi kutatások a kabin egyes elemeinek, így a kartámaszok, felhajtható asztalok, árnyékolók újragyártására terjednek ki, a légitársaság már több gyártóval is tárgyalásokat folytat. Az easyJet azért szeretné bevezetni ezt a technológiát, mert így hamarabb le tudják gyártani a megfelelő alkatrészeket. A francia Safran alkatrészgyártóval a technológia szélesebb körű bevezetését is vizsgálják, mivel a gép fő alkatrészeinek legyártása és szállítása a mostani két év helyett pár hét alatt megoldható lenne.
Az Airbusszal közösen a diszkonttársaság megállapodott arról, hogy a már meglévő üzenetküldő (ACARS) rendszeren keresztül valós idejű technikai adatokat továbbítanak, így a műszaki hibát meg tudják előzni. Caroly McCall, az easyJet vezérigazgatója az eseményen azt mondta, egy évvel ezelőtt azzal a céllal kezdték meg az új eljárások tesztelését, hogy a flottát hatékonyabban és biztonságosabban tudják üzemeltetni. Húsz évvel ezelőtt, amikor megalapították a társaságot, alapjában változtatták meg az emberek utazási szokásait, most pedig a csúcstechnológia használatával próbálnak olyan újításokat bevezetni, mint amilyen újdonság egykor a diszkontmodell volt a repülésben.
Az 1995-ben alapított angol easyJet 750 útvonalon repül 31 ország 130 célállomására 230 gépes flottájával. Éves utasszámuk 2014-ben 66 millió volt. Az előző évet 4,5 milliárd angol font árbevétel mellett 450 millió font adózott nyereséggel zárta a cég.
A Milánó-Malpensa repülőtéren tartott nemzetközi innovációs napon jelentették be, hogy sikeresen lezajlottak a lézerrel felszerelt drónos repülőgép-átvizsgálási tesztek, az eljárást egy éven belül rendszeresítik. A tapasztalatok szerint ezzel az eljárással gyorsabban átvizsgálhatók a gépek, így hamarabb üzembe lehet őket állítani. A drónos átvizsgálás lényege, hogy a drónra szerelt kamera egy okosszemüveggel van összeköttetésben, az élő képet a karbantartás helyszínéről a központba sugározza. A képen megjelölhetők a gép hibás részei, így a mérnökök gyorsabban tudják megszervezni a javítást. Emellett a lézer sokkal pontosabban és gyorsabban tudja a gépet átvizsgálni, mint az ember. Számítások szerint a karbantartás 75 százalékkal gyorsabb lehet a mostaninál. A tervek szerint a drónokat tíz európai bázison használják majd.
A hatékonyabb gépjavítás érdekében az easyJet vizsgálja azt is, hogy a 3D nyomtatást miként lehet felhasználni. A jelenlegi kutatások a kabin egyes elemeinek, így a kartámaszok, felhajtható asztalok, árnyékolók újragyártására terjednek ki, a légitársaság már több gyártóval is tárgyalásokat folytat. Az easyJet azért szeretné bevezetni ezt a technológiát, mert így hamarabb le tudják gyártani a megfelelő alkatrészeket. A francia Safran alkatrészgyártóval a technológia szélesebb körű bevezetését is vizsgálják, mivel a gép fő alkatrészeinek legyártása és szállítása a mostani két év helyett pár hét alatt megoldható lenne.
Az Airbusszal közösen a diszkonttársaság megállapodott arról, hogy a már meglévő üzenetküldő (ACARS) rendszeren keresztül valós idejű technikai adatokat továbbítanak, így a műszaki hibát meg tudják előzni. Caroly McCall, az easyJet vezérigazgatója az eseményen azt mondta, egy évvel ezelőtt azzal a céllal kezdték meg az új eljárások tesztelését, hogy a flottát hatékonyabban és biztonságosabban tudják üzemeltetni. Húsz évvel ezelőtt, amikor megalapították a társaságot, alapjában változtatták meg az emberek utazási szokásait, most pedig a csúcstechnológia használatával próbálnak olyan újításokat bevezetni, mint amilyen újdonság egykor a diszkontmodell volt a repülésben.
Az 1995-ben alapított angol easyJet 750 útvonalon repül 31 ország 130 célállomására 230 gépes flottájával. Éves utasszámuk 2014-ben 66 millió volt. Az előző évet 4,5 milliárd angol font árbevétel mellett 450 millió font adózott nyereséggel zárta a cég.