Berta Sándor

A repülőgépek távirányítási lehetőségeit vizsgálják

A Germanwings tragédiája után a szakemberek igyekeznek megakadályozni a hasonló esetek bekövetkezését.

A Német Légiforgalmi Irányítás (DFS) igyekszik levonni az eset tanulságait és emiatt külön csoportot hozott létre. A szakemberek többek között egy olyan vészhelyzetekben alkalmazható rendszert próbálnak megalkotni, amely adott helyzetben biztonságos útvonalra és repülőtérre irányítja át a bajba jutott repülőgépet.

Klaus-Dieter Scheurle, a DFS első embere elmondta, hogy mindenekelőtt azt vizsgálják, hogy a Germanwings járatának tragédiájához hasonló esetek megelőzhetők-e külső beavatkozás útján. Ehhez elsősorban olyan technikát kell megalkotni, amely túlmutat a jelenlegi rendszereken és már a következő évtizedet idézi. Az elképzelések között felmerült, hogy a szükséges adatokat egy elfogó vadászrepülőgép továbbítaná a földi irányítóknak, miként az is, hogy a légiforgalmi irányítás közvetlenül lépne kapcsolatba az adott járattal.

Scheurle szerint ugyan az emberek a célállomástól messze landolnának, de a lényeg az lenne, hogy biztonságban megérkeznek. Az új csoportban a szövetségi közlekedési minisztérium és az ágazat képviselői mellett helyet kaptak a légiforgalmi irányítók is. A külső beavatkozás ötlete egyébként nem új, már 2005-ban felmerült, amikor egy görög repülőgép személyzete és utasai elájultak, de a repülőgép ennek ellenére repült tovább.

Márciusban írtunk arról, hogy a gyakorlatban ma is létezik egy rendszer, amely képes megakadályozni a szándékos lezuhanásokat, a szakértők szerint azonban, akárcsak a vezető nélküli autók esetében, a pilóta nélküli repülőgépekre sem vagyunk felkészülve.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #5
    Ha biztonsagosabb mukodes akarnak, akkor alljanak vissza a regi 4 fos kabin szemelyzetre (kapitany, elsotiszt, navigator, fedelzeti mernok), ahol veszely esetere mind a 4 fo ki volt kepezve a gep vezetesere. Ez nagyobb jaratokon 8 fos 2 muszakos szemelyzetet jelentene (a biztonsagi ajton belul levo szallassal), de akkor kisebb lenne a szandekos lezuhanas eselye.

    A taviranyitas az informatikai rendszerek sebezhetosege miatt csak a koltsegeket csokkentene, a biztonsagot nem novelne megfelelo mertekben, sot ha a bevezetese utan csak 1 vagy esetleg 0 pilota lenne a gepeken, akkor meg csokkentene is.
  • Tetsuo #4
    Kár, hogy a flightradaron nem lehet irányítani őket, csak egy kicsit! :-)
  • Ingy2 #3
    Respawn után második lehetőség? :D
    Viccet félretéve, ha egy 8 éves képes meghackelni a Pentagont akkor egy morcos arcú csoport milyen multikillre lenne képes. Pont most utasítottam vissza egy melót mert, sok repkedéssel járna, hiába mondják , hogy biztonságos, csak egyszer kell ülni rossz gépen, nem akarok rajta lenni. :P
  • ddt500 #2
    Pontosan.10 évente van egy ilyen baleset. Ha ez bevezetik egyszer valaki meghackeli a rendszert és a földnek vezet 50 gépet egyszerre.
  • NEXUS6 #1
    Szupcsi, így egy bekattant repülésirányító akár egy tucat gépet is kinyírhat, mielőtt lekapcsolnák, ellentétben egy bekattant pilcsivel, aki csak egy, vagy 2 gépet.
    :(