Berta Sándor
A repülőgépek távirányítási lehetőségeit vizsgálják
A Germanwings tragédiája után a szakemberek igyekeznek megakadályozni a hasonló esetek bekövetkezését.
A Német Légiforgalmi Irányítás (DFS) igyekszik levonni az eset tanulságait és emiatt külön csoportot hozott létre. A szakemberek többek között egy olyan vészhelyzetekben alkalmazható rendszert próbálnak megalkotni, amely adott helyzetben biztonságos útvonalra és repülőtérre irányítja át a bajba jutott repülőgépet.
Klaus-Dieter Scheurle, a DFS első embere elmondta, hogy mindenekelőtt azt vizsgálják, hogy a Germanwings járatának tragédiájához hasonló esetek megelőzhetők-e külső beavatkozás útján. Ehhez elsősorban olyan technikát kell megalkotni, amely túlmutat a jelenlegi rendszereken és már a következő évtizedet idézi. Az elképzelések között felmerült, hogy a szükséges adatokat egy elfogó vadászrepülőgép továbbítaná a földi irányítóknak, miként az is, hogy a légiforgalmi irányítás közvetlenül lépne kapcsolatba az adott járattal.
Scheurle szerint ugyan az emberek a célállomástól messze landolnának, de a lényeg az lenne, hogy biztonságban megérkeznek. Az új csoportban a szövetségi közlekedési minisztérium és az ágazat képviselői mellett helyet kaptak a légiforgalmi irányítók is. A külső beavatkozás ötlete egyébként nem új, már 2005-ban felmerült, amikor egy görög repülőgép személyzete és utasai elájultak, de a repülőgép ennek ellenére repült tovább.
Márciusban írtunk arról, hogy a gyakorlatban ma is létezik egy rendszer, amely képes megakadályozni a szándékos lezuhanásokat, a szakértők szerint azonban, akárcsak a vezető nélküli autók esetében, a pilóta nélküli repülőgépekre sem vagyunk felkészülve.
A Német Légiforgalmi Irányítás (DFS) igyekszik levonni az eset tanulságait és emiatt külön csoportot hozott létre. A szakemberek többek között egy olyan vészhelyzetekben alkalmazható rendszert próbálnak megalkotni, amely adott helyzetben biztonságos útvonalra és repülőtérre irányítja át a bajba jutott repülőgépet.
Klaus-Dieter Scheurle, a DFS első embere elmondta, hogy mindenekelőtt azt vizsgálják, hogy a Germanwings járatának tragédiájához hasonló esetek megelőzhetők-e külső beavatkozás útján. Ehhez elsősorban olyan technikát kell megalkotni, amely túlmutat a jelenlegi rendszereken és már a következő évtizedet idézi. Az elképzelések között felmerült, hogy a szükséges adatokat egy elfogó vadászrepülőgép továbbítaná a földi irányítóknak, miként az is, hogy a légiforgalmi irányítás közvetlenül lépne kapcsolatba az adott járattal.
Scheurle szerint ugyan az emberek a célállomástól messze landolnának, de a lényeg az lenne, hogy biztonságban megérkeznek. Az új csoportban a szövetségi közlekedési minisztérium és az ágazat képviselői mellett helyet kaptak a légiforgalmi irányítók is. A külső beavatkozás ötlete egyébként nem új, már 2005-ban felmerült, amikor egy görög repülőgép személyzete és utasai elájultak, de a repülőgép ennek ellenére repült tovább.
Márciusban írtunk arról, hogy a gyakorlatban ma is létezik egy rendszer, amely képes megakadályozni a szándékos lezuhanásokat, a szakértők szerint azonban, akárcsak a vezető nélküli autók esetében, a pilóta nélküli repülőgépekre sem vagyunk felkészülve.